Σταύρος Κατσικάδης: Η νέα εποχή για τις ελληνικές μαρίνες και τα σχέδια για τη μαρίνα Φλοίσβου
Το yachting, οι νέες σύγχρονες μαρίνες και η αξία του Waterfront Development: Ο Διευθύνων Σύμβουλος της LAMDA Flisvos Marina και πρόεδρος της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας, Σταύρος Κατσικάδης, μιλά στο NouPou για την ανοδική πορεία της Ελλάδας σε έναν πολλά υποσχόμενο τομέα και εξηγεί τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν, ώστε να διατηρηθεί έντονο το ενδιαφέρον των Ελλήνων αλλά και ξένων επενδυτών για τις ελληνικές μαρίνες.
- 11/11/2021
- Κείμενο: Μάκης Αποστόλου
Παρά τα προβλήματα που έφεραν η πανδημία του κορονοϊού και τα συνεχή lockdowns, η φετινή σεζόν ήταν τελικά μεγαλύτερη, σε σχέση με την περσινή, για όλες τις μαρίνες, τόσο στην Αττική όσο και στην περιφέρεια. Μιλώντας στο NouPou, ο Διευθύνων Σύμβουλος της LAMDA Flisvos Marina και πρόεδρος της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας, Σταύρος Κατσικάδης, όχι μόνο επιβεβαιώνει αυτό το στοιχείο αλλά και εξηγεί ότι αποτελεί μια πολύ θετική παράμετρο για την Ελλάδα γενικότερα και για τον τομέα του Yachting ειδικότερα. «Η Ελλάδα πήρε την πρωτιά σε επισκεψιμότητα από την Ιταλία και από άλλες μεσογειακές χώρες με τις οποίες συγκρινόμαστε. Πρόκειται για μία πολύ καλή εξέλιξη για τη χώρα μας. Στο χέρι μας είναι να την κρατήσουμε και τα επόμενα χρόνια» λέει χαρακτηριστικά. Τι πρέπει να κάνουμε όμως;
Αναγκαία η στρατηγική ανάπτυξης
«Χρειαζόμαστε μια ταχεία- όχι όμως πρόχειρη- εφαρμογή στρατηγικής ανάπτυξης στον τομέα των τουριστικών λιμένων. Η χώρα χρειάζεται νέες υποδομές, οι οποίες δυστυχώς αργούν πολύ. Έχουμε μεγάλη γραφειοκρατία στο θέμα της δημιουργίας των τουριστικών λιμένων και παρότι έχουμε πολύ καλή αγορά, δεν μπορούμε να κεφαλαιοποιήσουμε την αυξημένη ζήτηση που υπάρχει από τα μεγάλα σκάφη αναψυχής» υπογραμμίζει ο κ. Κατσικάδης, τονίζοντας παράλληλα ότι, με βάση και τα συχνά μηνύματα που λαμβάνει στη Μαρίνα του Φλοίσβου, υπάρχει αισθητά αυξημένο ενδιαφέρον για το παραλιακό μέτωπο, από υποψηφίους Έλληνες και ξένους επενδυτές, που δραστηριοποιούνται κυρίως στον συγκεκριμένο κλάδο. «Οι επενδυτές αυτοί ενδιαφέρονται για μαρίνες σύγχρονες, που συνδυάζουν την ανάπτυξη του λιμένα -με υποδομές και υπηρεσίες για τα σκάφη αναψυχής- με τη χερσαία ανάπτυξη, δηλαδή τον τομέα του real estate, ο οποίος στον κλάδο μας είναι γνωστός ως Waterfront Development ή Coastland Development. Αναφερόμαστε μεταξύ άλλων στη δημιουργία -πέριξ της μαρίνας- εγκαταστάσεων που περιλαμβάνουν π.χ. ξενοδοχεία, κατοικίες, καταστήματα εστίασης, εμπορικά καταστήματα κ.ά. Ένα ξένο σκάφος που θα επισκεφτεί την Ελλάδα δεν θέλει μόνο να έχει πρόσβαση στις λιμενικές και τις τουριστικές υπηρεσίες, αλλά και σε υπηρεσίες ψυχαγωγίας».
Με αυτόν τον τρόπο, όπως επισημαίνει ο κ. Κατσικάδης, θα προστεθεί ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα για τη χώρα μας μετά τα τρία βασικά που είναι η Ασφάλεια, το Κλίμα και οι Προορισμοί. Οι επενδύσεις που υλοποιούνται στις μαρίνες σε Άλιμο, Φλοίσβο και Βουλιαγμένη και οι προωθούμενες ιδιωτικοποιήσεις με συντονιστή το ΤΑΙΠΕΔ αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.
Νέες, σύγχρονες μαρίνες με απλούστευση του νομικού πλαισίου
Ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας αναφέρει επίσης ότι πρέπει να τροποποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο άμεσα για τη δημιουργία υποδομών: «Χρειάζεται απλούστευση και εκσυγχρονισμός του ν. 2160/93 προκειμένου να καλυφθούν σταδιακά οι ανάγκες που υπάρχουν σε επίπεδο υποδομών, τόσο στην περιφέρεια όσο και στην Αθήνα, όπου υπάρχει κορεσμός στην ακτογραμμή μέχρι το Λαύριο». Η εκτίμησή του; Θα πρέπει να αναζητηθούν περιοχές στην Ανατολική Αττική για την εγκατάσταση νέων υποδομών. «Στον νόμο έχουν γίνει ήδη πάρα πολλές αλλαγές, πάντα υπήρχαν ευήκοα ώτα και συνεργαζόμενοι φορείς, ωστόσο μετά την πολυετή κρίση που βίωσε η χώρα μας, το πλαίσιο πρέπει να αλλάξει. Η κοινωνία έχει ωριμάσει καθώς βλέπει ότι θα δημιουργηθούν εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας στις σύγχρονες μαρίνες, αυξάνοντας το εισόδημα για τις τοπικές οικονομίες».
Τα σχέδια για τη Μαρίνα Φλοίσβου: 5G, ΑΠΕ και ηλεκτροφορτιστές
Αναφορικά με τη Μαρίνα του Φλοίσβου, ο κ. Κατσικάδης αναλύει στο NouPou τα σχέδια της διοίκησης προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω το επιπέδο των παρεχόμενων υπηρεσιών της: «Προτεραιότητα της διοίκησης είναι η ανάπτυξη δικτύου οπτικής ίνας σε όλη τη μαρίνα, ώστε μαζί με το 5G να είναι δυνατή η έξυπνη διαχείριση των σκαφών μέσα στο 2022. Νέο λογισμικό και εφαρμογές θα βοηθούν τον πελάτη να έχει πιο άμεση εικόνα για τις υπηρεσίες που αφορούν το σκάφος του και οι οποίες αφορούν μεταξύ άλλων τον εντοπισμό ρύπανσης, τη γρήγορη εφαρμογή σχεδίων ανάγκης της μαρίνας κ.ά.».
Σημαντικό κεφάλαιο για την εταιρεία αφορούν και οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας – και ειδικότερα η ηλιακή. Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Κατσικάδη, είναι η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών τόσο στη μαρίνα, όσο και σε πλωτές εξέδρες. Άλλωστε, όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, σε ορισμένα κράτη όπως π.χ. στη Γαλλία, εφαρμόζονται ήδη τεχνολογίες εκμετάλλευσης ενέργειας από τη θάλασσα (wave energy) και ανεμογεννήτριες σε πλατφόρμες. «Τα αυξημένα ενεργειακά κόστη επιβάλλουν να αναζητήσουμε τεχνολογικά καινοτόμες λύσεις» αναφέρει, εξηγώντας παράλληλα πως η Μαρίνα Φλοίσβου προωθεί επίσης την εγκατάσταση ηλεκτροφορτιστών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα δημόσια πάρκινγκ αλλά και στις προβλήτες: «Ανάλογη μέριμνα θα αφορά στο προσεχές μέλλον και τα σκάφη, όταν οι κατασκευαστές εφαρμόσουν την τεχνολογία της ηλεκτρικής πρόωσης για την κίνηση των σκαφών και όχι με μηχανές που είναι σήμερα».
Ο κ. Κατσικάδης στέκεται πάντως και στην ανάγκη εξειδίκευσης σε ό,τι αφορά τους εργαζομένους στις μαρίνες. «Πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι και στο πώς να σώσουν μια ζωή, πλέον του να δέσουν ένα πλοίο. Σχεδιάζουμε να φτιάξουμε προγράμματα κατάρτισης σε σχολές και για ηλεκτρολόγους πέραν των άλλων εργαζομένων. Πρέπει οι εργαζόμενοι να έχουν πολύ καλή εκπαίδευση. Η εξειδίκευση στις μαρίνες -στα εργατοτεχνικά επαγγέλματα – είναι ένα θέμα που πρέπει να το λύσουμε. Άλλο το πλήρωμα του σκάφους, που εκπαιδεύεται στην ποντοπόρο ναυτιλία ή σε σκάφος αναψυχής, και άλλο η εξειδίκευση και η πρακτική εκπαίδευση προσωπικού που δουλεύει σε λιμενικές υπηρεσίες μιας μαρίνας. Στη Μαρίνα Φλοίσβου θα ξεκινήσουμε εκπαιδευτικά προγράμματα από τα οποία θα προκύπτουν εκπαιδευμένοι που θα απασχολούνται στην πρόσδεση στη διαχείριση των θέσεων ελλιμενισμού στη βοήθεια και τα έκτακτα σχέδια ανάγκης ενός λιμένα, στη διάσωση της ανθρώπινης ζωής, στην εφαρμογή αντιρρυπαντικών σχεδίων κ.ά.».
Τέλος, όπως εξηγεί ο Διευθύνων Σύμβουλος της LAMDA Flisvos Marina, στα σχέδια για τη μαρίνα περιλαμβάνεται και η δημιουργία υπαίθριας μονάδας κομποστοποίησης από το πάρκο, «με δικά μας μέσα και ανθρώπους, αξιοποιώντας τα απόβλητα για τα φυτά στη μαρίνα. Οι 2,5 τόνοι κομπόστ τον χρόνο μπορεί να είναι λίγοι σε σχέση με τη συνολική αξιοποίηση του πράσινου στη μαρίνα, ωστόσο περνάμε ένα μήνυμα για να ακολουθήσουν οι δήμοι».
Το προφίλ της Μαρίνας Φλοίσβου
Τοποθεσία: Παλαιό Φάληρο
Φορέας Διαχείρισης: LAMDA Flisvos Marina S.A.
Μετοχική σύνθεση: LAMDA Flisvos Holding Α.Ε (LFH) 77,23%, Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ) 22,77%
Χερσαία έκταση : 90.228 τ.μ.
Θαλάσσια έκταση: 254.000 τ.μ.
Κεφάλαιο επένδυσης: €55 εκατ.
Συνολικές θέσεις ελλιμενισμού: 310 (50% για mega yachts)
Συνολικός αριθμός χώρων εμπορικού: 32 (7 εστιατόρια, 5 take away, 2 εμπορικά, 13 γραφεία)
Μερίδιο αγοράς 22% (1η θέση, βάσει κύκλου εργασιών)
Ετήσια έσοδα για το Δημόσιο: > €10 εκατ. (ενοίκιο μαρίνας, ΦΠΑ)
Δαπάνες από τα σκάφη στην τοπική οικονομία: €100 εκατ.
Απασχόληση: 1.500 άτομα
Ετήσια επισκεψιμότητα: 2,8 εκατ.