Έτσι θα είναι το εμβληματικό κτίριο Σάαρινεν στο Ελληνικό
Η ιστορία του κτιρίου του ανατολικού αεροσταθμού και τα σχέδια της Lamda Development για την αξιοποίηση και ανάδειξή του στη νέα εποχή του Ελληνικού.
- 26/05/2020
- Κείμενο: NouPou.gr
Ένα από τα projects του έργου του Ελληνικού που αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός της πρώτης πενταετίας από την έναρξη των εργασιών είναι ο Χώρος των Εκθέσεων. Ο χώρος αυτός θα χαρακτηρίζεται από τη μεταμόρφωση των υφιστάμενων διατηρητέων κτιρίων, μετατρέποντας κτίρια ιστορικής και συναισθηματικής σημασίας σε κτίρια πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Η περιοχή Εκθέσεων Ελληνικού, η πιο ευέλικτη αλλά και η πιο επίπεδη περιοχή του Μητροπολιτικού Πάρκου, θα φιλοξενεί προσωρινές δραστηριότητες, εκδηλώσεις, και χόμπι. Είναι η περιοχή που διατηρεί στον μεγαλύτερο βαθμό την τοπογραφία αλλά και τις μορφές του αεροδρομίου. Τοπόσημο της περιοχής το διατηρητέο κτίριο Σάαρινεν, το οποίο θα μετατραπεί σε εκθεσιακό κέντρο.
Το κτίριο Σάαρινεν ονομάστηκε έτσι προς τιμήν του σχεδιαστή του, του διάσημου Φινλανδού αρχιτέκτονα και βιομηχανικού σχεδιαστή Eero Saarinen, ανάμεσα στα διασημότερα έργα του οποίου συγκαταλέγεται το TWA Flight Center ή Trans World Flight Center, το terminal του αεροδρομίου JFK της Νέας Υόρκης (που σήμερα αποτελεί μέρος του TWA Hotel). Το TWA Flight Center σχεδιάστηκε για την εταιρία Trans World Airlines και τέθηκε σε λειτουργία το 1962. Γρήγορα μετατράπηκε σε ένα σύμβολο της εποχής του αφού ταυτίστηκε με την εκρηκτική άνοδο των αερομεταφορών τις δεκαετίες του ‘60 και του ‘70 ενώ υμνήθηκε για τον αεροδυναμικό, φουτουριστικό σχεδιασμό του.
Λίγο μετά τον σχεδιασμό του TWA Flight Center, ο Eero Saarinen ανέλαβε να σχεδιάσει για την Ελλάδα το νέο terminal του αεροδρομίου του Ελληνικού. Εκείνη την εποχή (τέλη της δεκαετίας του ’50, αρχές της δεκαετίας του ’60), στο Ελληνικό υπήρχε μόνο το επονομαζόμενο Δυτικό Αεροδρόμιο (στην πλευρά του Αλίμου) και η κατασκευή του Ανατολικού Αεροσταθμού κρινόταν αναγκαία, αφού προβλεπόταν ότι η επιβατική κίνηση θα αυξανόταν κατακόρυφα μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ‘60.
Πράγματι, ο Eero Saarinen σχεδίασε το -εμβληματικό σήμερα- κτίριο του Ανατολικού Αεροδρομίου του Ελληνικού. Το κτίριο Σάαρινεν κατασκευάστηκε από προτεταμένο εμφανές σκυρόδεμα και χαρακτηρίζεται από τα τεράστια υαλοστάσια που το περιβάλλουν και τη λιτή, δωρική αρχιτεκτονική του. Στις 30 Μαΐου του 1962, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έθεσε τον θεμέλιο λίθο του ενώ τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν το 1969. Ο Eero Saarinen είχε ήδη πεθάνει από το 1961 και έτσι δεν πρόλαβε ποτέ να δει το σχέδιό του να υλοποιείται.
Μετά την ολοκλήρωσή του, το Ανατολικό Terminal εξυπηρετούσε τις ξένες εταιρίες αερομεταφορών, ενώ ο Δυτικός Αερολιμένας χρησιμοποιούνταν κατά κύριο λόγο από τον Εθνικό Αερομεταφορέα της Ελλάδας, την Ολυμπιακή του Αριστοτέλη Ωνάση.
Το κτίριο Σάαρινεν έχει πλέον χαρακτηριστεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων ως διατηρητέο μνημείο της νεότερης αρχιτεκτονικής. Διατηρητέα κρίθηκαν επίσης τα τρία υπόστεγα της αεροπορίας και το αγγλικό υπόστεγο, γνωστό ως «παγόδα».
Με βάση τον σχεδιασμό του νέου πρωτοποριακού έργου του Ελληνικού, τα ιστορικά υπόστεγα των αεροσκαφών θα ανακαινιστούν σε μουσεία ενώ το κτίριο του τερματικού σταθμού Σάαρινεν θα μετατραπεί σε εκθεσιακό κέντρο. Παράλληλα, τμήματα των διαδρόμων απογείωσης και προσγείωσης θα αποτελέσουν, τώρα, μοναδικά μονοπάτια περιπάτου μέσα στο Πάρκο.
Συνολικά, ο σχεδιασμός του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού έχει σκοπό να αναδείξει την ιστορία της περιοχής του πρώην Αεροδρομίου. Βασική προϋπόθεση του έργου είναι η διαφύλαξη του περιβάλλοντος, του τοπίου, του κλίματος και της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό, θα αναδειχθούν όλοι οι αρχαιολογικοί χώροι και θα αποκατασταθούν κτίρια ιστορικής σημασίας, όπως το υπέροχο κτίριο Σάαρινεν.