Αστική σήραγγα Ηλιούπολης: Προχωρούν οι μελέτες για την υλοποίησή της
Σε εξέλιξη οι μελέτες για την έναρξη της διαδικασίας υλοποίησης της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης - Πώς θα αλλάξει τα νότια προάστια και τις μετακινήσεις η σήραγγα που θα ξεκινά από την Κατεχάκη και θα καταλήγει στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Lamda Development
- 22/09/2022
- Κείμενο: NouPou.gr
Προχωρούν οι μελέτες για την αστική σήραγγα Ηλιούπολης και την ανισοπεδοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης. Όπως ανέφερε σε δημοσιογραφική συνάντηση την Τρίτη ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασόπουλος, η εταιρεία έχει αναλάβει τις μελέτες ωρίμανσης για το έργο το οποίο αναθέτουσα αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μελέτες εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν στο υπουργείο το 2023 προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση του μεγάλου αυτού οδικού έργου.
Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης: Τα οφέλη και η σημαντικότητά της
Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, η σήραγγα της Ηλιούπολης θα βοηθήσει στην βελτίωση του κυκλοφοριακού κορεσμού που παρατηρείται τόσο στην Λεωφόρο Καρέα, όσο και στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης, ειδικά τις ώρες αιχμής. Όπως είπε, η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως το 2026 θα μπορέσει να λειτουργήσει η ανισόπεδη Λεωφόρος Βουλιαγμένης και το 2027 να λειτουργήσει και η Σήραγγα Ελληνικού.
Όπως είχε δηλώσει μάλιστα και σε απάντηση προς ερώτηση του Βουλευτή Νοτίου Τομέα Αθηνών, Βασίλη Σπανάκη, ο Υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, θα επιτευχθεί με πλήρη ανισοπεδοποίηση των κόμβων της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, με παράλληλο υποβιβασμό της – όπως λέγεται τεχνικά – χωρίς να θιγεί η υπάρχουσα γραμμή Μετρό και οι πιθανές επεκτάσεις της. «Επειδή πιστεύουμε σε αυτό το έργο, πετύχαμε την ένταξη των μελετών ωρίμανσής του στο ΠΔΕ, για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027», είχε τονίσει.
Σύμφωνα τώρα με τον κ. Αθανασίου, ουσιαστικά με την λειτουργία της σήραγγας θα επιτευχθούν ταυτόχρονα τρία πράγματα:
Πρώτον, ολοκληρώνεται σε μεγάλο βαθμό ο ελεύθερος δακτύλιος στο μητροπολιτικό συγκρότημα της Αθήνας. Με τον Κηφισό, την Αττική Οδό, τη Σήραγγα Ηλιούπολης και την ανισόπεδη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, η Αθήνα θα έχει ένα δίκτυο ελεύθερων από φανάρια αξόνων που θα εξυπηρετεί τις διαμπερείς οδικές μετακινήσεις τόσο βορρά-νότου όσο και ανατολής-δύσης. Με λίγα λόγια θα μπορεί κάποιος σε λίγα λεπτά να μετακινείται γρήγορα από τη μία περιοχή στην άλλη ακόμα και αν η απόσταση εντός αστικού ιστού θεωρείται μακρινή.
Δεύτερον, επιτυγχάνεται η γρήγορη σύνδεση των νοτίων προαστίων με τα Μεσόγεια και φυσικά με το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος. Σήμερα για να μετακινηθεί κάποιος για παράδειγμα από τον Άλιμο μέχρι το Αεροδρόμιο χρειάζεται σε φυσιολογικές κυκλοφοριακές συνθήκες 45-50 λεπτά δια μέσω της Βάρης-Κορωπίου. Με την σήραγγα Ηλιούπολης θα μειωθεί ο χρόνος κατά σχεδόν 15-20 λεπτά ενώ θα ανακουφιστεί κυκλοφοριακά και ο άξονας της Βάρης-Κορωπίου.
Τρίτον, θα υπάρχει πολύ γρηγορότερη πρόσβαση στον πόλο του Ελληνικού, δεδομένου των προβλέψεων για δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά. Αν φανταστούμε ότι σήμερα η Λεωφόρος Βουλιαγμένης είναι ιδιαίτερα κορεσμένη για αρκετές ώρες την ημέρα, με την λειτουργία του Ελληνικού το 2026, ο άξονας πρακτικά θα κοκκινήσει από την κίνηση. Με την ανισοπεδοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης και την βοήθεια του Μετρό και του Τραμ η πρόσβαση στο χώρο της επένδυσης του Ελληνικού εκτιμάται ότι θα είναι πιο εύκολη.
Ένα παράδειγμα του τι σημαίνει η Λεωφόρο Βουλιαγμένης με τον χώρο του Ελληνικού χωρίς κάποια παρέμβαση, το ζήσαμε πέρυσι στις πρώτες ημέρες λειτουργίας του Experience Park όταν οι οδηγοί χρειάζονταν μέχρι και μισή ώρα για να μπορέσουν να προσεγγίσουν τον χώρο.
Εξίσου σημαντική θα μπορούσε να είναι και η σύνδεση του δικτύου του Τραμ με τον σταθμό Μετρό στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης καθώς θα επιτρέψει την σύνδεση των δύο μεγάλων λεωφόρων που διασχίζουν τον πόλο του Ελληνικού, αποτρέποντας τη χρήση του ι.χ. Εντός του χώρου σχεδιάζεται η μετακίνηση της γραμμής που οδηγεί από την Λεωφόρο Ποσειδώνος στο Αμαξοστάστιο του Τραμ, εντός του διαδρόμου του μεγάλου περιπάτου από την Βουλιαγμένης στην Ποσειδώνος.
Με την σύνδεση του Τραμ με το σταθμό Μετρό θα επιτευχθεί η εύκολη μετάβαση εντός των διάφορων περιοχών εντός του Ελληνικού και κυρίως από την περιοχή της Βουλιαγμένης στην τουριστική ζώνη του Αγίου Κοσμά.
Υπενθυμίζεται ότι ο Υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής είχε τονίσει σχετικά με τα οφέλη της σήραγγας της Ηλιουπόλεως ότι η υπογειοποίηση είναι ένα από τα απολύτως αναγκαία έργα, προκειμένου να μη γίνει η Αθήνα απροσπέλαστη πόλη στο μέλλον.
Τα χαρακτηριστικά της Αστικής Σήραγγάς της Ηλιούπολης
Όπως αναφέρει το ypodomes.gr, η σήραγγα θα ξεκινά περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Για την κατάληξη της εξετάζονται διάφορα σενάρια, μεταξύ των οποίων και αυτό της σύνδεσης στο ύψος του Metro Mall στα σύνορα Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης. Στη συνέχεια το έργο περιλαμβάνει ανισοπεδοποίηση όλων των κόμβων μέχρι το ύψος του Ελληνικού.
Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χιλιόμετρα και θα αποτελείται από δύο διακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Η διαδρομή θα απαιτεί περίπου 1-2 λεπτά όταν σήμερα πολλές φορές απαιτούνται μέχρι και 30 λεπτά σε ώρες αιχμής. Θα διαθέτει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε θέματα οδικής ασφάλειας. Στο project θα εφαρμοσθούν σύγχρονες τεχνικές, όσο και η τεχνολογία BIM, για να συγκρατηθεί το κόστος που σήμερα υπολογίζεται σε περίπου 450-500 εκατ. ευρώ, σε τρέχουσες τιμές.