Πώς Ελληνικό και Φαληρικό Πάρκο θα αλλάξουν τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας
Η κατάσταση -και η ανάγκη για μετακινήσεις - στα Νότια Προάστια θα αλλάξει τα επόμενα χρόνια δραματικά, όπως παραδέχεται ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ: Πώς επηρεάζει αυτό τον σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ποιες είναι οι λύσεις που προωθούνται
- 06/12/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Καθοριστικός είναι ο ρόλος των Νοτίων Προαστίων στη χάραξη του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών τα επόμενα χρόνια, ενώ μεγάλο μέρος του σχεδιασμού της Αττικής θα βασιστεί στις αναπτύξεις του Μητροπολιτικού Πάρκου Φαλήρου που υλοποιεί η Περιφέρεια Αττικής και της εμβληματικής επένδυσης στο Ελληνικό. Αυτά αναφέρθηκαν μεταξύ άλλων στην Ημερίδα με θέμα «Μαζί σχεδιάζουμε τον Νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Αττικής», που διοργάνωσε στο Δημαρχείο Παλαιού Φαλήρου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ, το Growthfund (Υπερταμείο), το Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο και τον Δήμο Παλαιού Φαλήρου την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2024 με τη συμμετοχή εκπροσώπων από τους 8 Δήμους του Νοτίου Τομέα Αττικής.
Έργο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) είναι να ληφθεί υπόψη κατά τον σχεδιασμό η υλοποιούμενη επένδυση στο Ελληνικό και η εξυπηρέτηση της νέας πόλης που δημιουργείται, όπως σχολίασε ο Γιώργος Σπηλιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ. Ο ίδιος αποκάλυψε ότι υπάρχει πρόβλεψη να προστεθεί δρομολόγιο στη γραμμή 3 του τραμ χωρίς μετεπιβίβαση, το οποίο θα εκτελεί κατευθείαν τη διαδρομή από τον Πειραιά στο κέντρο της Αθήνας.
Η επέκταση του μετρό
Θα θυμίσουμε επίσης ότι το μετρό θα φτάσει έως το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Αττικό Μετρό, η νέα γραμμή θα έχει μήκος περίπου 3,5 χιλιομέτρων με αφετηρία τον σταθμό του Θησείου, καταλήγοντας υπογείως στο ΚΠΙΣΝ. Οι ενδιάμεσοι σταθμοί θα βρίσκονται επί της λεωφόρου Θησέως, σε Χαμοστέρνας, Πλατεία Διαβάκη και Λόφο Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές, και εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούν περί τους 65.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση.
Η διάρκεια εκπόνησης του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών είναι 27 μήνες και ο προϋπολογισμός είναι 2 εκατομμύρια ευρώ με ΦΠΑ. Συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Περιλαμβάνει την α’ φάση για καταγραφή και επικαιροποίηση της υφιστάμενης κατάστασης, τη φάση β’ με αντικείμενο τη μελέτη μετακινήσεων, τη γ’ φάση για την ανάπτυξη του στρατηγικού σχεδίου μεταφορών και τη δ’ για εξειδίκευση των μέτρων. Η ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας φάσης είναι προγραμματισμένη για τον Μάρτιο του 2026.
«Αυτό που μας προβληματίζει είναι το τμήμα που λέγεται Ελληνικό. Το νέο Ελληνικό είναι μία πόλη μέσα στις υπάρχουσες πόλεις, πολύ μεγάλη, με επισκεψιμότητα που δεν γνωρίζουμε ακόμη ποια θα είναι. Το έργο του Ελληνικού αποτελεί βασικό αντικείμενο της μελέτης με πολλές άγνωστες παραμέτρους. Ζούμε σε ένα περιβάλλον που αλλάζει δραματικά, τόσο από τις μεγάλες παρεμβάσεις όπως το Ελληνικό όσο και από το πάρκο της Καλλιθέας που θα διπλασιάσει μαζί με το Νιάρχος την επισκεψιμότητα των Νοτίων Προαστίων. Στη Νέα Σμύρνη και το Παλαιό Φάληρο κατασκευάζονται 20-30 νέες πολυκατοικίες κάθε χρόνο, γεγονός που προσθέτει νέους κατοίκους και δυσκολίες στη μετακίνηση. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ανάγκες για την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων», σημείωσε μεταξύ άλλων ο κύριος Σπηλιόπουλος.
«Αυτό που θέλουμε να φτιάξουμε είναι ένας μεγάλος ιστός αράχνης με περιφερερειακό σύστημα διαλειτουργικότητας αλλά και να προσφέρουμε την δυνατότητα να εξυπηρετηθεί κάποιος για τις μετακινήσεις του», πρόσθεσε.
Στόχος του νέου Στρατηγικού Σχεδίου για τις μεταφορές στην πρωτεύουσα είναι μία νέα εποχή κινητικοτητας στην Αττική με καινοτομία, άνεση και βιωσιμότητα. Το νέο δίκτυο Μαζικών Μεταφορών θα δίνει λύσεις, κατά τα όσα υποστήριξε ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ.
«Ραχοκοκαλιά των συγκοινωνιών το μετρό»
«Το μέσο που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των συγκοινωνιών είναι το μετρό, ενώ υπάρχει και το ευέλικτης κατασκευής, τραμ, αλλά και τα λεωφορεία που είναι ό,τι ταχύτερο μπορεί κανείς να προγραμματίσει και να υλοποιήσει» ανέφερε επίσης ο κ. Σπηλιόπουλος.
Στο πλάνο είναι να δημιουργηθούν υποδομές, αμαξοστάσια, να προστεθούν νέα οχήματα και να επεκταθούν οι λεωφορειολωρίδες. Επίσης στόχος είναι η θεσμική λειτουργία, ο συντονισμός, η οργάνωση και η καινοτομία. Η εξυπηρέτηση της μικροκινητικότητας και της προσβασιμότητας, η αναδιοργάνωση του δικτύου, του μετρό, του τραμ και η προσθήκη νέων γραμμών.
Επιδίωξη είναι να αυξηθεί ο αριθμός των επιβατών από τα 1,5 εκατομμύρια που μετακινούνται καθημερινά (υπολογίζεται σε αυτόν τον αριθμό η διαδρομή και η επιστροφή, ήτοι δύο μετακινήσεις κάθε φορά). Επίσης στόχος του Σχεδίου είναι η βιώσιμη κινητικότητα, η περιβαλλοντική αναβάθμιση, η οικονομική βιωσιμότητα των μέσων μεταφορών και οι νέες τεχνολογίες.
2.500.000 αυτοκίνητα στην Αθήνα – 750.000 μοτοσυκλέτες
Στην Αθήνα αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν 2.500.000 αυτοκίνητα και 10.000 ταξί καθώς και 750.000 μοτοσυκλέτες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάση Τσιάνο, το υπουργείο Μεταφορών έχει εντοπίσει τα προβλήματα στα δημόσια μέσα μεταφοράς. «Τώρα που συμφωνούμε στα προβλήματα, θα πρέπει να τρέξουμε για να τα λύσουμε. Έχουμε μπροστά μας το στρατηγικό σχέδιο μεταφορών, ένα δύσκολο έργο που υλοποιούμε».
Σημειώνεται ότι ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων πραγματοποιεί έρευνα, η οποία θα αναδείξει την εικόνα των συγκοινωνιών και των μετακινήσεων στην Αθήνα.
Κουτελάκης: «Θα πρέπει ο σχεδιασμός να περιλαμβάνει και το τραμ»
Σε παρέμβασή του ο δήμαρχος Νέας Σμύρνης, Γιώργος Κουτελάκης, ο οποίος ήταν παρών στην ημερίδα, στάθηκε ιδιαίτερα στο ενδιαφέρον που θα είχε εάν ο σχεδιασμός συμπεριλάμβανε και σχέδια για το τραμ. «Είναι ένα ήπιο μέσο μαζικής μεταφοράς, όχι τόσο κοστοβόρο στη δημιουργία και την επέκτασή του όσο το μετρό, και θα θέλαμε να έχει όλο και πιο αυξημένο ρόλο στο πλαίσιο του σχεδιασμού. Η επέκτασή του στον Πειραιά αλλά και η επέκτασή του στο βάθος της Αθήνας που ήταν η αρχική πρόταση, νιώθουμε ότι είναι μία προοπτική που δεν βρίσκει πρόσφορο έδαφος στον νέο σχεδιασμό. Οι δικές μας προσεγγίσεις έχουν να κάνουν με τη βέλτιστη αξιοποίηση του υπάρχοντος και οικονομικού μέσου μεταφοράς που παίζει το δικό του σημαντικό ρόλο για την περιοχή του».
Ο βουλευτής Νέας Δημοκρατίας του Νότιου Τομέα και πρώην δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου, Διονύσης Χατζηδάκης, στάθηκε στο γεγονός ότι τον Ιανουάριο του 2025 δημοπρατείται ο Φαληρικός Όρμος όπου θα δαπανηθούν 370 εκατομμύρια, ωστόσο πρόκειται για ένα έργο που θα προσθέσει σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο λόγω της προσέλευσης που θα δημιουργήσει. Αναφέρθηκε επίσης στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το οποίο όπως είπε μόνο στις γιορτές των Χριστουγέννων φιλοξενεί πάνω από 10.000 άτομα.
«Συν τοις άλλοις βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του πάρκου ναυτικής παράδοσης όπου σε περίπου τρία χρόνια θα έχει τελειώνει. Υπάρχει η νέα πόλη που γίνεται στο Ελληνικό. Όλη η Αθήνα και όλα τα Βόρεια Προάστια θα έρχονται στην περιοχή μας. Πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδρομές του μετρό. Εάν το μετρό δεν πλησιάσει την Αγία Σκέπη, το Μοσχάτο και την Καλλιθέα, δεν μπορώ να διανοηθώ πώς όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα φτάνουν στον προορισμό τους», τόνισε ο κύριος Χατζηδάκης.
Τον Μάιο του 2025 η τελική πρόταση για τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη
Αυτή την περίοδο ξεκινάει η συζήτηση στο υπουργείο Μεταφορών ανά περιοχή, προκειμένου να εξειδικευτούν τα ζητήματα και οι προκλήσεις του νέου συγκοινωνιακού χάρτη, σύμφωνα με τον υφυπουργό, αρμόδιο για θέματα Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου.
Τον Μάιο του 2025 θα κατατεθεί η τελική πρόταση για τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής. Είναι χαρακτηριστικό πως σε ό,τι αφορά την κατανομή, τη λειτουργία, το αναπτυξιακό μοντέλο και τη διαμόρφωση του προφίλ της Αττικής τα πράγματα έχουν μεταβληθεί θεαματικά σε σχέση με το 2004 όταν είχε κατατεθεί το προηγούμενο σχέδιο. Πλέον το μετρό βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ως προς την ανάπτυξή του, το τραμ βρίσκεται επίσης σε λειτουργία όπως και ο προαστιακός.
Ο συγκοινωνιακός χάρτης έχει στόχο να διορθώσει τις συγκοινωνίες και τη λειτουργία των πόλεων, ως προς τη μετακίνηση των εμπορευμάτων αλλά και των πολιτών έως και το 2024. «Είναι το όραμα μίας Αττικής που το βασικό της στοιχείο είναι οι μετακινήσεις και οι μεταφορές, οι οποίες θα μπορέσουν να έχουν κυρίαρχο ρόλο στο αναπτυξιακό της πρόσημο, βελτιώνοντας την καθημερινότητα του πολίτη», όπως είπε ο κύριος Οικονόμου.
Θυμίζουμε ότι με βάση τον σχεδιασμό στο διάστημα των ετών 2024-2027 αλλάζει πλήρως ο στόλος των λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών. Κύριος στόχος είναι μεταξύ άλλων εκτός από την ανάπτυξη των βασικών μέσων μετακίνησης και η ανάπτυξη της δημοτικής συγκοινωνίας που θα συνδέεται αποτελεσματικά με το κεντρικό δίκτυο συγκοινωνιών. Τόνισε επίσης την ανάγκη να ενισχυθεί περαιτέρω η δημοτική συγκοινωνία.
Επισημαίνεται τέλος ότι μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων θα λειτουργήσει και το σύστημα ανέπαφων πληρωμών σε όλα τα μέσα μεταφοράς, με στόχο την διευκόλυνση των επιβατών και τη μείωση της παραβατικότητας.