Προς παράταση το «καλάθι του νοικοκυριού» – Τι αλλαγές σχεδιάζονται
Θα υπάρξει και «πασχαλινό καλάθι του νοικοκυριού» αν και το προσωρινό μέτρο έχει ισχύ ως το τέλος Μαρτίου – Ποιος παράγοντας θα κρίνει τη χρονική περίοδο παράτασης – Κατεγράφη για πρώτη φορά οριακή αύξηση της μεσοσταθμικής τιμής
- 10/01/2023
- Κείμενο: NouPou.gr
Προς παράταση βαίνει το μέτρο «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο εμφανίζει απ’ την αρχή της χρονιάς μία σταθερή εικόνα παρά την πίεση του νέου κύματος ανατιμήσεων που ενεργοποιήθηκαν σε σειρά προϊόντων από 1ης Ιανουαρίου.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, βούληση της ηγεσίας του υπ. Ανάπτυξης είναι το μέτρο, το οποίο θεωρείται προσωρινό, να διατηρηθεί σε ισχύ όσο ο πληθωρισμός παραμένει σε υψηλά επίπεδα, άνω του 5,5%. Και τούτο διότι ως τώρα το «καλάθι» εμφανίζεται να αποτελεί ανάχωμα, έστω περιορισμένου εύρους, στο πληθωριστικό σπιράλ.
Αρμόδιες πηγές ανέφεραν πως οι σχετικές αποφάσεις για πιθανή παράταση στην ισχύ του μέτρου θα ληφθεί στις αρχές Μαρτίου, θεωρώντας μάλιστα σίγουρο ότι το μέτρο, που με βάση την ισχύουσα νομοθετική ρύθμιση θα τερματιστεί στις 31 Μαρτίου, θα βρίσκεται σε ισχύ την περίοδο του Πάσχα. Και μάλιστα τότε θα είναι διευρυμένο, συμπεριλαμβάνοντας προϊόντα με υψηλή ζήτηση, όπως ακριβώς είχε ισχύσει με το «εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού» των Χριστουγέννων.
Κάτι που σημαίνει πως μετά το «σαρακοστιανό καλάθι», το οποίο η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης έχει ήδη εξαγγείλει με δημόσιες δηλώσεις της, θα υπάρξει και «πασχαλινό καλάθι».
Στο μεταξύ το μπαράζ των ανατιμήσεων που υπήρξαν σε σειρά προϊόντων με την αλλαγή της χρονιάς δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει σημαντικά την αξία του μέσου καλαθιού, όπως υπολογίζεται με σταθμισμένο τρόπο απ’ το υπουργείο. Τα τελευταία στοιχεία που αφορούν την 10η εβδομάδα ισχύος του μέτρου (04/01/2023 -10/01/2023) δείχνουν ότι υπήρξε μία μεσοσταθμική αύξηση 0,2% στο «καλάθι» σε σχέση με μία εβδομάδα πριν. Μάλιστα προκύπτει πως από το σύνολο 833 προϊόντων στο «Καλάθι του Νοικοκυριού», στα 64, ποσοστό 8%, η τιμή αυξήθηκε, στα 55, ποσοστό 7%, η τιμή μειώθηκε και σε 714, ποσοστό 85%, η τιμή παρέμεινε σταθερή.
Αν και αυτή είναι η πρώτη αύξηση που καταγράφηκε στην αξία του καλαθιού απ’ τη στιγμή που θεσμοθετήθηκε το μέτρου, εντούτοις θεωρείται θετικό με δεδομένο ότι υπήρξαν ελάχιστες ανατιμήσεις που «ακούμπησαν» το «καλάθι του νοικοκυριού» μετά την αλλαγή του έτους, όπου παραδοσιακά οι προμηθευτές προχωρούν σε αναπροσαρμογή των τιμοκαταλόγων τους.
Οι αυξήσεις, ήταν μεταξύ 5% ως 10% για τα περισσότερα προϊόντα με επίκεντρο τα γαλακτοκομικά, τα κρέατα και τα απορρυπαντικά.
«Το γεγονός αυτό ήταν λίγο πολύ αναμενόμενο καθώς δεν υπήρξαν ανατιμήσεις στους τρεις τελευταίους μήνες του 2022 και ως εκ τούτου η πίεση απ’ το αυξημένο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων δρομολόγησε τις ανατιμήσεις με την έλευση του 2023», σχολίαζε χθες στο Πρώτο Πρόγραμμα ο υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδης.
Ο ίδιος εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού, ιδίως καθώς η καλοκαιρία έχει περιορίσει τη ζήτηση φυσικού αερίου και κατ’ επέκταση το ενεργειακό κόστος. «Αυτό σημαίνει ότι και η ύφεση στην Ευρώπη θα αποδειχθεί μικρότερη και εν τέλει θα αρχίσουν να αυξάνονται οι προσδοκίες δίνοντας ώθηση εν τέλει στην οικονομική δραστηριότητα», υπογράμμισε.
Πάντως ο ίδιος υπογράμμισε πως θα είναι επιτυχία εάν ο δείκτης τιμών καταναλωτή υποχωρήσει ως το Μάρτιο στα επίπεδα του 5,5% – 6%.
Προκειμένου να μην υπάρξει «κόπωση» του μέτρου του «καλαθιού του νοικοκυριού» και να συνεχίσει να αποτελεί ένα απ’ τα εργαλεία συγκράτησης του πληθωρισμού το υπουργείο Ανάπτυξης εξετάζει κάποιες παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να γίνουν ούτως ώστε και αλλάξει σε ένα βαθμό το μίγμα των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι». Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται ως θετική η στροφή που φαίνεται ότι κάνουν περισσότερα μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) προκειμένου να ενταχθούν στο μέτρο με επώνυμα προϊόντα.
Πληροφορίες αναφέρουν πως υπάρχει ανοικτός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ υπουργείου – ΣΕΒΤ και Σούπερ Μάρκετ προκειμένου να βρεθεί μία φόρμουλα που θα επέτρεπε τη συμμετοχή και επώνυμων προϊόντων με τρόπο όμως που θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι φθηνότερα κυριαρχώντας στις περισσότερες κατηγορίες. Εξελίξεις στο κομμάτι αυτό πιθανόν να δούμε απ’ την προσεχή εβδομάδα.
Σημειώνεται πως με βάση τα στοιχεία του υπ. Ανάπτυξης στις 10 εβδομάδες ισχύος του μέτρου η μεσοσταθμική τιμή του καλαθιού έχει περιοριστεί συνολικά κατά 16% βοηθώντας στο μέσο νοικοκυριό να εξοικονομήσει, πάντα με βάση τα στοιχεία του υπουργείου, 80 ευρώ το μήνα.
Πηγή: newmoney.gr