Τοποθετούνται 1.388 κάμερες ασφαλείας και τροχαίας στους δρόμους της Αττικής – Το σχέδιο για έξυπνη αστυνόμευση
Η κυβέρνηση παρουσίασε το νέο σχέδιο εγκατάστασης καμερών κυκλοφορίας και αστυνόμευσης - Τι προβλέπει και πώς θα λειτουργούν οι κάμερες
- 28/11/2024
- Κείμενο: NouPou.gr
Παρουσιάστηκε, το πρωί της Πέμπτης, το κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση 1.388 καμερών τροχαίας, αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, και τον περιφερειάρχη Αττικής, Νίκο Χαρδαλιά.
Το νέο πρόγραμμα περιλαμβάνει την εγκατάσταση καμερών σε σημεία με υψηλή κυκλοφορία και αυξημένη πιθανότητα παραβατικών συμπεριφορών. Οι κάμερες θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ακόμα και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού, και θα καταγράφουν κυρίως το πίσω μέρος των οχημάτων, διασφαλίζοντας την προστασία προσωπικών δεδομένων
Όπως είπε μεταξύ άλλων, ο Χρήστος Σταϊκούρας «η δράση ψηφιακής διαχείρισης των παραβάσεων σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση καμερών, στοχεύει στην εμπέδωση της αποτρεπτικής επίδρασης των κοινοτικών κανόνων του ΚΟΚ και στην οικοδόμηση μιας ευρύτερης κουλτούρας οδικής ασφάλειας. Όλοι συμμετέχουμε σε μια προσπάθεια και οφείλουμε να επιτελέσουμε το μέρος του έργου και της ευθύνης που μας αναλογεί, προκειμένου να ενισχύσουμε το επίπεδο της ασφάλειας στη χώρα μας. Ίσως το κοινό ευρωπαϊκό όραμα για μηδενικό αριθμό θυμάτων από τα τροχαία μέχρι το 2050, να μοιάζει ουτοπικό, αλλά όσο εργαζόμαστε μεθοδικά και συντονισμένα με αυτό το όραμα, κάθε ζωή θα κερδίζεται είναι ανεκτίμητη».
Από την πλευρά του ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, τόνισε ότι «το 2024 αποτελεί χρονιά καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας από το 2006. Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της παραβατικής οδηγικής συμπεριφοράς» ενώ υπογράμμισε την σημασία που έχουν οι νέες τεχνολογίες ως εργαλείο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας λέγοντας «Η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών μέσων, όπως είναι οι κάμερες κυκλοφορίας και μια σειρά άλλες εφαρμογές, έτσι ώστε όλοι μαζί η ελληνική κοινωνία, η διοίκηση να μπορέσουμε να μειώσουμε κατά το δυνατόν περισσότερο αυτό το τεράστιο ζήτημα της απώλειας ανθρώπινης ζωής και μάλιστα νέων ανθρώπων που θρηνούμε κάθε μέρα στους δρόμους μας».
Ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς σημείωσε τις δυσκολίες που παρουσιάζει η συντήρηση του οδικού δικτύου μήκους 1733 χιλιομέτρων με 108 γέφυρες, 49 υπόγειες διαβάσεις όλο το λεκανοπέδιο, ενώ εξήγησε τον τρόπο λειτουργίας των καμερών, «Ως εκ τούτου, οι νέες έξυπνες κάμερες έρχονται να συνδράμουν. Θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ακόμα και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία σε όλο το λεκανοπέδιο, κατόπιν υπόδειξης των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας Αττικής και φιλοδοξούν να μετριάσουν ή ακόμα καλύτερα να ανατρέψουν την αρνητική πραγματικότητα που βλέπουμε να επικρατεί στους δρόμους. Με τη λειτουργία τους θα καταγράφονται οι παραβάτες του ερυθρού σηματοδότη σε πρώτη φάση, αποσκοπώντας όχι μόνο στην άμεση καταστολή αυτής της ιδιαίτερα επικίνδυνης παράβασης, αλλά και στην πρόληψη μέσω της αποτροπής […]».
Σημειώνεται ότι όπως τόνισε ο Νίκος Χαρδαλιάς έχουν προβλεφθεί όλα τα πρωτόκολλα προκειμένου να υπάρχει πλήρης προστασία των προσωπικών δεδομένων των οδηγών και για αυτόν τον λόγο αυτό θα καταγράφεται μονάχα το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μην διακρίνονται οι επιβαίνοντες.
Πού θα τοποθετηθούν οι κάμερες
Οι κάμερες θα μπουν σε όλο το λεκανοπέδιο και σύντομα θα υπάρξει πρόταση για εγκατάσταση καμερών και στη Θεσσαλονίκη, είπε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης
Σύμφωνα με τον ίδιο, κριτήρια τοποθέτησης είναι η κυκλοφορία των οχημάτων και η καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στην Αττική ώστε το κέντρο διαχείρισης να προβαίνει σε δραστηριότητες που θα βοηθούν για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας αλλά και κρίσιμα σημεία για να εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις για να γίνεται διαλεύκανσή τους.
Ποιες παραβάσειες θα βεβαιώνονται ψηφιακά
- Υπέρβαση ορίου ταχύτητας
- Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
- Παράνομη χρήση ΛΕΑ
- Οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση
- Κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου ανέφερε ότι «εξίσου σημαντικό είναι και το νέο πληροφοριακό σύστημα πάνω στο οποίο θα γίνεται όλη αυτή η δουλειά. Διότι μέχρι σήμερα, ήταν ένα κατακερματισμένο σύστημα αφορούσε και ενέπιπτε και όλη αυτή η αρμοδιότητα και στους Δήμους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός[…] Σήμερα έχουμε 12 σταθερές κάμερες ταχύτητας στον ΟΑΣΑ κυρίως έλεγχο της λεωφορειολωρίδας.
Είναι οι 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής, σύμβαση η οποία ήδη έχει υπογραφεί και 17 σταθερές κάμερες ταχύτητας στην Αττική Οδό, οι οποίες δουλεύουν. Οι μελλοντικές ανάγκες, όπως έχουν καταγραφεί στη μέχρι τώρα συνεργασία που είχαμε, αφορούν σε 39 κάμερες για τον ΟΑΣΑ και άλλες 1316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφάλειας, όπως μας τις έχει δώσει η Τροχαία. Τα 708 από τα σημεία αυτά είναι στην Αττική».
Η παραχώρηση στους αναδόχους που θα αναλάβουν τη διαγνωστικη διαδικασία θα γίνει για μια δεκαετία και ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να «βγει» μέχρι το τέλος Ιανουαρίου 2025. «Στην ουσία ζητάμε από τους αναδόχους να προμηθευτούν τις κάμερες τα τεχνικά χαρακτηριστικά των οποίων θα προδιαγράφονται στα τεύχη τα οποία στα οποία σήμερα επεξεργαζόμαστε, αλλά θα έχουν και τη συντήρηση και λειτουργία. Ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με τον αριθμό των καμερών που απλά έβαλε, αλλά με τον αριθμό των καμερών οι οποίες δουλεύουν και αυτό γιατί μέχρι σήμερα δεν ήταν και δεν θα μπορούσε να είναι δουλειά της Τροχαίας το να τρέχει και να συντηρεί κάμερες», εξήγησε ο Δημήτρης Παπαστεργίου.
Όσον αφορά το πληροφοριακό σύστημα, ανέφερε ότι τη στιγμή που ο οδηγός θα κάνει κάποια παράβαση, για παράδειγμα παράβαση κόκκινου σηματοδότη, θα του έρχεται sms στο κινητό που είναι δηλωμένο στο μητρώο επικοινωνίας, το οποίο θα τον ενημερώνει ότι ελέγχεται για την τάδε παράβαση. Ο έλεγχος θα γίνεται διότι οι παραβάσεις θα πρέπει να βεβαιώνονται από αστυνομικά όργανα, «Την ώρα λοιπόν που αυτό συμβαίνει στο πληροφοριακό σύστημα θα γίνεται μία εγγραφή με όλο το ανάλογο υλικό, φωτογραφίες και βίντεο[…]».