Τραμ Πειραιά: Το πολύπαθο έργο, η έκπτωση της αναδόχου και οι εξελίξεις
Τι έχει συμβεί με τη ΘΕΜΕΛΗ, την τεχνική εταιρία που έχει αναλάβει την ολοκλήρωση του έργου της επέκτασης του τραμ στον Πειραιά - Το χρονικό του έργου του οποίου ο διαγωνισμός διεξήχθη το 2009, τέθηκε σε λειτουργία το 2021 και ακόμη δεν λειτουργεί στο 100% - Όσα δηλώνει στο NouPou ο ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών (ΣΑΤΕ)
- 16/11/2023
- Κείμενο: NouPou.gr
Κατά της ΘΕΜΕΛΗ, τεχνικής εταιρίας, η οποία έχει αναλάβει το «πολύπαθο» έργο της επέκτασης του τραμ προς τον Πειραιά έχει στραφεί η Ελληνικό Μετρό. Μετά από πολλά επεισόδια καθυστερήσεων, ατυχών συγκυριών και γραφειοκρατικών διαδικασιών, κάτι παραπάνω από δυο χρόνια απ’ όταν ξεκίνησαν οι εργασίες του έργου, αυτό έχει ολοκληρωθεί πλέον κατά 98%, ωστόσο από την πλευρά της η εταιρία Ελληνικό Μετρό κατηγορεί την ανάδοχο για αδυναμία να ολοκληρώσει τις συμβατικές υποχρεώσεις και να παραδώσει σε λειτουργία τον Υποσταθμό 16, από τον οποίο θα τροφοδοτείται με ρεύμα η γραμμή του τραμ, που σήμερα εξυπηρετείται από κοντινούς υποσταθμούς. Η ακόμη πιο δυσάρεστη εξέλιξη για την κατασκευάστρια εταιρία, ήταν η απόφαση έκπτωσής της από το έργο, με ποινική ρήτρα. Σύμφωνα μάλιστα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αυτό εμποδίζει να μπουν στο δίκτυο καινούργιοι συρμοί, καθώς λόγω της απουσίας του υποσταθμού το έργο αποδίδει μόνο στο 50% της λειτουργικότητάς του.
Να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι το NouPou προσπάθησε να επικοινωνήσει με την εταιρία ΘΕΜΕΛΗ για το θέμα, ωστόσο, μέχρι τη στιγμή της δημοσίευσης, η επικοινωνία δεν κατέστη εφικτή.
Ποια είναι η ΘΕΜΕΛΗ
Η ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε. είναι τεχνική εταιρία με δυναμική παρουσία στην Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό. Ως ανώνυμη εταιρεία λειτουργεί από 25ετίας και αποτελεί συνέχεια της Εργοληπτικής Επιχείρησης του Διπλωματούχου Πολιτικού Μηχανικού Δημητρίου Ντινόπουλου, η οποία ιδρύθηκε το 1971.
Η ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε. αναλαμβάνει και εκτελεί δημόσια κυρίως έργα με γνώμονα την έγκαιρη παράδοση ολοκληρωμένων έργων. Από το 2003 κατέχει πιστοποιητικό ISO 9001.
Δραστηριοποιείται στην εκτέλεση δημοσίων κυρίως έργων μεγάλου προϋπολογισμού και υψηλής τεχνογνωσίας όπως αυτοκινητόδρομοι, σήραγγες, σιδηροδρομικά, αποχετευτικά, μεγάλα κτίρια, κ.λ.π. έργα υποδομής, καθιστώντας την ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε. μία από τις πιο αξιόπιστες κατασκευαστικές εταιρείες στην Ελλάδα. Το 2004 ανέλαβε μάλιστα έργα στην Ρουμανία με θετικά αποτελέσματα και προοπτικές επέκτασης.
Τραμ Πειραιά: Το χρονικό του περιπετειώδους έργου
Οι εργασίες για την επέκταση του τραμ που θα έφτανε έως το κέντρο του Πειραιά ολοκληρώθηκαν το 2021 και μετά από 9 χρόνια, με τους συρμούς να ξεκινούν τη λειτουργία τους με κυκλική διαδρομή στις 15 Δεκεμβρίου. Φυσικά οι καθυστερήσεις που ξεκίνησαν ήδη από πολύ νωρίς είχαν ως αποτέλεσμα να μην τηρηθεί ούτε στο ελάχιστο το χρονοδιάγραμμα.
Νωρίτερα, ο διαγωνισμός για την κατασκευή της επέκτασης, κόστους 91.808.500 ευρώ, είχε διεξαχθεί το 2009 και ανέδειξε μειοδότη την κατασκευαστική εταιρία ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε. Στη συνέχεια όμως, η ΤΡΑΜ Α.Ε. ανέθεσε το έργο στον τέταρτο μειοδότη με συνέπεια να κατατεθούν δικαστικές προσφυγές από την κατασκευαστική εταιρία που καθυστέρησαν το έργο για 3 χρόνια. Το Πρωτοδικείο δικαίωσε την κατασκευαστική την άνοιξη του 2012 ανοίγοντας το δρόμο για την υπογραφή της σύμβασης.
Τελικά, η σύμβαση υπεγράφη στις 14 Ιανουαρίου 2013, με το αρχικό χρονοδιάγραμμα να προβλέπει ολοκλήρωση του έργου τον Φεβρουάριο του 2015.
Τα έργα της επέκτασης ξεκίνησαν με καθυστέρηση τον Σεπτέμβριο του 2013 με τις πρώτες τοπογραφικές εργασίες κατά μήκος της διαδρομής και ενώ είχαν προηγηθεί αντιδράσεις και προσφυγές από κατοίκους της περιοχής, ενώ στις αρχές του 2014 έκαναν της εμφάνισή τους τα πρώτα εργοτάξια. Στα διάφορα κωλύματα στα οποία αποδόθηκε η καθυστέρηση, προστέθηκαν και τα αρχαιολογικά ευρήματα που βρέθηκαν στο κέντρο του Πειραιά. Από εκεί και πέρα, οι παρατάσεις έμοιαζαν να μην έχουν τέλος.
Η ολοκλήρωση πήρε μια ακόμη παράταση για το 2017, ωστόσο και στα τέλη του έτους η αναμενόμενη η παράδοση παρατάθηκε ξανά για τα τέλη του 2018. Αργότερα η εταιρία Αττικό Μετρό να προέβλεψε στις αρχές του 2018 ότι το έργο θα παραδοθεί την άνοιξη του 2019, αφού μέχρι τότε εκκρεμούσαν ακόμα οι αρχαιολογικές εργασίες, ενώ το καλοκαίρι του 2018.
Ταυτόχρονα, δεν ήταν λίγες οι αντιδράσεις και οι διαμαρτυρίες κατοίκων και καταστηματαρχών για τις πολύμηνες εργασίες, οι οποίες δυσχαίρεναν την καθημερινότητά τους. Οι πολίτες μάλιστα προσέφυγαν για το ζήτημα στο ΣτΕ, κατά της ολοκλήρωσης του έργου.
Στις 6 Φεβρουαρίου 2019 ξεκίνησαν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια. «Σύννεφα» όμως εμφανίστηκαν ξανά, αφού την ίδια περίοδο προέκυψε το πρόβλημα με τη στατικότητα της γέφυρας Λαμπράκη.
Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, η γραμμή ακόμη δεν είχε παραδοθεί, με την Αττικό Μετρό μάλιστα να δίνει μια ακόμη παράταση για το 2020. Ταυτόχρονα, ένας ισχυρός σεισμός τον Ιούλιο του 2019 προκάλεσε πρόβλημα στατικότητας σε διατηρητέο κτίριο επί της οδού Ομηρίδου Σκυλίτση, ακριβώς πάνω από τις γραμμές του Τραμ, με συνέπεια τα δοκιμαστικά δρομολόγια διακόπηκαν, ενώ πραγματοποιήθηκαν εργασίες άρσης της επικινδυνότητας.
Τα προβλήματα που επηρέαζαν άμεσα την παράδοση του έργου δεν τελείωσαν εκεί. Τον Ιανουάριο του 2020 προέκυψε πρόβλημα εξαιτίας των έργων της Περιφέρειας Αττικής στον Φαληρικό Όρμο, λόγω των οποίων οι γραμμές έκλεισαν για να μετατοπιστούν. Πρέπει να σημειωθεί βέβαια ότι και το τελευταίο, είναι ένα έργο που έλαβε επίσης πολλές παρατάσεις, επηρεάζοντας έτσι και το Τραμ Πειραιά.
Τα δοκιμαστικά δρομολόγια ξεκίνησαν για δεύτερη φορά τον Οκτώβριο του 2021, ενώ δυο μήνες αργότερα, το Τραμ ξεκίνησε να λειτουργεί κανονικά, χωρίς ωστόσο να γίνει κάποια επίσημη τελετή εγκαινίων των νέων δρομολογίων και της επέκτασης. Μάλιστα, οι συρμοί πραγματοποιούν μέχρι και σήμερα κυκλική διαδρομή, χωρίς να φτάνουν έως την τερματική στάση της Ακτής Ποσειδώνος.
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών υπέρ της ΘΕΜΕΛΗ
Σε επικοινωνία που είχε το NouPou με τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών (ΣΑΤΕ), Ανδρέα Γερακάκη, ο ίδιος δήλωσε ότι ο ΣΑΤΕ υποστηρίζει τη ΘΕΜΕΛΗ, έχοντας μάλιστα στείλει σχετική επιστολή στο υπουργείο Μεταφορών. «Το να ζητείται έκπτωση για ένα έργο το οποίο έχει εκτελεστεί στο μεγαλύτερό του μέρος, -δηλαδή από τα περίπου 50, έχουν εκτελεστεί τα 49 εκατ. – είναι ανόητο. Στην προκειμένη, απ’ όσο γνωρίζω απομένει να ολοκληρωθεί ένα μηχανολογικό ζήτημα.
Ο νόμος προβλέπει ότι σε περίπτωση που η κατασκευάστρια εταιρία δεν ανταπεξέρχεται στην ολοκλήρωση του έργου, τότε η υπηρεσία -εφόσον δεν υπάρχει άλλος τρόπος – εκτελεί το κομμάτι που έχει απομείνει, εις βάρος του και για λογαριασμό του, δηλαδή το κάνει η ίδια, χωρίς ωστόσο να κηρύξει την άλλη εταιρία έκπτωτη και να επιβάλλει υπέρογκα ποσά, όπως συμβαίνει τώρα. Είναι άδικο να προσπαθείς να του επιβάλλεις ένα μεγάλο ποσό, για ένα μικρό ποσό, το οποίο απομένει για την ολοκλήρωση του έργου».
Ο κ. Γερακάκης μας ενημέρωσε επίσης, ότι από πλευράς του ΣΑΤΕ έχει σταλεί επιστολή, μέσα από την οποία ζητείται να γίνει αποδοχή του αιτήματος του αναδόχου. Η αποστολή έγινε πριν από δέκα ημέρες περίπου, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχουμε κάποιο νέο. Δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει», ανέφερε χαρακτηριστικά.