Τριήρης «Ολυμπιάς»: Το πλοίο αρχαιοελληνικού τύπου που θα δούμε στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης του Φαλήρου
Η ιστορία της Τριήρους Ολυμπιάς, του πολεμικού πλοίου αρχαιοελληνικού τύπου που θα βρίσκεται στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης που θα δημιουργηθεί στο Φάληρο.
- 27/03/2023
- Κείμενο: NouPou.gr
Tο 1987, για λογαριασμό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, και με αφορμή την Ολυμπιάδα ολοκληρώθηκε η ναυπήγηση και καθέλκυση πλοίου – ομοιώματος της αρχαίας ελληνικής τριήρους, με το όνομα Ολυμπιάς. Μετά την καθέλκυση και τις μετέπειτα δοκιμές, οι επιδόσεις που κατέγραψε η εν λόγω τριήρης ήταν εντυπωσιακές. Συγκεκριμένα, κατάφερε και ανέπτυξε ταχύτητα πλεύσης, η οποία προσέγγιζε τους εννέα κόμβους, ενώ έπλευσε, επί ώρες, με ταχύτητα τεσσάρων κόμβων, με τον μισό αριθμό κωπηλατών εκ περιτροπής.
Η τριήρης ήταν ένα κατεξοχήν πολεμικό πλοίο που κυριάρχησε στις ελληνικές θάλασσες στην αρχαιότητα και συγκεκριμένα τον 5ο αιώνα π.Χ., όταν οι Έλληνες το εξόπλισαν με ένα βαρύ ορειχάλκινο έμβολο και ανέπτυξαν τακτικές ελιγμού όπως ο διέκπλους, για να το μετατρέψουν σε μια πραγματική «μηχανή» εμβολισμού.
Με την εμφάνισή της η τριήρης δεν έφερε απλά ένα νέο τύπο πλοίου αλλά το απόλυτο πλοίο, καθώς η επαναστατική καινοτομία που ενσωμάτωνε, δηλαδή η προσθήκη μιας τρίτης σειράς κωπηλατών, υπερκείμενης των άλλων δύο, ήταν πράγματι ένα τεχνικό άλμα λόγω της πολυπλοκότητας της κατασκευής για τη δημιουργία χώρου για όσο το δυνατόν περισσότερους κωπηλάτες. Αποτέλεσε τον ισχυρότερο πυλώνα της Αθηναϊκής ναυτικής κυριαρχίας, φέρνοντας στην πόλη δόξα, νίκες και πλούτο μέχρι το 322 π.Χ..
Το σκάφος έχει μήκος 36,8 μ., πλάτος 5,45, βύθισμα 1,25 και ανήκει στο Πολεμικό Ναυτικό. Το βάρος της χωρίς πλήρωμα ήταν 25 τόνους ενώ με πλήρωμα 42 τόνους.
Τριήρης Ολυμπιάς: Τα γεγονότα – σταθμοί του πλοίου
1987 (Αύγουστος): Τελετή παραλαβής. Έναρξη δοκιμαστικών πλόων.
1988 (Ιούνιος): Γύρισμα ταινίας από το BBC, μεταφορά στη Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη και συμμετοχή σε τοπικές εκδηλώσεις.
1988 (Ιούλιος): Πλόες σε νήσους του Αργοσαρωνικού και συμμετοχή σε τοπικές εκδηλώσεις.
1989 (Αύγουστος): Μεταφορά της ολυμπιακής φλόγας από την Ελευσίνα στο Φάληρο.
1993 (Ιούνιος): Μεταφορά της τριήρους ΟΛΥΜΠΙΑΣ στο Λονδίνο και συμμετοχή στις εκδηλώσεις του εορτασμού των 2.500 ετών του δημοκρατικού πολιτεύματος.
1994 (Ιούνιος): Μεταφορά της τριήρους στην Κέρκυρα και συμμετοχή σε τοπικές εκδηλώσεις.
1995-1996: Εκτεταμένες επισκευές.
1997: Αποφασίζεται η διακοπή των πλόων και η μόνιμη εκθεσιακή χρήση, στο πάρκο ναυτικής παράδοσης.
1998: Διαπιστώνονται εκτεταμένες φθορές που χρήζουν αποκατάστασης.
1999: Οι φθορές (σαράκι) έχουν πολλαπλασιαστεί και αποφασίζεται γενική επισκευή.
2002: Ξεκινούν εργασίες αντικατάστασης ξύλινων τμημάτων που είχαν υποστεί φθορά, σε ναυπηγείο της Ελευσίνας.
2004: Ολοκληρώνονται οι επισκευές και στις 14 Μαΐου πραγματοποιείται η καθέλκυση. Μετά από δοκιμαστικούς πλόες, παραδόθηκε στον Δήμο Πειραιώς (9 Ιουλίου) όπου και συμμετείχε στη μεταφορά της ολυμπιακής φλόγας (11 Αυγούστου), όπου ένα μήνα μετά παραδόθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό.
Tελικά, λόγω του υψηλού κόστους συντήρησης, του αριθμού προσωπικού επάνδρωσης και απασχόλησης, και της έλλειψης άλλου πρακτικού οφέλους για το Πολεμικό Ναυτικό, το 2005 αποφασίστηκε η μόνιμη εκθεσιακή χρήση στον ίδιο αρχικό χώρο που είχε προγενέστερα αποφασιστεί. Έτσι, στις 25 Νοεμβρίου εκείνης της χρονιάς, η Ολυμπιάς ανελκύθηκε στη μόνιμη σημερινή θέση της, υπαγόμενη οργανικά στο Θωρηκτό Γ. Αβέρωφ.
Η τριήρης Ολυμπιάς στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης του Φαλήρου
Η «Ολυμπιάς» θα βρίσκεται μαζί με άλλα πλοία που σχετίζονται με την ελληνική ναυτική παράδοση, όπως το υποβρύχιο «Πρωτεύς» και το εμπορικό πλοίο «Hellas Liberty» στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στον Φλοίσβο. Το πάρκο θα καταλαμβάνει συνολική έκταση 26 στρεμμάτων δημοσίων εκτάσεων, που κατά το παρελθόν είχαν παραχωρηθεί στο Πολεμικό Ναυτικό και στον Δήμο Παλαιού Φαλήρου.
Με πληροφορίες από https://elinis.gr/ |https://el.wikipedia.org/