Πόσο “μαύρη” ημέρα ήταν τελικά η ελληνική Black Friday;
Η "Μαύρη Μέρα" των τιμών ήρθε κι έφυγε και μας άφησε με ανάμεικτα συναισθήματα.
- 27/11/2017
- Κείμενο: NouPou.gr
Από την Ηλιάνα Τσακίρη
Για δεύτερη χρονιά εφαρμόστηκε στην μικρή μας χώρα το λεγόμενο και ξενόφερτο Black Friday ( Μαύρη Παρασκευή) όπου υποτίθεται οι τιμές φτάνουν στο πάτο. Τουλάχιστον στο εξωτερικό φτάνουν, αποδείξεις υπάρχουν, οι ατελείωτες ουρές από τις βραδινές ώρες της προηγούμενης ημέρας με σκηνές έξω από τα πολυκαταστήματα αλλά και θανάτους και ποδοπατήματα ανθρώπων ( ΗΠΑ 2006 με 7 θανάτους και 98 τραυματίες-άραγε αξίζει και στοιχίζει τόσο μια ανθρώπινη ζωή;)
Το 2016, όταν πρώτο μπήκε στη ζωή μας αυτός ο όρος λόγω ενός καταστήματος με ηλεκτρονικά είδη, βιβλία, παιχνίδια κλπ ( το γνωστό με τα πορτοκαλί χρώματα) υπήρξε μια ανοργανωσιά στα άλλα μαγαζιά που έχασαν σημαντικό έδαφος και πελατεία ( χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έκαναν μικρές κινήσεις ρουά ματ της τελευταίας στιγμής για να μη βγουν εντελώς χαμένοι), με έναν πανικό, θαυμασμό, απορία και μεγάλη αναμονή για το αποτέλεσμα. Τελικά; Πανικός και ασφυκτικά γεμάτοι όλοι οι κεντρικοί εμπορικοί δρόμοι με τους καταναλωτές να δηλώνουν ότι ήταν σαν απλές εκπτώσεις. Παρόλα αυτά, κέρδος υπήρξε.
Ένα χρόνο μετά, το έδαφος ήταν προετοιμασμένο. Διαφημίσεις σε όλα τα μέσα, μιάμιση με δύο εβδομάδες πιο μπροστά- που τάχα μου έκρυβαν και λίγο μυστήριο για το τι έρχεται στις 24 Νοεμβρίου ( ένα μήνα σχεδόν πριν τα Χριστούγεννα, τυχαίο;) με τις εκπτώσεις να μην αγγίζουν ούτε αυτή τη φορά αυτές του εξωτερικού, το 80- 90%, αλλά μετά βίας το 40%, άντε και 50% αλλά σε εξαιρετικά επιλεγμένα είδη, όλα τα άλλα 20-30%.
Κάνοντας μια βόλτα, ρωτώντας και μαθαίνοντας, το πιο εξωφρενικό περιστατικό που σημειώθηκε ήταν συγκέντρωση κόσμου έξω από το γνωστό μαγαζί, με τα πορτοκαλί στο Σύνταγμα, από τις πέντε το πρωί, που μέχρι τις οχτώ όπου άνοιξαν οι πόρτες άγγιξαν τους 150 πελάτες σε αναμονή.
Οι εικόνες που ζούσε κανείς ήταν: αποπνικτικοί δρόμοι και αγένεια. Τα ταμεία παντού γεμάτα, με όλους να κρατούν από μία σακούλα τουλάχιστον. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που έσπρωχναν στα ταμεία, ενώ οι φάτσες που έβλεπες τριγύρω σου μόνο χαρούμενες δεν ήταν, και αν τολμούσες να κινήσεις κάποιον για να περάσεις και να φτάσεις εκεί που ήθελες θα εισέπραττες το βλοσυρό βλέμμα και ένα άγριο προσπέρασμα δυσανασχέτησης. Ταμίες και σεκιουριτάδες, απλά είχαν το βλέμμα της αναμονής για το τέλος της ημέρας.
Ρωτήθηκαν 30 άνθρωποι, ανάμεσα τους 4 πωλητές. Οι 3 περαστικοί μόνο δήλωσαν ότι έμειναν ικανοποιημένοι με τη Μαύρη Μέρα, βρίσκοντας αυτά που ήθελαν, με τους τρεις πωλητές να λένε ότι γίνεται για το καλό της αγοράς και βλέπουν ανταπόκριση από τον κόσμο. «Είναι θετικό όλο αυτό που γίνεται για την αγορά, μια ανάσα πριν τα Χριστούγεννα. Από τις έξι που έπιασα δουλειά σήμερα, υπήρχαν ήδη τριάντα άτομα απ έξω που στη συνέχεια αυξήθηκαν. Φέτος όλα είναι πιο οργανωμένα καθώς όλα τα μαγαζιά εφάρμοσαν το Black Friday» δήλωσε υπάλληλος πολυκαταστήματος.
Υπάρχει όμως και η άλλη μεριά, η μεγαλύτερη μερίδα που δεν έμεινε ικανοποιημένη:
«Γίνεται χαμός χωρίς λόγο» λέει μοναδική υπάλληλος στο κατάστημα με είδη ομορφιάς.
«Βγήκα να δω τι γίνεται και να συγκρίνω, ότι ψώνισα δεν ήταν σε προσφορά, λίγα κομμάτια ήταν και αυτά δεν με ενδιέφεραν να τα αγοράσω. Ξεκάθαρα για μένα, γίνεται για το κέρδος των μαγαζιών και όλη αυτή η φασαρία που υπάρχει είναι χωρίς λόγο» ( Άννα, 18 χρονών).
«Δεν το θεωρώ σπουδαίο το Black Friday, μεγάλη αξία του έδωσαν» ( Ντίνα, 40 χρονών).
«Απλές εκπτώσεις είναι, τίποτα παραπάνω και επειδή έχω βρεθεί στην Αμερική μια τέτοια μέρα, απλά καμία σχέση» (Μαρία, 29 χρονών).
«Θεωρώ ότι ίσως αυτό να βοήθησε σε αγορές ηλεκτρονικών ειδών, αλλά κατά τα άλλα απλές εκπτώσεις είναι τίποτα παραπάνω» (Αντρέας, 32 χρονών).
«Βγήκα, είδα, σύγκρινα, μεγάλος χαμός χωρίς λόγο, μάλλον υπερτιμημένο» ( Γιώργος, 28 χρονών).
Παρασκευή ήταν και πέρασε, μαύρη μεν αλλά Παρασκευή. Τα συμπεράσματα δικά σας για την πολυδιαφημισμένη αυτή μέρα. Άντε και του χρόνου.