Τι κίνδυνο δημιουργείς για τους άλλους οδηγούς όταν παρκάρεις στη δεξιά λωρίδα της Συγγρού
Γιατί πολλοί οδηγοί παρκάρουν στις βοηθητικές λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης της λεωφόρου Συγγρού; Ποιο είναι το πρόστιμο για όσους το κάνουν και γιατί η Τροχαία δεν επεμβαίνει, ενώ ξεκάθαρα είναι θέμα τύχης που δεν θρηνούμε καθημερινά θύματα στις εισόδους και τις εξόδους της;
- 28/01/2025
- Κείμενο: Νίκη Μπάκουλη
- Φωτογραφίες: Νίκος Χριστοφάκης
Οι αυτοκινητόδρομοι ή οι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας έχουν συνήθως λωρίδες επιτάχυνσης. Είναι αυτή η λωρίδα που βρίσκεται στο δεξί άκρο του αυτοκινητόδρομου, στην είσοδο όπου τα οχήματα εισέρχονται από έναν παράδρομο ή κάποιον άλλο δρόμο προς τον αυτοκινητόδρομο. Ο λόγος ύπαρξής της είναι να βοηθά όσους έρχονται από τις κάθετες οδούς και τους παράδρομους να αυξήσουν σταδιακά την ταχύτητά τους ώστε να ενταχθούν ομαλά στη ροή της κυκλοφορίας στις κύριες λωρίδες και να μπουν με ασφάλεια στον “μεγάλο” δρόμο. Δηλαδή, η λωρίδα επιτάχυνσης ανήκει μόνο σε αυτούς -πληροφορία που είναι χρήσιμο να έχετε πρόχειρη την επόμενη φορά που θα σας κορνάρουν.
Ειρήσθω εν παρόδω, υπάρχει και η λωρίδα επιβράδυνσης, την οποία βρίσκετε πριν τις εξόδους από τον αυτοκινητόδρομο ή τον δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Προορίζεται για αυτούς που θέλουν να εξέλθουν με ασφάλεια (κοινώς, αγνοήστε τις όποιες κόρνες ακούσετε). Αυτές είναι οι γενικές οδηγίες.
Ειδικότερα στο νότιο κομμάτι της λεωφόρου Συγγρού, δηλαδή σε αυτό που ξεκινάει από το ύψος της Χαμοστέρνας, περνάει από Καλλιθέα και Νέα Σμύρνη και καταλήγει στο Δέλτα του Φαλήρου, δεν υπάρχουν φανάρια εισόδου στη λεωφόρο, αλλά ο μόνος τρόπος για να μπεις σε αυτήν είναι μέσω κάποιας βοηθητικής λωρίδας επιτάχυνσης. Ωστόσο, όπως εύκολα μπορεί να παρατηρήσει κανείς ένα οποιοδήποτε πρωινό καθημερινής μετά τις 9:30 (που οι εταιρείες πέριξ της Συγγρού γεμίζουν), αυτές οι λωρίδες, που έχουν φτιαχτεί για να εξυπηρετούν την ασφάλειά μας, είναι εξολοκλήρου κατειλημμένες από παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Κάτι που σημαίνει πως όποιος επιχειρεί να κάνει την είσοδό του, ρισκάρει να συγκρουστεί με διερχόμενα οχήματα που κινούνται στη δεξιά λωρίδα, τα οποία ακολουθούν το όριο ταχύτητας, χωρίς να λαμβάνουν υπ’ όψιν τον συντελεστή κατάληψης των καθορισμένων (από τον νόμο) σημείων εξόδων από ασυνείδητους.
Θα μας πείτε «δεν είναι δουλειά τους» και θα έχετε δίκιο. Αν όμως, σκέφτεστε «και πού να παρκάρουμε αφού δεν υπάρχουν θέσεις;» η απάντηση είναι πως έχετε και πάλι τα δίκια σας, καθώς διαπιστωμένα στην Αθήνα οι θέσεις στάθμευσης δεν επαρκούν ούτε για τα μισά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν παρκάρουμε κάπου όπου θέτουμε σε κίνδυνο ζωές.
Όπως λέει στο NouPou ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας Κίμων Λογοθέτης, «αυτά είναι πολύ επικίνδυνα σημεία για να παρκάρουμε. Τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα πάνω στη λωρίδα επιτάχυνσης δυσκολεύουν πάρα πολύ τους ανθρώπους οι οποίοι θέλουν να βγουν με ασφάλεια πάνω σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Αντίστοιχα, στη λωρίδα επιβράδυνσης, βγαίνει όποιος θέλει να εγκαταλείψει τον δρόμο, ώστε να επιβραδύνει σε όλο το μήκος της».
Ό,τι ισχύει για τις λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, ισχύει βέβαια και για τη στάθμευση σε διασταυρώσεις – με τρόπο που ‘κόβουμε’ την ορατότητα και αυξάνουμε κατακόρυφα τον κίνδυνο ατυχήματος ή και δυστυχήματος: όσοι κινούνται σε κεντρικό δρόμο, δεν βλέπουν τι υπάρχει στα στενά και όσοι είναι στα στενά δεν βλέπουν αν έρχεται αυτοκίνητο στον κεντρικό δρόμο. Έτσι, πρέπει να βγουν έως τη μέση της διασταύρωσης για να αποκτήσουν ορατότητα και πολλές φορές αυτό οδηγεί σε σοβαρά ατυχήματα.
Οι κυρώσεις για όποιον παρκάρει στις βοηθητικές λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης
Εν τω μεταξύ, επειδή έχουμε ξεχάσει και αυτά που μάθαμε όταν δίναμε εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης, να θυμίσουμε πως όπου υπάρχει κίτρινη διαγράμμιση δεν επιτρέπεται η στάθμευση. Άρα την επόμενη φορά που θα αφήσετε το αυτοκίνητό σας σε εκείνο το σημείο, έχετε πλήρη γνώση του τι μπορεί να προκαλέσετε – όπως συμβαίνει και όταν παρκάρετε σε ράμπα ΑμεΑ.
Αφήσαμε όμως το καλύτερο για το τέλος. Σύμφωνα με το άρθρο 29 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας παραβίαση των κανόνων χρήσης των λωρίδων επιβράδυνσης και επιτάχυνσης έχει ως συνέπεια διοικητικό πρόστιμο από 100 έως 350 ευρώ.
Γιατί όμως δεν κάνει κάτι η Τροχαία για αυτό;
Υπό φυσιολογικές συνθήκες θα έπρεπε να ελέγχει τις μεγαλύτερες αρτηρίες η αστυνομία και να απομακρύνει τα σταθμευμένα αυτοκίνητα που γίνονται επικίνδυνα για τους υπόλοιπους οδηγούς. Αυτό όμως δεν συμβαίνει, καθώς όπως συνεχίζει ο κύριος Λογοθέτης, οι αρχές επεμβαίνουν κατά προτεραιότητα (βλ. παραβάσεις που δημιουργούν τα μεγαλύτερα προβλήματα).
Υπάρχει βέβαια πάντα η δυνατότητα τηλεφωνικής κλήσης στο 100 και (καλώς εχόντων των πραγμάτων) η εμφάνιση περιπολικού που θα μοιράσει κλήσεις. Εάν ευνοούν οι συνθήκες, μπορεί και να απομακρυνθούν με γερανό οχήματα τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα.