Ήλεκτρον: Ευκαιρία το Υδρογόνο για τους δήμους της Ελλάδας
Το Δίκτυο Πόλεων «Ήλεκτρον» θα επιχειρήσει να ενώσει τους δήμους της Ελλάδας σε μια κοινή προσπάθεια για την εκμετάλλευση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, προκειμένου να υλοποιηθούν πραγματικά έργα τεχνολογιών υδρογόνου. Οι δοκιμασμένες τεχνικές λύσεις για την κινητικότητα του υδρογόνου, αλλά και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία παρουσιάστηκαν χθες στο συνέδριο «Υδρογόνο: ευκαιρία για το περιβάλλον και την ανάπτυξη».
- 03/06/2021
- Κείμενο: NouPou.gr
Το ερώτημα δεν είναι το αν, αλλά το πότε; Το Υδρογόνο είναι προ των πυλών και η Ελλάδα οφείλει να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις. Και μάλιστα καλύπτοντας ένα ευρύτατο φάσμα εφαρμογών, που αφορά σε πολύ μεγάλο βαθμό τους δήμους όλης της χώρας.
Κυβέρνηση και Περιφέρειες λένε «Ναι» στο Υδρογόνο
Ο Υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, απευθύνοντας τον εναρκτήριο χαιρετισμό του στο Συνέδριο, έστειλε θετικότατα μηνύματα για την ευρεία εφαρμογή τεχνολογιών υδρογόνου στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα, προαναγγέλλοντας έτσι την ολοκλήρωση του σχετικού θεσμικού πλαισίου για τη δημιουργία σταθμών ανεφοδιασμού οχημάτων υδρογόνου.
Ο κ. Κεφαλογιάννης δήλωσε μάλιστα ότι είναι ελπιδοφόρο, που σε ένα τέτοιο δύσκολο και σημαντικό πλάνο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση επέλεξε να πρωτοπορεί: «Αναφέρομαι ιδιαίτερα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης που κατάφεραν τα προηγούμενα χρόνια να εκπονήσουν ολοκληρωμένα σχέδια για την εφαρμογή των τεχνολογιών του υδρογόνου, απορροφώντας σχετικές ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Η προσπάθεια αυτή γίνεται σήμερα περισσότερο οργανωμένη μέσα από το «ΗΛΕΚΤΡΟΝ», το «Δίκτυο πόλεων για την προώθηση των βιώσιμων καθαρών μεταφορών και της ασφαλούς κινητικότητας».
Ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, δήλωσε στον χαιρετισμό του ότι πρόθεση της Περιφέρειας είναι να στηρίξει τις προσπάθειες των δήμων που θα θελήσουν να δημιουργήσουν υποδομές υδρoγόνου, ενώ ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης αναφέρθηκε στην αναπτυξιακή προοπτική του σχεδίου “White Dragon”, που θα δώσει νέα πνοή στην περιοχή. Από την πλευρά του, ο Αντιπεριφερειάρχης Κρήτης, Γιώργος Αλεξάκης, επεσήμανε τις δυνατότητες εισαγωγής του υδρογόνου σε μια σειρά τομείς της ζωής και της οικονομίας της μεγαλονήσου που διαθέτει αυξημένο δυναμικό σε ΑΠΕ.
Τι μπορεί να προσφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη δείξει το δρόμο, στη Γερμανία λειτουργούν πάνω από 300 σταθμοί ανεφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο, ενώ η διάθεση για στήριξη των έργων υποδομών υδρογόνου εκφράστηκε και μέσω των IPCEI (Important Projects of Common European Interest) στα οποία αναφέρθηκε και ο Γεν. Γραμματέας του Hydrogen Europe, Γιώργος Χατζημαρκάκης. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης μπορούν και πρέπει να συμμετέχουν σε αυτές τις διαδικασίες, καθώς αναμένεται μάλιστα και νέος γύρος IPCEI, ενώ στο σύνολό της η χώρα μας μπορεί να καταστεί κόμβος υδρογόνου αξιοποιώντας τα λιμάνια της και τη γεωγραφική της θέση.
Το ενδιαφέρον είναι ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (European Investment Bank – EIB) δηλώνει έτοιμη να εξετάσει ώριμες προτάσεις (που θα περιλαμβάνουν προκαταρκτικές τεχνο-οκονομικές μελέτες) για χρηματοδότηση σχετικές με έργα υδρογόνου στον τομέα των μεταφορών. Οι εκπρόσωποι της μάλιστα (Δέσποινα Τωμαδάκη και Mondher Chargui) εξέφρασαν στο συνέδριο την πεποίθηση ότι είναι αναγκαία η δημιουργία “clusters” από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς «σκόρπια έργα δεν μπορούν να σταθούν» – για να είναι αποδοτικά τα έργα υδρογόνου να απαιτούν διαδημοτικές δράσεις.
Πώς πρέπει να προχωρήσουν οι δήμοι της Ελλάδας
Στην αναγκαιότητα της συνεργασίας των δήμων στάθηκε και ο Συντονιστής της Εθνικής Επιτροπής για το Υδρογόνο, Κωνσταντίνος Παπαλουκάς επισημαίνοντας ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει στην Ελλάδα περίσσεια αιολική ενέργειας που πηγαίνει ανεκμετάλλευτη και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή υδρογόνου. Σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαία η δημιουργία Εθνικής Οικονομίας Υδρογόνου που θα πιάνει όλο τον κύκλο του υδρογόνου, από την παραγωγή του, μέχρι την κατανάλωσή του.
Αποκαλυπτικές σε σχέση με τις δυνατότητες δημιουργίας μιας κυκλικής οικονομίας του υδρογόνου ήταν οι τοποθετήσεις των ομιλητών από την Αυστρία, Nikolaus Fleischacker και Ewald Perwög, που αναφέρθηκαν σε μεγάλης κλίμακας εφαρμογές τεχνολογιών υδρογόνου στον τομέα των μεταφορών και της βιομηχανίας, με δυνατότητα να μεταφερθεί τεχνογνωσία στα μέλη του Δικτύου ΗΛΕΚΤΡΟΝ.
Στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης θα πρέπει επίσης να δοθεί το απαραίτητο βάρος για την εκπαίδευση τόσο του κοινού, των απλών ανθρώπων, όσο και του τεχνικού προσωπικού, ώστε η κοινωνία να είναι έτοιμη να υποδεχτεί τις νέες τεχνολογίες που έρχονται, επεσήμανε και ο Θάνος Στούμπος, εθνικός εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Fuel Cell & Hydrogen Joint Untertaking (FCH JU). Τα πιλοτικά & επιδεικτικά έργα θα παίξουν βασικό ρόλο στην πορεία προς την εισαγωγή του υδρογόνου στην κινητικότητα. Σημείωσε επίσης ότι η χώρα μας διαθέτει έμπειρο επιστημονικό και τεχνικό δυναμικό ικανό να στηρίξει μια τέτοια προσπάθεια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εγκατάσταση πιλοτικού σταθμού υδρογόνου στο χώρο του Δημόκριτου, στο πλαίσιο του έργου H2TRANS.
Η δραστηριότητα του δικτύου πόλεων Ήλεκτρον
Τα δικά τους σχέδια για την προώθηση της κινητικότητας του υδρογόνου, που περιλαμβάνουν τη χρήση δημοτικών οχημάτων κυψελών καυσίμου διαφόρων τύπων, με την υποστήριξη των αναγκαίων υποδομών, παρέθεσαν οι Δήμαρχοι των δήμων που συμμετέχουν στο Ήλεκτρον: Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης (που αναφέρθηκε στη χρήση του υδρογόνου στο δημοτικό κολυμβητήριο κλπ.), Αγίας Παρασκευής, Βασίλης Ζορμπάς, Βριλησσίων, Ξενοφών Μανιατογιάννης (ο οποίος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο σχέδιο για εγκατάσταση σταθμού ανεφοδιασμού με υδρογόνο) και ο Αναπληρωτής Δημάρχου Γλυφάδας, Γιώργος Αγγελόπουλος.
Ενώ ιδιαίτερης μνείας αξίζει το παράδειγμα του δήμου Αγίων Αναργύρων – Καματερού (επίσης μέλος του Δικτύου Πόλεων «Ήλεκτρον»), που ανακοίνωσε δια στόματος του δημάρχου του Σταύρου Τσίρμπα ότι θα προχωρήσει στη δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας σταθερής τροχιάς, με τρένα υδρογόνου, θα είναι το πρώτο αντίστοιχο έργο που θα υλοποιηθεί στη χώρα μας.
Το Συνέδριο «Υδρογόνο: ευκαιρία για το περιβάλλον και την ανάπτυξη» είναι βέβαιο ότι άνοιξε ένα νέο, μεγάλο κεφάλαιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως επεσήμανε κατά τη συζήτηση στη λήξη του συνεδρίου ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Γενικών Γραμματέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης «Κλεισθένης», Μιχάλης Χρηστάκης, παρέχοντας πλήθος ερεθισμάτων για προβληματισμό, αλλά αποτελώντας ταυτόχρονα και μία ανοιχτή πρόσκληση προς τους δήμους όλης της Ελλάδας, που μπορούν πολλαπλασιάσουν την ισχύ τους βαδίζοντας συγκροτημένα προς την υλοποίηση μικρότερων ή μεγαλύτερων έργων.
Σχετικά με το Ήλεκτρον:
Πέντε δήμοι της Αττικής (με αλφαβητική σειρά: Αγίων Αναργύρων-Καματερού, Αγίας Παρασκευής, Αλίμου, Βριλησσίων και Γλυφάδας) πήραν, πρόσφατα, μια σημαντική πρωτοβουλία: να προχωρήσουν από κοινού στη δημιουργία του Δικτύου Πόλεων για την Προώθηση των Βιώσιμων Καθαρών Μεταφορών και της Ασφαλούς Κινητικότητας «Ήλεκτρον». Έναν οργανισμό που αποσκοπεί στο να βοηθήσει τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Ελλάδας να ευθυγραμμίσουν τη στρατηγική και τακτική τους με το ευρωπαϊκό Green Deal, μέσω της αξιοποίησης της ηλεκτροκίνησης με τη βοήθεια του υδρογόνου, το οποίο αναδεικνύεται σε σοβαρό παράγοντα του απαλλαγμένου από άνθρακα πολυενεργειακού μας μέλλοντος.
Παράλληλα, το Ήλεκτρον φιλοδοξεί να αποτελέσει το όχημα εκείνο που θα δώσει την ευκαιρία στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αξιοποιήσουν όλα τα σχετικά ευρωπαϊκά προγράμματα και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία αποτελούν στο σύνολό τους μια μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα μας, η οποία δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη.
Το συνέδριο είχε την υποστήριξη του έργου H2TRANS το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εθνικούς πόρους μέσω του Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ) (κωδικός έργου: T1ΕΔΚ-05294).
Περισσότερα: www.h2lectron.gr, www.h2lectronconference.gr