Βάνα Μπάρμπα: Η αναβίωση του Θεάτρου της Αιξωνής είναι απλά θέμα χρόνου
Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου σήμερα και μιλήσαμε με την τομεάρχη Πολιτισμού της Γλυφάδας, κ. Βάνα Μπάρμπα για την σημερινή κατάσταση, αλλά και το μέλλον του θεάτρου της Αιξωνής .
- 27/03/2017
- Κείμενο: Πάμελα Λύτρα
Όταν ήμουν μικρή και άκουσα ότι υπάρχει ένα αρχαίο θέατρο στα νότια προάστια, ενθουσιάστηκα! Νόμιζα βλέπεις, πως Γλυφάδα, Βούλα και ΣΙΑ ήταν από τις μοντέρνες πόλεις που δεν είχαν κάποιο αρχαιολογικό χαρακτήρα (τότε γιατί τώρα όλο και κάτι καινούργιο ανακαλύπτουμε). Εκεί λοιπόν είδα την πρώτη μου συναυλία, χάζεψα για πρώτη φορά με έργα του Αριστοφάνη στα οποία πρωταγωνιστούσε ο Θύμιος Καρακατσάνης και γενικά θυμάμαι τον πατέρα του κολλητού μου Σταμάτη να μας προκαλεί συνεχώς το πολιτιστικό ενδιαφέρον με καινούργιες παραστάσεις του Φεστιβάλ Αιξωνής.
Τι συμβαίνει σήμερα με το Θέατρο της Αιξωνής;
Επισκεφθήκαμε και τον Δήμο Γλυφάδας (εκτός από το ίδιο το θέατρο), όπου συναντήσαμε την τομεάρχη Πολιτισμού Βάνα Μπάρμπα και μάθαμε τη σημερινή κατάσταση του Θεάτρου. “Το Θέατρο Αιξωνή έχει σταματήσει τα ιστορικά Φεστιβάλ του εδώ και περίπου 7- 7,5 χρόνια. Ο λόγος είναι ότι οι γείτονές του θεωρούν πως οι παραστάσεις που γίνονται σε αυτό προκαλούσαν πολύ θόρυβο.”
Τι σκοπεύει να κάνει ο Δήμος γι’ αυτό;
«Αρχικά να πούμε ότι φροντίζουμε να το διατηρούμε σε μία αξιοπρεπή κατάσταση. Αυτό που μένει τώρα, είναι να γίνουν κάποιες ενέργειες για την επαναλειτουργία του. Θα μιλήσουμε με το αρχαιολογικό συμβούλιο και θα δημιουργήσουμε ένα σωματείο ανθρώπων που επιθυμούν την αναβίωση του Θεάτρου. Το θέμα για εμάς είναι η ενημέρωση. Οι θεατρικές παραστάσεις για παράδειγμα ξεκινούν περίπου στις οκτώ το απόγευμα κι ολοκληρώνονται στις έντεκα το βράδυ το αργότερο. Οπότε δεν προκαλούν και τόση ηχορύπανση σε περίεργες ώρες. Ο στόχος είναι λοιπόν να αναβιώσουμε αυτό το θέατρο, που είναι σήμα κατατεθέν των νοτίων προαστίων, αν γίνεται και φέτος το καλοκαίρι (ή αλλιώς το επόμενο) και να φέρουμε ποιοτικές παραστάσεις.»
Εσείς θα θέλατε να συμμετέχετε στο Φεστιβάλ Αιξωνής;
«Θα ήθελα να οργανώσω το Φεστιβάλ και να συμμετέχω απαγγέλοντας κάτι σε αυτό το μέρος, που είναι ένα από τα ιστορικότερα της περιοχής. Δεν υπάρχει κάτι ανάλογο στα νότια προάστια.»
Γιατί το Θέατρο της Αιξωνής δεν είναι τόσο γνωστό στο κοινό;
«Ζω 13 χρόνια στη Γλυφάδα, δηλαδή δεν είμαι παλιά Γλυφαδιώτισσα. Παρατηρώ όμως ότι το μεγαλύτερο μέρος του κοινού-αλλά και των αρμοδίων- δεν ασχολείται σοβαρά με τα πολιτιστικά. Η αλήθεια είναι πως σε δήμους όπου οι άνθρωποι είναι πιο καλοζωϊσμένοι, ο κόσμος ενδιαφέρεται περισσότερο για την ένδυση και το φαγητό παρά για τον πολιτισμό. Αν όμως ενημερωθεί σωστά και δει κάτι ωραίο να οργανώνεται στην πόλη του, θα συμμετέχει με μεγάλη χαρά και θα αρχίσει να σκέφτεται διαφορετικά. Ο Δήμος Γλυφάδας σε αυτή τη φάση ασχολείται με τον πολιτισμό κι έχει αναλάβει να κάνει κάτι για την καλύτερη ενημέρωση και ψυχαγωγία του κοινού.»
Λίγα λόγια για το Θέατρο Αιξωνή
Στη θέση του υπήρχε ένα αρχαίο θέατρο κι ένας Ναός του 17ου αιώνα, ο οποίος θεωρούνταν ως πύλη. Πρόκειται για ένα μέρος ενεργειακά ανοιχτό που δημιουργεί ένα μικρό τρίγωνο δέλτα, όπως συνήθιζαν να σχεδιάζουν τις συντεταγμένες ιστορικών σημειών οι αρχαίοι Έλληνες. Σε αυτή τη λογική συνδέεται με το Ναό του Ποσειδώνα και έναν ακόμη ναό στον Πειραιά. Το 1984 μπήκε στο πρόγραμμα αποκατάστασης και αναπαλαίωσης με την πολύτιμη συμβολή της γλύπτριας Νέλλας Γκόλαντα.
Στο θέατρο Αιξωνή έκανε για πρώτη φορά συναυλία ο Μίκης Θεοδωράκης. Μάλιστα η πρώτη εμφάνιση της Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης» που δημιουργήθηκε το 1997, έγινε στο Θέατρο Αιξωνή της Γλυφάδας, τον Ιούνιο του 1997. Στη σκηνή του έχουν βρεθεί ο Θανάσης Βέγγος, ο Θύμιος Καρακατσάνης, η ιέρεια της Ολυμπιακής φλόγας και μεγάλη χοροδιδάσκαλος Έλενα Χορς και άλλοι σημαντικοί καλλιτέχνες. Μία από τις τελευταίες εκδηλώσεις ήταν η συναυλία της Δήμητρας Γαλάνη.