Αυτός ήταν ο αληθινός λόγος κατασκευής της εξέδρας του Νέου Φαλήρου
Η εξέδρα του Νέου Φαλήρου κατασκευάστηκε για σκοπούς ανταγωνισμού αλλά η τύχη ήθελε να την ταυτίσει με κορυφαίες Εθνικές στιγμές.
- 27/06/2018
- Κείμενο: NouPou.gr
Το 1891 η Εταιρεία Σιδηροδρόμων Αθηνών Πειραιώς, ανέλαβε την κατασκευή μια μεγάλης σε μήκος εξέδρας στην παραλία του Νέου Φαλήρου. Η κατασκευή της κόστισε τεράστιο ποσό για την εποχή εκείνη, περίπου 60.000 δραχμές διότι ήταν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένη από σίδηρο χωρίς να γνωρίζει κάποιος την χρησιμότητά της ή την αφορμή για την κατασκευή της.
Οι κάτοικοι της περιοχής του Νέου Φαλήρου, ευχαριστημένοι με το έργο αυτό, πίστευαν ότι είχε κατασκευαστεί “δια λόγους περιπάτου και αναψυχής”, άλλοι πίστευαν ότι χρησίμευε ως αποβάθρα πλοίων, αφού από την κατασκευή της και μετά, δεν ήταν λίγες οι φορές που ιστορικές στιγμές ταυτίστηκαν με την άφιξη ή την αναχώρηση Βασιλέων, Πρωθυπουργών και Προέδρων σε αυτήν ακριβώς την προβλήτα. Κορυφαία στιγμή η άφιξη του Βασιλιά Κωνσταντίνου το 1913 μετά το τέλος των νικηφόρων Βαλκανικών Πολέμων.
Η μακρόστενη αυτή εξέδρα θα εμπλουτισθεί μάλιστα εκατέρωθεν και από μπανιέρες (λουτρά) ανδρών και γυναικών προσδίδοντας ιδιαίτερο ύψος στην κατασκευή αφού κατά μήκος υπήρχαν περίτεχνα παγκάκια. Η όλη κατασκευή τελείωνε ανυψούμενη για να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τις κουπαστές των πλοίων, ενώ η μακρόστενη πλατφόρμα στο τέλος της δημιουργούσε “Τ” για την διευκόλυνση της επιβίβασης – αποβίβασης.
Ωστόσο η αλήθεια για την υπερδάπανη αυτή κατασκευή βρίσκεται αλλού.
Λίγο πριν το 1891 η Εταιρεία Τροχιοδρόμων που ήταν υπεύθυνη για την λειτουργία των Τραμ, ήθελε να ενώσει δύο διαφορετικές γραμμές που ήταν τερματικές στο Νέο Φάληρο. Την γραμμή Αθήνα – Νέο Φάληρο με αυτή Πειραιάς – Νέο Φάληρο. Όμως το παράξενο ήταν, ότι αυτές οι γραμμές δεν ενώνονταν. Το τέρμα της γραμμής Πειραιώς απείχε από το τέρμα της γραμμής Αθηνών. Ο χώρος όμως που υπήρχε ενδιάμεσα ανήκε στην Εταιρεία Σιδηροδρόμων Αθηνών – Πειραιώς που φυσικά δεν τον παραχωρούσε για χάρη μιας ανταγωνίστριας όπως ήταν η Εταιρεία Τροχιοδρόμων. Τότε η δεύτερη εκπόνησε σχέδιο να περάσει την γραμμή της από την θάλασσα και να πετύχει την ένωση των δρομολογίων της. Μόλις πληροφορήθηκε την δια θαλάσσης σύζευξη η Εταιρεία Σιδηροδρόμων αποφάσισε να κατασκευάσει μια μεγάλου μήκους εξέδρα ώστε να παρεμποδίσει οποιαδήποτε απόπειρα θαλάσσιας σύζευξης από την Εταιρεία Τροχιοδρόμων, όπως και έγινε!
Η εξέδρα μήκους 70 περίπου μέτρων ήταν πραγματικότητα. Φυσικά το έργο αυτό εντάχθηκε στο σύνολο των έργων που πραγματοποιούνταν τότε, όπως ανοικοδομήσεις κατοικιών, κατασκευές ξενοδοχείων, θαλασσίων λουτρών και ζωολογικού κήπου, λούνα παρκ και μουσικών περιπτέρων με σκοπό την μετακίνηση κόσμου προς την περιοχή αυτή και την κοπή εισιτηρίων στον σιδηρόδρομο. Με όλα αυτά η κατασκευή της εξέδρα φάνηκε φυσιολογική, καλύπτοντας έτσι τον σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκε.
Έρευνα – Επιμέλεια: Στέφανος Μίλεσης, Πρόεδρος Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς
Πηγή: http://pireorama.blogspot.gr/