Αστικός Περίπατος: Έγινε το επόμενο βήμα με την ανάθεση του μεγαλεπήβολου έργου της Αθηναϊκής Ριβιέρας
Ένα στάδιο πιο κοντά στην υλοποίηση ο Αστικός Περίπατος, που συνολικά θα έχει μήκος 22 χιλιομέτρων και θα διασχίζει έξι δήμους του παραλιακού μετώπου - Το έργο ανατέθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ σε εταιρία έργων ανάπλασης και υποδομών - Η περίπλοκη υλοποίηση με την εμπλοκή δήμων, της Περιφέρειας και άλλων φορέων
- 16/05/2024
- Κείμενο: Γεωργία Περιμένη
Με αργούς, αλλά σταθερούς ρυθμούς φαίνεται πως προχωρούν οι διαδικασίες για το μεγαλεπήβολο έργο της δημιουργίας του Αστικού Περιπάτου που αναμένεται να «μεταμορφώσει» το παραλιακό μέτωπο της Αττικής, με βάση τα διεθνή πρότυπα, ενώ θα έχει θετικό πρόσημο και για το περιβάλλον, με την επίτευξη της μείωσης της εκπομπής ρύπων στην ατμόσφαιρα.
Nα θυμίσουμε ότι μέρος του ενιαίου περιπάτου (πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου), συγκεκριμένα τα 13,5 χιλιόμετρα, από τα 22 χιλιόμετρα που φτάνει συνολικά, υλοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ με ανάδοχο που μόλις αναδείχθηκε και χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Από την άλλη, το υπόλοιπο μήκος – περίπου 9 χιλιομέτρων – θα κατασκευαστεί από την Περιφέρεια Αττικής, από δήμους της περιοχής και ιδιώτες.
Ως νεότερη εξέλιξη για το έργο ήρθε η ανάθεση του έργου από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (ΜΣΣΣ) του ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρία ZitaKat, η οποία αναδείχθηκε μειοδότης σε αντίστοιχο διαγωνισμό, με προσφορά λίγο πάνω από τα 16 εκατ. ευρώ. Το επόμενο βήμα για να προχωρήσει το έργο είναι η υπογραφή της σύμβασης, η οποία αναμένεται να γίνει άμεσα.
Το προηγούμενο στάδιο των διαδικασιών αποτέλεσε η υπογραφή της σχετικής σύμβασης παραχώρησης από τον τότε Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη και τον Εντεταλμένο Σύμβουλο, εκτελώντα χρέη Διευθύνοντα Συμβούλου της ΕΤΑΔ, Παναγιώτη Μπαλωμένο, τον Νοέμβριο του 2023.
Αστικός Περίπατος: Το έργο που μπλέκεται με άλλα δημόσια έργα, οι διάφοροι φορείς και οι έξι δήμοι
Μια από τις ιδιαιτερότητες του Αστικού Περιπάτου είναι ωστόσο το γεγονός ότι για αυτό θα πρέπει να συντονιστεί με άλλα προγράμματα ανάπλασης, μεταξύ των οποίων και η επένδυση στο Ελληνικό, ώστε το έργο να έχει ενιαία μορφή και προδιαγραφές. Επιπλέον, η εμπλοκή έξι διαφορετικών δήμων και πολλών φορέων, ομολογουμένως περιπλέκει την υλοποίησή του και ίσως δημιουργεί διάφορους παράγοντες που καθυστερούν την όλη διαδικασία.
Όσον αφορά στα 9 χιλιόμετρα του θα κατασκευαστούν από την Περιφέρεια Αττικής, τους Δήμους της περιοχής και από ιδιώτες, θα ισχύσουν τα εξής:
- Το τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά έως το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), μήκους περίπου 4 χλμ., θα υλοποιηθεί ως ξεχωριστό έργο κατασκευής ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου, από τον Δήμο Πειραιά.
- Το τμήμα από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) έως τα Ολυμπιακά Ακίνητα, μήκους περίπου 1,5 χιλιομέτρου, θα υλοποιηθεί ως μέρος του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, με αναθέτουσα αρχή την Περιφέρεια Αττικής.
- Το τμήμα που διέρχεται από τη Μαρίνα Αλίμου – συγκεκριμένα 1 χιλιόμετρο ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου εντάσσεται στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου της από 2020 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ και του ΤΑΙΠΕΔ, του Ελληνικού Δημοσίου, της ΕΤΑΔ και του παραχωρησιούχου «ΜΑΡΙΝΑ ΑΛΙΜΟΥ – ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΝΕΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ ΑΛΙΜΟΥ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ», σύμφωνα και με την έγκριση του γενικού σχεδιασμού της Μαρίνας Αλίμου (από 13.08.2018 π.δ. – ΑΑΠ 172).
- Τμήμα του έργου, μήκους 800 μ. διέρχεται εντός των ακινήτων της επένδυσης του Ελληνικού. Στην παρούσα φάση διερευνάται ο τρόπος και ο φορέας υλοποίησης του εν λόγω τμήματος.
- Τμήμα που διέρχεται από τον Δήμο Γλυφάδας, μήκους περίπου 2 χλμ., υλοποιείται ως μέρος του ξεχωριστού έργου με τίτλο «Ανάπλαση Παραλιακού Μετώπου Γλυφάδας», με αναθέτουσα αρχή τον Δήμο Γλυφάδας.
Πώς θα διαμορφωθεί ο πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος που απλώνεται σε όλο το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας
Συνολικά, το αντικείμενο του έργου «Αθηναϊκή Ριβιέρα – Αστικός Περίπατος» αφορά το πρώτο κομμάτι της Αθηναϊκής Ριβιέρας και ειδικότερα την ενοποίηση της αστικής ακτογραμμής του Νομού Αττικής, μέσω ενός ενιαίου δικτύου πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου που εκτείνεται από τον Δήμο Καλλιθέας έως το Δημαρχείο του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, διασχίζοντας έξι Δήμους (Καλλιθέας, Π. Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης).
Όπως αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, στόχος του έργου είναι η δημιουργία ενός αναβαθμισμένου ελεύθερου δημόσιου χώρου, που αποδίδεται στους πεζούς και τους ποδηλάτες όλου του λεκανοπεδίου. Η παρέμβαση στοχεύει στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος μέσω της αναβάθμισης της ποιότητας του αστικού χώρου και της προσέλκυσης νέων λειτουργιών οικονομικών δραστηριοτήτων, έχοντας ταυτόχρονα θετικό αντίκτυπο στο φυσικό περιβάλλον των αστικών κέντρων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας που θα συμβάλλει στη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Ποια είναι η ZitaKat που θα φτιάξει μέρος του Αστικού Περιπάτου
Η ZitaKat ιδρύθηκε το 2002 με έδρα τον Πειραιά και είναι μία ταχύτατα αναπτυσσόμενη εταιρία με δραστηριότητα σε δημόσια και ιδιωτικά έργα. Αυτά αφορούν κυρίως έργα υποδομών και αναπλάσεων, όπως για παράδειγμα σε κοινόχρηστους χώρους όπως δρόμους, πλατείες και πάρκα, διατηρώντας δυνατό portfolio και όνομα στον κλάδο. Είναι μάλιστα εγγεγραμμένη στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.), ενώ προχωρά και σε μεγαλύτερου βεληνεκούς έργα όπως λιμάνια, κτίρια, δίκτυα άρδευσης και αντιπλημμυρικής προστασίας, διαχείριση αποβλήτων και αποκατάσταση του περιβάλλοντος, αν και κατέχει ιδιαίτερη εξειδίκευση στις ανακαινίσεις κοινόχρηστων χώρων και πρασίνου.
Τα έργα της απλώνονται σε όλη την Ελλάδα, από την Αθήνα και τα νότια προάστια, μέχρι τον Κορυδαλλό, την Αχαΐα και τα Αντικύθηρα. Η ZitaKat ενεπλάκη μάλιστα στη δημιουργία του νέου κοιμητηρίου Γλυφάδας, με την προμήθεια νέων μαρμάρινων υλικών. Συνολικά, απαριθμεί αυτή τη στιγμή 330 projects, με ανθρώπινο δυναμικό της τάξης των 150 εργαζομένων.