Athens Riviera Summit: Η έλλειψη προσωπικού στα ξενοδοχεία της Ελλάδας και η πρόκληση να επιστρέψει η «χρυσόσκονη» στον κλάδο
Ανταπόκριση από το Athens Riviera Summit 2024: Το NouPou, Chief Local Media Sponsor της διοργάνωσης, μεταδίδει όσα λαμβάνουν χώρα στο Four Seasons Astir Palace Athens στον Αστέρα της Βουλιαγμένης, όπου διοργανώνεται το πρώτο Συνέδριο της Αθηναϊκής Ριβιέρας.
- 19/06/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Στην έλλειψη υποδομών, τις καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων και την παροχή των απαιτούμενων αδειών, αλλά και στη σοβαρή έλλειψη προσωπικού, στάθηκαν οι συμμετέχοντες στο πάνελ «Investing Tourism: Unleasing the Impact of Groundbreaking Deals and Transformative Projects» στη διάρκεια του Athens Riviera Summit. Σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού, ο Παναγιώτης Λιάρος από πλευράς του ομίλου Μήτση, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι θα πρέπει να επιστρέψει η χρυσόσκονη στον κλάδο της φιλοξενίας, προκειμένου να ξεκινήσει και πάλι να προσελκύει εργαζόμενους.
«Έχουν βελτιωθεί οι συστημικές τράπεζες και έχουν δημιουργήσει ομάδες και τμήματα, το Ταμείο Ανάκαμψης βοηθά, υπάρχει συνολική βελτίωση. Σημαντικό είναι ότι οι επενδύσεις θα έρθουν όταν έχουμε έναν ελκυστικό προορισμό. Πρέπει να έχουμε υποδομές και ορθή διαχείριση των υποδομών όπως διαχείριση σκουπιδιών και νερού. Πρέπει όμως να κάνουμε πολλά πράγματα για το σιδηροδρομικό ή το οδικό δίκτυο. Ως χώρα το συγκριτικό πλεονέκτημα για να φέρουμε επενδύσεις είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Υπάρχει έλλειψη προσωπικού, ειδικά στον τουριστικό τομέα. Μπορούμε αυτή την αδυναμία να την μετατρέψουμε σε δυνατό μας σημείο», όπως ανέφερε ο Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, από πλευράς της Deloitte Greece.
«Να φέρουμε πίσω τη χρυσόσκονη του τουρισμού»
Ο όμιλος Μήτση έχει από την πλευρά του εκτελεί ένα πρόγραμμα επενδύσεων που εκτός από την εξαγορά ξενοδοχείων αφορά και στην ανάπτυξη νέων μονάδων από το μηδέν. Για το προσωπικό ο Παναγιώτης Λιάρος, εκπροσωπώντας τον ελληνικό ξενοδοχειακό όμιλο, ανέφερε ότι πρέπει να λάβουμε σοβαρές αποφάσεις «για να μην χάσουμε τους Έλληνες από τον τουρισμό. Πρέπει να ξαναφέρουμε πίσω τη χρυσόσκονη που είχε το επάγγελμα. Να ιδρύσουμε σχολές και να κάνουμε όλα όσα πρέπει για να πείσουμε τους ανθρώπους να γυρίσουν στον θεσμό».
«Μπορούμε να εξάγουμε τεχνογνωσία στον τομέα της φιλοξενίας»
Ο Leon Avigad εκπροσωπώντας τον όμιλο Brown Hotels αναφέρθηκε στο γεγονός ότι ξεκίνησε συνεργασία με το κολλέγιο BCA για να λύσει το πρόβλημα της εκπαίδευσης του προσωπικού. «Μπορούμε να εξάγουμε την τεχνογνωσία που έχουμε. Η Brown Academy φέρνει νέους από όλο τον κόσμο να σπουδάσουν στην Ελλάδα και να δουλέψουν σε εμάς».
Για τις υποδομές ο κ. Avigad πρόσθεσε ότι σε κάποια από τα ξενοδοχεία υφίσταται σημαντική δυσκολία να ποτιστεί η βλάστηση. «Δεν θέλουμε να τα μετατρέψουμε όλα σε γήπεδα γκολφ, μην με παρεξηγήσετε. Έχουμε γεωπόνους που συνεργαζόμαστε και πάλι δεν έχουμε νερό. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να το ξεπεράσουμε αυτό. Εάν θέλουμε περισσότερα πεντάστερα ξενοδοχεία και να περάσουμε στη επόμενη φάση της φιλοξενίας, θα πρέπει να δούμε σε εθνικό επίπεδο πώς θα βελτιώσουμε τις υποδομές, την ύδρευση, τα κατά τόπους αεροδρόμια. Και τότε η Ελλάδα θα δει την ανταμοιβή μέσω των άμεσων ξένων επενδύσεων».
«Για να επενδύσεις στην Ελλάδα πρέπει να έχεις υπομονή»
Εκπροσωπώντας την HIP Hotel Investment Partners, o Luis Picas Asmarats, στάθηκε στον παράγοντα «υπομονή» που όπως είπε χρειάζεται για να επενδύσει κανείς στη χώρα, «έχοντας ήδη πραγματοποιήσει 7 εξαγορές. Πρέπει να έχει κανείς υπομονή διότι όταν ξεκινάει το due diligence μπορεί να προκύψουν ζητήματα και ο επενδυτής θα πρέπει να τα λύσει. Ενδεχομένως να υπάρχει θέμα με το υπουργείο Ανάπτυξης, τον αιγιαλό. Όλα αυτά μας οδηγούν στο να πούμε ότι υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατία».
«Είμαστε εδώ για να εξαγοράσουμε ξενοδοχεία και να δώσουμε ρευστότητα»
Από την πλευρά του ο Stephane Obadia, Founding Partner της QuinSpark, είπε ότι «όλες οι εταιρείες που έχουν ξενοδοχεία όπως η οικογένεια Μήτση, μπορούν να επενδύσουν σε νέες μονάδες. Ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε όλοι. Είτε brownfield, είτε greenfield. Είμαστε εδώ για να εξαγοράσουμε μονάδες και να δώσουμε στους διαχειριστές των ξενοδοχείων μεγαλύτερη ρευστότητα».
«Είμαστε εδώ για να δώσουμε ρευστότητα σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν θέματα διαδοχής»
Τέλος ο Gonzalo Garcia Lago, επικεφαλής της Azora, η οποία επίσης κινείται εξαγοράζοντας ξενοδοχεία, διευρύνοντας και την ελληνική αγορά, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την ελληνική αγορά. «Πρέπει να συνεχίσουμε να πηγαίνουμε προς την κατεύθυνση αυτή και είμαστε σε πολλή καλή θέση αυτή τη στιγμή. Εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε και να δημιουργήσουμε ρευστότητα, να ενισχύσουμε τις οικογένειες και τα περιουσιακά τους στοιχεία. Κάποιες εταιρείες που έχουν θέματα διαδοχής και θέλουν χρήματα για να αγοράσουν περισσότερα περιουσιακά στοιχεία ή δεν ξέρουν προς ποια κατεύθυνση να κινηθούν. Επίσης πιέζουμε τις εταιρείες να λάβουμε αποφάσεις που θα βασίζονται σε καλύτερες αναλύσεις της αγοράς και των δεδομένων. Το έχουμε κάνει στην Ισπανία και την Ιταλία, ενώ η Ελλάδα έχει πολλές δυνατότητες να μετασχηματιστεί η ίδια και να παραμείνει ανταγωνιστική στη διεθνή αγορά».