Εγκρίθηκε η κατασκευή του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο – Τι θα περιλαμβάνουν οι εγκαταστάσεις
Στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης θα λειτουργεί ενυδρείο ενώ στον υπαίθριο εκθεσιακό περίπατο θα φιλοξενηθούν ως εκθέματα ιστορικά ελληνικά σκάφη όπως είναι το θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ, η τριήρης ΟΛΥΜΠΙΑΣ, το Hellas Liberty.
- 10/07/2024
- Κείμενο: NouPou.gr
Εγκρίθηκαν από τη Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι περιβαλλοντική όροι για την κατασκευή και λειτουργία του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης «Οδυσσέας-Οι Έλληνες και η Θάλασσα» στο Παλαιό Φάληρο.
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του project υλοποίησης του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης «Οδυσσέας – Οι Έλληνες και η Θάλασσα» τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση τον Νοέμβριο του 2023, με τη δημιουργία του Πάρκου να αποτελεί διαχρονική επιδίωξη της Πολιτείας τα τελευταία 30 χρόνια. Ανάχωμα για την κατασκευή του Πάρκου αποτελούσε το ιδιοκτησιακό καθεστώς των διάφορων ζωνών του Φαληρικού Δέλτα που απαιτούσε νομοθετική επίλυση.
Το project της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «ΚΥΚΛΩΨ» του εφοπλιστή Αρη Θεοδωρίδη στον Φλοίσβο Παλαιού Φαλήρου αναμένεται να κοστίσει περισσότερα από 35,3 εκατ. ευρώ (χωρίς να περιλαμβάνονται τα συστήματα ασφαλείας, ο σταθερός και κινητός εξοπλισμός της βιβλιοθήκης και πωλητηρίου και το κόστος κατασκευής του ενυδρείου).
Οι παραχωρηθείσες εκτάσεις
Το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης, του οποίου η συνολική έκταση ανέρχεται περίπου στα 26.000 τ.μ., θα υλοποιηθεί σε εκτάσεις που παραχωρούνται για αυτόν τον σκοπό στο «Ταμείο Εθνικού Στόλου» (ΤΕΣ) υπέρ του Πολεμικού Ναυτικού. Συγκεκριμένα, παραχωρούνται εκτάσεις 16.568,57 τ.μ. εκ των οποίων τα 544,60 τ.μ. τα οποία θα βρίσκονται εκτός περιφραγμένης και ελεγχόμενης πρόσβασης ζώνη, για την εξυπηρέτηση αναγκών στάθμευσης. Στα υπόλοιπα 16.023,97 τ.μ. θα αναπτυχθούν οι κύριες κτιριακές υποδομές για τις εκθεσιακές, εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές λειτουργίες του Πάρκου.
Επίσης, στο Πάρκο παραχωρούνται και 9.685,66 τ.μ. που βρίσκονται εντός ζώνης αιγιαλού και παραλίας και αφορούν μια έκταση που έχει κρίσιμο ρόλο στο εκθεσιακό αφήγημα και στη λειτουργία του Πάρκου. Η κατασκευή του έργου αναμένεται να διαρκέσει περίπου 36 μήνες.
Ένα πάρκο για την ανάδειξη της ελληνικής ναυτικής ιστορίας
Στόχος της δημιουργίας του πάρκου είναι να φιλοξενήσει και να αναδείξει τη ναυτική ιστορία της Ελλάδας, χρησιμοποιώντας σύγχρονες διαδραστικές μεθόδους. Το Πάρκο πρόκειται να αποτελέσει έναν χώρο φύλαξης αλλά και ανάδειξης της άυλης και υλικής κληρονομιάς των Ελλήνων. Θα αποτελέσει επίσης έναν χώρο μάθησης και πολιτιστικής ανάπτυξης που θα προσφέρει εναλλακτικές δραστηριότητες για την εποικοδομητική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου μικρών και μεγάλων
Οι εγκαταστάσεις του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης
Σύμφωνα με τα σχέδια υλοποίησης του Πάρκου, τα οποία έχει διαμορφώσει το γραφείο «Θ. Παπαγιάννης και Συνεργάτες», το κεντρικό κτήριο του «Οδυσσέα» πρόκειται να φιλοξενήσει ενυδρείο, κατάστημα-πωλητήριο, αμφιθέατρο, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, βιβλιοθήκη, γραφεία, αίθριο, χώρο μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων και άλλα.
Όσον αφορά τον περιβάλλοντα χώρο, σημείο αναφοράς θα αποτελέσει η κεντρική πλατεία επιφάνειας περίπου 1.400 τ.μ. στην οποία θα εγκατασταθεί έκθεση μοντέλων πλοίων. Για τη διεξαγωγή εκδηλώσεων θα κατασκευαστεί και υπαίθριο αμφιθέατρο με κερκίδες χωρητικότητας περίπου 150 ατόμων. Πολύ σημαντικό για τη διαδραστική εμπειρία είναι θα υπάρχει η δυνατότητα προσωρινής αγκυροβόλησης ιστορικών σκαφών τα οποία, εφόσον είναι αξιόπλοα θα μπορούν να προσφέρουν ταξίδια στην ευρύτερη περιοχή του Σαρωνικού.
Από το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης δεν θα μπορούσε να λείπει το καρνάγιο επιφάνειας περίπου 1.600 τ.μ., με υπόσκαφες κατασκευές για εργαστήρια και αποθήκες. Στο χώρο θα υπάρχουν και αναψυκτήριο – ουζερί μεταξύ καρνάγιου και αμφιθεάτρου, και περιοχή υποβρυχίου στα νότια του κτηρίου του Οδυσσέα.
Μπροστά από το κτίριο του Οδυσσέα, στο δυτικό μέτωπο του Πάρκου θα βρίσκονται οι προβλήτες που θα φιλοξενήσουν τα ιστορικά σκαρία που θα κοσμούν τον υπαίθριο εκθεσιακό περίπατο, ως εκθέματα. Αυτά είναι το θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ, η τριήρης ΟΛΥΜΠΙΑΣ, το Hellas Liberty, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να φιλοξενηθούν και άλλα ιστορικά σκαριά όπως το καλωδιακό ατμόπλοιο «Θαλής ο Μιλήσιος», το ιστορικό ιστιοφόρο «Ευγένιος Ευγενίδης» και το αιγαιοπελαγίτικο σκαρί «Ευαγγελίστρια».
Ο χώρος του πάρκου θα είναι ανοιχτός και χωρίς εισιτήριο καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, ενώ μόνο ο εκθεσιακός χώρος θα έχει ωράριο λειτουργίας.
Το μοντέλο διαχείρισης του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης
Οπως συνέβη και στην περίπτωση του ΚΠΙΣΝ, το πάρκο θα κατασκευαστεί από μια εταιρεία ειδικού σκοπού, με την επωνυμία «Οδυσσέας, Οι Ελληνες και η θάλασσα Α.Ε.» η οποία διαχειρίζεται το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης. Η εταιρεία στην οποία παραχωρείται η έκταση, θα ελέγχεται από τον δωρητή μέχρι την ολοκλήρωση του έργου. Κατόπιν θα ελέγχεται από το Δημόσιο και συγκεκριμένα από το Υπουργείο Εθνικής Αμυνας.
Οταν το έργο παραδοθεί, στο διοικητικό συμβούλιο (ΔΣ) της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα εποπτεύεται από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, το ΔΣ θα αποτελείται από επτά μέλη, τέσσερα οριζόμενα από τα υπουργεία Εθνικής Αμυνας και Ναυτιλίας, δύο από την «Κύκλωψ» και ένα από τον εφοπλιστικό κλάδο.
Η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Κύκλωψ» θα έχει το δικαίωμα να παρακολουθεί όλα τα βιβλία και στοιχεία του οργανισμού, όπως έχει οριστεί στη σχετική σύμβαση, ενώ ως στήριξη για τη δωρεά του εφοπλιστή Αρη Θεοδωρίδη, το Δημόσιο θα απαλλάξει την «Οδυσσέας, Οι Ελληνες και η θάλασσα Α.Ε.» από την καταβολή ΦΠΑ, κατά την κατασκευή και λειτουργία του Πάρκου.
Το Δημόσιο θα είναι υπεύθυνο για τη συντήρηση και λειτουργία του πάρκου αλλά δεν θα παρεμβαίνει σε αυτό αρχιτεκτονικά, ούτε θα μπορεί να απομακρύνει τα εκθέματα παρά μόνο για συντήρηση. Βέβαια, κατά τη λειτουργία του πάρκου θα μπορούν να γίνουν δεκτές και ιδιωτικές χορηγίες με το εκάστοτε προσφερόμενο ποσό να εκπίπτει από τα έσοδά των χορηγών.
Η δωρήτρια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρείας «ΚΥΚΛΩΨ» θα καλύψει το κόστος μελετών, κατασκευής και εξοπλισμού όλων των εγκαταστάσεων μέχρι το ποσό των 35 εκατ. ευρώ, ενώ τυχόν υπέρβαση του ποσού θα καλυφθεί από το Δημόσιο. Σημειώνεται ότι η οικονομική στήριξη του δωρητή θα ολοκληρωθεί με την κατασκευή και δεν θα συνεχιστεί κατά τη λειτουργία, η οποία πλέον θα βαρύνει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, που θα είναι και ο ιδιοκτήτης του χώρου.