Πύργος Πειραιά: Εγκαίνια μετά από 48 χρόνια για το κτίριο που έλεγαν ότι «γέρνει»
Εγκαίνια πραγματοποίησε το βράδυ της Τρίτης 4/06 το δεύτερο ψηλότερο κτίριο στην Ελλάδα, ο Πύργος του Πειραιά που θα αποτελεί πλέον τοπόσημο για την περιοχή.
- 05/06/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Μετά από 48 χρόνια όταν ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες κατασκευής του Πύργου του Πειραιά, το κτίριο που αποτελεί τοπόσημο για την περιοχή είναι πλέον και επίσημα εν λειτουργία, μετά τα εγκαίνια που πραγματοποιήθηκαν παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Το δεύτερο ψηλότερο κτίριο της Ελλάδας έως αυτή τη στιγμή μετά τον πύργο των Αθηνών, βασίστηκε σε σχέδια τον Ιωάννη Βικέλα, Δημοσθένη Μολφέση και Αλέξανδρου Λοΐζου.
Η απόφαση για την αξιοποίηση του πύργου ελήφθη το 2019, με τον δήμο της πόλης να προχωράει στη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού. Τον Ιούλιο του 2020 υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης με τους επενδυτές και το σχήμα που αποτελούνταν από την κοινοπραξία των Dimand, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (Dimand) και την Prodea Investments.
Στα εγκαίνια που πραγματοποιήθηκαν το βράδυ της Τρίτης 4/05, ήταν παρόντες μεταξύ άλλων ο ο υπουργός υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Συνοχής, Δόμνα Μηχαϊλίδου, οι αδελφοί Γιώργος και Παναγιώτης Αγγελόπουλος, η Μαριάννα Λάτση, η υποψήφια ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Νόνη Δούνια, ο βουλευτής Πειραιά Δημήτρης Μαρκόπουλος, ο βουλευτής Νοτίου Τομέα, Τάκης Θεοδωρικάκος, από πλευράς της κατασκευάστριας εταιρείας, ΓΕΚ Τέρνα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της, Γιώργος Περιστέρης καθώς και ο διευθύνων σύμβουλος της Prodea Investments Άρης Καρυτινός καθώς και η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, Andreea Moraru.
Γιάννης Μώραλης: «Ακούγονταν δεκάδες ιστορίες ότι ο πύργος γέρνει»
Την εκδήλωση των εγκαινίων άνοιξε ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης. «Πολλοί από εμάς που είμαστε εδώ σήμερα θυμόμαστε τον Πύργο ως ένα κουβάρι από μπετόν και γυαλί. Είδαμε στην όψη του διαφημίσεις που έκρυβαν την ασχήμια του. Ακούγονταν δεκάδες ιστορίες ότι ο πύργος έχει στατικά προβλήματα, ότι ο πύργος γέρνει, ότι ο πύργος μπάζει και άλλους παρόμοιους αστικούς μύθους. Σήμερα ο πύργος είναι εδώ και ακτινοβολεί σε ολόκληρο το λιμάνι. Είναι ένα μοντέρνο κτίριο πρότυπου βιοκλιματικού σχεδιασμού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Είναι ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης της Ελλάδας και όσο και αν μοιάζει περίεργο, είναι στον Πειραιά», σημείωσε μεταξύ άλλων.
Ο κύριος Μώραλης ανέφερε ότι το κτίριο πλέον φωτίζει όχι μόνο την πόλη αλλά και τις καρδιές των Πειραιωτών. «Η αξιοποίηση του πύργου είναι ένα από τα επιτεύγματα, για τα οποία νοιώθω πραγματικά υπερήφανος και εγώ αλλά και η δημοτικού μας ομάδα. Η δημοτική αρχή απέδειξε ότι τα αδύνατα γίνονται δυνατά. Με σχέδιο, επιμονή, κυρίως ρεαλισμό αλλά και σκληρή δουλειά, δημιουργήσαμε μαζί με την Piraeus Tower, ένα ξεχωριστό τοπόσημο, μοναδικής αισθητικής. Ένα πραγματικό στολίδι για την πόλη μας».
Ο κύριος Μώραλης έθεσε στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, το ζήτημα της υπογειοποίησης των γραμμών του τρένου από το Νέο Φάληρο έως το λιμάνι.
Τα έργα στον Πειραιά
Ταυτόχρονα, μία σειρά από έργα είτε ολοκληρώθηκαν, είτε βρίσκονται σε διαδικασία υλοποίησης στον Πειραιά. Μεταξύ αυτών η ανάπλαση στο Μικρολίμανο, η ανάπλαση του Αγίου Διονυσίου όπου αφενός η Dimand προχώρησε στην ανάπτυξη των κτιριακών υποδομών στα παλιά κτίρια της Παπαστράτος, δημιουργώντας το συγκρότημα Piraeus Port Plaza. Αφετέρου ο δήμος και η περιφέρεια χρηματοδότησαν την ευρύτερη αστική ανάπλαση. Υπό κατασκευή βρίσκεται το νέο δικαστικό μέγαρο της πόλης και αυτό στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου όπου πρόκειται να μεταφερθούν όλες οι δικαστικές υπηρεσίες. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου αναμένεται το καλοκαίρι του 2026.
Στον σχεδιασμό είναι η κατασκευή του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς και η κατασκευή του νέου δημαρχείου Πειραιά, όπου αρχικά το δημοτικό συμβούλιο είχε λάβει απόφαση για τη μετατροπή της παλιάς Ραλλείου, η οποία βρίσκεται δίπλα στο δημοτικό θέατρο της πόλης. Επιπλέον, επίκειται η ανάπλαση της Ακτής Θεμιστοκλέους και σε αυτή την περίπτωση με πόρους 23 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Δημήτρης Ανδριόπουλος: «Κανείς δεν πίστευε ότι ο πύργος θα τελείωνε»
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dimand αναφέρθηκε στο γεγονός πως παρά το ότι ενώ ο πύργος χτιζόταν και το έργο έβαινε προς ολοκλήρωση, κανείς δεν πίστευε ότι είναι πραγματικότητα. «Με αποτέλεσμα, ενώ είχαμε νοικιάσει το 60% της συνολικής επιφάνειας σε τετραγωνικά μέτρα αρκετά γρήγορα, οι τελευταίοι 8 έως 10 όροφοι έκλεισαν τους τελευταίους τέσσερις μήνες καθώς πολλοί μας έλεγαν ότι περίμεναν να δουν ότι το έργο ανακατασκευής του πύργου ήταν πραγματικότητα. Κι εδώ βλέπουμε πώς ο χρόνος και οι αστικοί μύθοι ή αυτά που ακούγονται, μπορούν να διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα».
«Μεταξύ μας δήμαρχε νομίζω ότι ο πύργος ήταν ματιασμένος. Αλλά επειδή με τις ξεματιάστρες πολλές φορές αργεί ο χρόνος, εσείς πήρατε την απόφαση της διακήρυξης κι εμείς είχαμε το όραμα να πραγματοποιήσουμε το έργο», συμπλήρωσε ο Δ. Ανδριόπουλος.
Κυριάκος Μητσοτάκης: «Το σύμβολο μίας εποχής που αλλάζει»
Τον λόγο έλαβε στη συνέχεια ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφερόμενος στην ολοκλήρωση ενός εμβληματικού έργου, το οποίο οραματίστηκαν πρώτα κάποιοι πριν από 50 και πλέον χρόνια. «Και θα έλεγα ότι αυτό το έργο που βλέπουμε σήμερα, είναι με τον τρόπο του το σύμβολο μιας πόλης που αλλάζει, αλλά και το σύμβολο μιας χώρας που προχωρά με αυτοπεποίθηση στο μέλλον. Το έργο αυτό έγινε χάρη στην οραματική διάθεση του δήμου αλλά και αυτών που το ανέπτυξαν και πήραν το επιχειρηματικό ρίσκο σε μια συγκυρία όπου η χώρα έβγαινε από μια μεγάλη κρίση».
Όπως είπε ο κύριος Μητσοτάκης, «ο Πειραιάς μετατρέπεται από μία πόλη η οποία ήταν ταυτισμένη με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα, σε μία πόλη – προορισμό, αυτοτελή προορισμό. Και σε μία πόλη η οποία μπορεί να προσελκύσει και άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες πέραν της ναυτιλίας, με την οποία ο Πειραιάς θα είναι ούτως ή αλλιώς πάντα ταυτισμένος. Αυτή τη δυναμική του Πειραιά θέλουμε να ξεκλειδώσουμε και γι’ αυτό και θα είμαστε πάντα αρωγοί σε τέτοια μεγάλα και σημαντικά αναπτυξιακά έργα».