Ψηλά κτίρια: Απογοητευμένοι οι Δήμαρχοι από τη νέα τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος
Από τρεις σε δύο ορόφους περιορίζεται το συνολικό ύψος που μπορούν να κερδίσουν τα κτίρια βάσει του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού - Οι αντιδράσεις από ΚΕΔΕ, Κωνσταντέλλο, Παπανικολάου και Κονδύλη
- 29/04/2024
- Κείμενο: NouPou.gr
Επίσημα κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία του ΥΠΕΝ, που αφορά στον «εξορθολογισμό της χρήσης των κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές έως την έγκριση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων».
Με την εφαρμογή της νέας ρύθμισης, το συνολικό ύψος που μπορούν να κερδίσουν τα κτίρια βάσει του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού μπορεί να φτάσει έως τα 6 μέτρα (πρακτικά δύο όροφοι), ενώ έως τώρα το «κέρδος» άγγιζε σχεδόν τα 9 μέτρα, δηλαδή τους τρεις ορόφους. «Δεν τηρήθηκε καμία δέσμευση από πλευράς του Υπουργείου Περιβάλλοντος για προηγούμενη συνάντηση και συνεννόηση» καταγγέλει η ΚΕΔΕ, αναφέροντας πως η τροπολογία είναι ανεπαρκής και «επιλύει μόνο το ένα τρίτο του προβλήματος σχετικά με την καθ’ ύψος δόμηση, αφού απλά την μειώνει από 9,5-10 μέτρα που ο ΝΟΚ με τα κίνητρά του αύξησε, σε 5,5-6 μέτρα».
Τι προβλέπει η τροπολογία
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην τροπολογία:
- Στις περιοχές με συντελεστή δόμησης έως 0,8 το επιπλέον ύψος δεν θα μπορεί να είναι περισσότερο από 2 μέτρα (δηλαδή το κτίριο να κερδίσει περίπου έναν όροφο επιπλέον από τα άλλα στην περιοχή).
- Στις περιοχές με συντελεστή μεγαλύτερο από 0,8 και έως 1,6 το επιπλέον ύψος δεν θα μπορεί να είναι περισσότερο από 2,5 μέτρα.
- Στις περιοχές με συντελεστή δόμησης μεγαλύτερο από 1,6 το ανώτατο επιπλέον ύψος που θα μπορεί να κερδίσει ένα κτίριο σε σχέση με τα υπόλοιπα στην ίδια περιοχή είναι επιπλέον 3 μέτρα.
- Σε ό,τι αφορά οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν πριν την 1η Μαΐου 2024 με χρήση κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές, εκτελούνται όπως εκδόθηκαν και αναθεωρούνται, δυνάμει των ισχύοντων κατά την έκδοση τους διατάξεων.
Επίσης:
- Με την παρ. 2 επεκτείνεται το περιεχόμενο της εξουσιοδοτικής διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 18 του ΝΟΚ προκειμένου να συμπεριλάβει και στοιχεία αναφορικά με τους ελέγχους και τις κυρώσεις που σχετίζονται με την κατασκευή φυτεμένων επιφανειών στα δώματα, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η εν τοις πράγμασι κατασκευή και διατήρηση αυτών.
- Με την παρ. 3 θεσμοθετείται ο επαναληπτικός έλεγχος για τις περιπτώσεις οικοδομικών αδειών κτιρίων σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας, βάσει του άρθρου 25 ΝΟΚ, καθώς και δημιουργίας φυτεμένων επιφανειών.
- Τέλος, με την παρ. 4 καθορίζεται, για λόγους επείγοντος, διαδικασία άμεσης ανάθεσης εκπόνησης «Μελέτης αξιολόγησης της εφαρμογής των κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές» και η δυνατότητα χρηματοδότησης αυτής από το Πράσινο Ταμείο.
Η ανακοίνωση της ΚΕΔΕ για τη ρύθμιση του ΥΠΕΝ: «Ανεπαρκής» η τροπολογία
«Απέναντι στην πρόδηλη “παρανομία” το Υπουργείο Περιβάλλοντος αντί να προβληματιστεί για τα περιβαλλοντικά και πολεοδομικά αδιέξοδα, τα οποία δημιούργησε το ίδιο με τη συνεχή προώθηση τα τελευταία χρόνια αντισυνταγματικών και αντιεπιστημονικών νομοθετικών ρυθμίσεων του ΝΟΚ, “ασχολήθηκε” μόνο με την καταστολή των νόμιμων ενεργειών των Δήμων και την προάσπιση των συμφερόντων και τον καθησυχασμό των λίγων ευνοημένων – κατασκευαστών και των αυτόκλητων υπερασπιστών τους.
Αναφορικά με την τροπολογία που κατατέθηκε
Πρώτον, δεν τηρήθηκε καμία δέσμευση από πλευράς του Υπουργείου Περιβάλλοντος για προηγούμενη συνάντηση και συνεννόηση, γεγονός που καταδεικνύει την συνεχιζόμενη απαξιωτική συμπεριφορά προς τους φορείς και τα συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης.
Δεύτερον και επί της ουσίας, καμία συμμόρφωση δεν υπήρξε με τις επιταγές, το γράμμα και το πνεύμα των δύο αποφάσεων του Ε’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Τρίτον, κανένα αίτημα επιτάχυνσης της εκδίκασης της υπόθεσης στην Ολομέλεια του ΣτΕ δεν έχει υποβληθεί μέχρι σήμερα.
Η τροπολογία κινείται μεν στην σωστή κατεύθυνση, επιλύει όμως μόνο το ένα τρίτο (1/3) του προβλήματος σχετικά με την καθ’ ύψος δόμηση, αφού απλά την μειώνει από 9,5-10 μέτρα που ο ΝΟΚ με τα κίνητρά του αύξησε, σε 5,5-6 μέτρα.
Καλούμε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έστω και την ύστατη ώρα και πριν ψηφιστεί η ανεπαρκής τροπολογία που κατέθεσε, ν’ αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να νομοθετήσει με αποφασιστικότητα, ακούγοντας τις προτάσεις που οι Δήμοι της χώρας έχουν καταθέσει, προκειμένου να ξεκαθαρίσει το πολεοδομικό αδιέξοδο, που με αποφάσεις του το ίδιο δημιούργησε και μεγένθυνε.
Η αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών με την χρήση “bonus” του ΝΟΚ και η άμεση και κατά προτεραιότητα εκδίκαση των δύο υποθέσεων που εκκρεμούν στην Ολομέλεια του ΣτΕ είναι μονόδρομος.
Ομοίως είναι μονόδρομος η προηγούμενη εκπόνηση και έγκριση ειδικών επιστημονικών περιβαλλοντικών ή και πολεοδομικών μελετών με τη συμμετοχή των Δήμων και των πολιτών πριν την προώθηση οιασδήποτε τροποποίησης όσον αφορά τους όρους δόμησης και τον ΝΟΚ.
Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος εκπροσωπώντας όλους τους Δήμους της Χώρας, συμπαρατάσσεται με όλες τις υγιείς δυνάμεις του τόπου για την υπεράσπιση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματός της για προστασία της φυσιογνωμίας των πόλεων και της ποιότητας ζωής των πολιτών».
Γρηγόρης Κωνσταντέλλος: «Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε και ευελπιστούμε το Υπουργείο Περιβάλλοντος να μας φέρει στο τραπέζι του διαλόγου»
Ο δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης (που παράλληλα κατέχει τη θέση του Α’ Αντιπρόεδρου της ΚΕΔΕ) σχολίασε επίσης την τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι δεν είναι καθόλου ικανοποιημένος.
Αναλυτικά όσα ανέφερε:
«Αναφορικά με την τροπολογία που κατέθεσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος για τα κίνητρα του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού που δίνουν στους κατασκευαστές την δυνατότητα να αυξάνουν τον όγκο αλλά και το ύψος των νέων κτιρίων, αλλοιώνοντας την φυσιογνωμία των πόλεων μας, δηλώνω, εκπροσωπώντας την ΚΕΔΕ, ότι δεν είμαστε καθόλου ικανοποιημένοι.
Η σχετική τροπολογία με την κατάργηση του άρθρου 10.1 μειώνει κατά 30% το πρόβλημα που έχει ήδη δημιουργηθεί. Με απλά λόγια αντί για 10 επιπλέον μέτρα σε ύψος, οι κατασκευαστές θα μπορούν να προσθέτουν 6 μετρα στα κτήρια.
Επίσης θέλω να επισημάνω ότι η συγκεκριμένη τροπολογία που υποτίθεται δίνει λύση στο πρόβλημα που έχουμε αναδείξει, κατατέθηκε μονομερώς από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωσή μας.
Ακόμα και εάν ψηφιστεί έως έχει η συγκεκριμένη τροπολογία, θα υπάρχουν σωρεία προσφυγών στο ΣτΕ για κάθε νέα οικοδομική άδεια η οποία θα εκδίδεται και θα περιλαμβάνει τα συγκεκριμένα κίνητρα.
Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε και ευελπιστούμε το Υπουργείο Περιβάλλοντος να μας φέρει στο τραπέζι του διαλόγου ώστε να σταματήσει η ανασφάλεια δικαίου που επικρατεί και να ομαλοποιηθεί η οικοδομική δραστηριότητα».
Η ανακοίνωση του Δήμου Γλυφάδας: «Η εξαίρεση στην εφαρμογή των κινήτρων του ΝΟΚ για ορισμένες μόνο περιοχές του λεκανοπεδίου συνιστά άνιση μεταχείριση»
Ανακοίνωση σχετικά με την τροπολογία εξέδωσε όμως και ο Δήμος Γλυφάδας.
«Όπως είχαμε δεσμευτεί, επανερχόμαστε επί του κρίσιμου ζητήματος που αφορά την εφαρμογή του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) κατόπιν μιας σημαντικής εξέλιξης, που αναμέναμε και η οποία έρχεται ως αποτέλεσμα των αλλεπάλληλων διαβημάτων που και ο Δήμος Γλυφάδας –μαζί με άλλους Δήμους- έκανε τους προηγούμενους μήνες.
Συγκεκριμένα, με νομοθετική ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία ψηφίζεται σήμερα, προβλέπεται, τουλάχιστον έως την 31.12.2025, μείωση του ύψους των νεοανεγειρόμενων κτιρίων, τα οποία θα επιλέξουν να κάνουν χρήση των πολεοδομικών κινήτρων του ΝΟΚ.
Ειδικότερα, η προς ψήφιση διάταξη προβλέπει κλιμακωτό (ανάλογα με το συντελεστή δόμησης) περιορισμό στο ύψος των κτιρίων. Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία έρχεται σε συνέχεια των προσπαθειών, μεταξύ άλλων και των δικών μας, προκειμένου να σταματήσει η καταχρηστική συνδυαστική χρήση των διατάξεων που οδηγούσε σε ασύλληπτες υπερβάσεις στο ύψος των νεοανεγειρόμενων οικοδομών.
Έτσι με την συγκεκριμένη διάταξη, η οποία κινείται στη σωστή κατεύθυνση, και στο πλαίσιο όσων είχαμε επισημάνει και εμείς το προηγούμενο χρονικό διάστημα, επιδιώκεται ο εξορθολογισμός της χρήσης των κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση νέων κτιρίων, με μείωση του ύψους των κτιρίων, στα οποία γίνεται χρήση των μπόνους του ΝΟΚ.
Εντούτοις, ο Δήμος Γλυφάδας, και πάλι επισημαίνει ότι η εξαίρεση στην εφαρμογή των κινήτρων για ορισμένες μόνο περιοχές του λεκανοπεδίου (Ψυχικό, Φιλοθέη, Εκάλη) συνιστά άνιση μεταχείριση. Δεν κατανοούμε τον λόγο που επιβλήθηκε η συγκεκριμένη διάταξη ως εξαίρεση, αλλά και τον λόγο για τον οποίο η εν λόγω εξαίρεση δεν μπορεί και δεν επιβάλλεται να εφαρμοστεί και στην πόλη μας.
Σε κάθε περίπτωση θα εξακολουθήσουμε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις, ιδίως δε την δικαστική εξέλιξη της συγκεκριμένης υπόθεσης, η οποία εκκρεμεί ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και θα επανέλθουμε με νεότερες πρωτοβουλίες αν και όταν αυτό απαιτηθεί, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της πόλης μας».
Ανδρέας Κονδύλης: «Χρειάζεται περαιτέρω εξορθολογισμός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου»
Στην τροπολογία αναφέρθηκε με δηλώσεις του και ο Δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης: «Πρόκειται για ένα πρώτο και σημαντικό βήμα από την πολιτεία προς τη σωστή κατεύθυνση, χρειάζεται όμως περαιτέρω εξορθολογισμός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου», ανέφερε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Αλίμου.
Αναλυτικά όσα είπε για την τροπολογία: