Επενδυτικό ενδιαφέρον, μόδα ή «φούσκα» το real estate στα νότια προάστια;
Για ποιους λόγους τελικά τα νότια προάστια και το παραλιακό μέτωπο έχουν γίνει «μαγνήτης» νέων επενδύσεων που εμφανίζονται η μία μετά την άλλη; Όσα εξήγησε στο NouPou ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μεσιτών, Κοσμάς Θεοδωρίδης.
- 10/05/2024
- Κείμενο: Γεωργία Περιμένη
Τα νότια προάστια έχουν αναδειχθεί σε περιοχή – φιλέτο της Αττικής, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν μετατραπεί σε «μαγνήτη» επενδύσεων, ιδιαίτερα από ξένους επενδυτές, κυρίως όσον αφορά στο οικιστικό κομμάτι, αλλά και το εμπορικό. Παράλληλα, έργα υποδομών, όπως η επέκταση του μετρό στην περιοχή του Ελληνικού – και η επερχόμενη προς Γλυφάδα -, αλλά και η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος που βρίσκεται σε εξέλιξη, δίνουν νέα ώθηση στην περιοχή, για νέες επενδύσεις, δημιουργώντας ένα ντόμινο.
Οι ξένοι αγοραστές «βλέπουν» για αυτούς, αλλά και για πολλούς ακόμη λόγους, έντονη κερδοφορία στα ακίνητα της Αθηναϊκής Ριβιέρας και στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε αυτή. Ταυτόχρονα, όλα αυτά τα δεδομένα έχουν δημιουργήσει ένα «ράλι» αύξησης τιμών τόσο για αγορά, όσο και για ενοικίαση, που φαίνεται πως έχει μέλλον.
Οι επενδύσεις που δημιουργούν ακόμη περισσότερο επενδυτικό ενδιαφέρον
Με επίκεντρο τη μεγάλη επένδυση του Ελληνικού, που ήδη πριν την έναρξη της υλοποίησής της έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη, με 10.000 κατοικίες να βρίσκονται στο πλάνο και δυναμική στέγασης και εξυπηρέτησης, μέσα από τις υπόλοιπες, εμπορικές και μη, αναπτύξεις, 20.000 κατοίκων, τα νότια προάστια «χτίζουν» το προφίλ του high end προορισμού που φαίνεται συνεχώς να αναπτύσσεται.
Το NouPou επικοινώνησε με τον κ. Κοσμά Θεοδωρίδη, πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μεσιτών, ο οποίος μοιράστηκε τους βασικούς παράγοντες για τους οποίους η Αθηναϊκή Ριβιέρα φαίνεται πως αυτή τη στιγμή υπερέχει και αναδεικνύεται σε κορυφαίο προορισμό για επενδύσεις, κυρίως από ξένους επενδυτές.
«Όλες οι περιοχές βιώνουν τις λεγόμενες καλές περιόδους επενδυτικά και τις λιγότερο καλές, ή και κακές. Αυτή τη στιγμή, τα νότια προάστια βρίσκονται στο επίκεντρο, με άλλες περιοχές παρόμοιου βεληνεκούς, όπως για παράδειγμα τα βόρεια, να βρίσκονται σε ύφεση, όσον αφορά τη δημοφιλία τους, σχετικά με τα ακίνητα», ξεκαθαρίζει ο κ. Θεοδωρίδης.
«Από την άλλη, στα νότια προάστια τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί μεγάλες επενδύσεις αλλά και έργα υποδομών, όπως για παράδειγμα το μετρό που έφτασε μέχρι το Ελληνικό, οι οποίες πάντα δίνουν μία ώθηση για νέο επενδυτικό ενδιαφέρον. Επίσης, συμπληρωματικά με την επένδυση του Ελληνικού έρχονται άλλα, μικρότερου βεληνεκούς αλλά σημαντικά projects, όπως το οικιστικό project των Hines – Henderson στη Βούλα, Apollo Hills, και βέβαια, το “μικρό Ελληνικό”, Saronida Golf Project, που θα περιλαμβάνει πολυτελείς κατοικίες, εμπορικά κέντρα, μεγάλη έκταση γκολφ και έργα υποδομών.
Στον χάρτη μπαίνουν βέβαια πολλές ακόμη οικιστικές αναπτύξεις που «ξεπηδούν» η μία μετά την άλλη, που χαρακτηρίζονται από την πράσινη φιλοσοφία και σύγχρονη αισθητική τους, με την υπογραφή σημαντικών παικτών του κατασκευαστικού κλάδου.
Οι ξένοι επενδυτές «αναζητούν» τη θάλασσα
Βασικός παράγοντας βέβαια, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρίδη είναι η εγγύτητα με τη θάλασσα, η οποία τα καθιστά πόλο έλξης κυρίως για ξένους επενδυτές. «Τα νότια προάστια έχουν ομολογουμένως την πιο διεθνοποιημένη αγορά. Είναι δεδομένο ότι οι ξένοι προτιμούν τις περιοχές που είναι κοντά στη θάλασσα. Για εκείνους η θάλασσα είναι πολύ βασικός παράγοντας, επομένως οι κατασκευαστές ξέρουν από πριν ότι απευθύνονται βασικά σε διεθνές κοινό και στοχεύουν να προσφέρουν αυτό που ζητούν οι επενδυτές. Ενδεικτικά να πούμε ότι αν ρίξουμε μία ματιά στην κατανομή των επενδύσεων στο λεκανοπέδιο της Αττικής, θα παρατηρήσουμε ότι αυτή τη στιγμή περίπου 70% βρίσκεται στο παραλιακό μέτωπο».
Εξίσου σημαντικό ρόλο στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ευρύτερης περιοχής των νοτίων προαστίων, είναι η εγγύτητα προς το αεροδρόμιο, που εξασφαλίζει την άμεση σύνδεση των περιοχών αυτών προς τους ξένους προορισμούς.
Το φαινόμενο της μίμησης
Όπως εξηγεί ο κ. Θεοδωρίδης, η ζήτηση δεν φαίνεται να κοπάζει. Αντιθέτως, φαίνεται πως συνεχώς αυξάνεται. Τα επενδυτικά projects, η άμεση πρόσβαση στη θάλασσα και η αναβάθμιση είναι βασικοί παράγοντες της προσέλκυσης νέων επενδύσεων, όμως, όπως παραδέχεται ο ίδιος, υπάρχει και το στοιχείο μίας τάσης που έχει δημιουργηθεί, και εξαπλώνεται. «Βλέπετε, ως ένα σημείο, αποτελεί και φαινόμενο μόδας. Δημιουργείται ένας “δρόμος” ανάδρασης. Κάποιοι ξένοι που επενδύουν στα νότια προάστια και τους αρέσει η περιοχή, θα το μεταφέρουν σε γνωστούς τους, οι οποίοι διαθέτουν επίσης επενδυτικό ενδιαφέρον και βέβαια το διαθέσιμο budget και κάπως έτσι, δημιουργείται ένα φαινόμενο όπου η μία επένδυση συμπαρασύρει την άλλη και έρχεται ένα “κύμα” ζήτησης, όπου όλοι θέλουν να αποκτήσουν ακίνητα στην περιοχή».