Lamda Flisvos Marina: Επένδυση στη βιώσιμη ανάπτυξη και εκσυγχρονισμός της Μαρίνας εντός του 2025
Η Μαρίνα Φλοίσβου παρουσίασε την 6η ετήσια Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης αναδεικνύοντας τις δράσεις που έγιναν στον τομέα του ESG το 2023 και εξήγγειλε τον στρατηγικό της σχεδιασμό για την περίοδο 2024-2025.
- 17/10/2024
- Κείμενο: Εμμανουέλα Ρουσσάκη
Η Μαρίνα Φλοίσβου παρουσίασε την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου για έκτη συνεχή χρονιά την Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης, αναδεικνύοντας τη δέσμευσή της για βιωσιμότητα, μέσα από έργα και δράσεις που υλοποιήθηκαν εντός του 2023, αλλά και όσα τίθενται σε εφαρμογή ή προγραμματίζονται για το 2014 και το 2025. Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο Πλωτό Μουσείο Νεράιδα, το οποίο φιλοξενείται στη Μαρίνα Φλοίσβου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της LAMDA Flisvos Marina A.E. και επικεφαλής της LAMDA Marinas, κ. Σταύρος Κατσικάδης, με αφορμή τη δημοσίευση της Έκθεσης, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Η Μαρίνα Φλοίσβου βασίζεται στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της φιλοσοφίας και της στρατηγικής της, που αντανακλάται στον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιείται. Η βελτίωση του αποτυπώματος της Μαρίνας Φλοίσβου σχετικά με την Οικονομία, την Κοινωνία και το Περιβάλλον αντιμετωπίζεται ως κοινωνική ευθύνη που απαιτεί προσήλωση και συνεχή δράση, τόσο σε ατομικό όσο και σε εταιρικό επίπεδο».
Η ταυτότητα της Μαρίνας Φλοίσβου
Συμπληρώνοντας 22 χρόνια λειτουργίας, οι συνολικές εγκαταστάσεις της Μαρίνας Φλοίσβου συγκεντρώνουν το 21,5% του εγχώριου τζίρου, ποσοστό που μεταφράζεται κατά προσέγγιση στα 22 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έναν χώρο ιστορικής σημασίας, καθώς λειτούργησε ως λιμένας φιλοξενίας κατά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Παράλληλα, αποτελεί μια από τις πιο βαθιές λιμενολεκάνες στη Μεσόγειο, γεγονός που επιτρέπει τον ελλιμενισμό πολύ μεγάλων σκαφών.
Οι εγκαταστάσεις της Μαρίνας Φλοίσβου περιλαμβάνουν 310 θέσεις ελλιμενισμού, εκ των οποίων το 50% μπορεί να φιλοξενήσει θαλαμηγούς μήκους άνω των 30 μέτρων, καλύπτοντας σε μεγάλο βαθμό την αντίστοιχη εγχώρια ανάγκη ελλιμενισμού και αποτελώντας παράλληλα πόλο έλξης τακτικών επισκεπτών υψηλών απαιτήσεων από όλο τον κόσμο. Όσον αφορά τις επίγειες υποδομές, είναι η πρώτη φορά που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα μαρίνα με χερσαία ανάπτυξη 8.200 τ.μ., η οποία, εκτός από τις εγκαταστάσεις αναψυχής (καταστήματα με εστιατόρια, καφέ, take away, παιδότοπο), περιλαμβάνει και εμπορικές χρήσεις (ναυτιλιακά είδη, αθλητικά ρούχα). Ταυτόχρονα, αποτελεί και έναν πνεύμονα πρασίνου στα νότια προάστια, αφού διαθέτει 25 στρέμματα πρασίνου.
Το 2023 η πληρότητα των θέσεων ελλιμενισμού της μαρίνας άγγιξε το 100%. Η πλειοψηφία των σκαφών που ελλιμενίζονται στη μαρίνα είναι μόνιμα ιδιωτικά σκάφη με συμβάσεις ελλιμενισμού σε ετήσια βάση, κάτι που χαρακτηρίζει τη μαρίνα ως home port. Αναλυτικότερα, το 2023, ελλιμενίστηκαν στην Μαρίνα Φλοίσβου 690 σκάφη (μόνιμα και διερχόμενα) εκ των οποίων τα 351 (51%) ήταν μόνιμα (επαγγελματικά και ιδιωτικά), με σημαίες από διάφορες χώρες του κόσμου, με βασικότερες τη Μάλτα, την Ελλάδα, τα νησιά Cayman και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Βραβεύσεις και πιστοποιήσεις
Σταθερά από το 2007, η Μαρίνα Φλοίσβου, χάρη στις προσπάθειες που καταβάλλονται για διατήρηση της εξαιρετικής ποιότητας των υδάτων της, είναι μια από τις 17 μαρίνες σε όλη την Ελλάδα που έχουν λάβει Γαλάζια Σημαία. Το 2018 έγινε η δεύτερη ευρωπαϊκή μαρίνα μεγάλων πολυτελών σκαφών που έλαβε τη διαπίστευση Platinum, ενώ αποτέλεσε την πρώτη και μοναδική μαρίνα στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο που ξεπέρασε τις πέντε Χρυσές Άγκυρες, μια διάκριση που βασίζεται σε ετήσιο έλεγχο ποιότητας του customer service.
Το 2022 η Μαρίνα Φλοίσβου κατέκτησε το πρώτο διεθνές βραβείο «Smart & Sustainable Marina» στον Διεθνή Διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε στο Monaco Yacht Club. Παράλληλα, έλαβε το Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία “BEST CX ON MOBILE” στα UX-CX Awards (Best Experience in mobile application) για την ειδικευμένη εφαρμογή με το όνομα Flisvos Marina App, η οποία παρέχει εξαιρετικές δυνατότητες σε θέματα που αφορούν την καθημερινή λειτουργία της μαρίνας, όπως την επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσβασης στις εγκαταστάσεις της.
Λειτουργία με βάση τις αρχές της βιωσιμότητας
Όπως ανέφερε κατά την παρουσίαση ο κ. Κατσικάδης, στόχος της Μαρίνας Φλοίσβου είναι η ανάτπυξη με απόλυτο σεβασμό σε όλους τους πυλώνες του ESG (Environmental, Social and Governance). Ωστόσο, τη μεγαλύτετη βαρύτητα για μια μαρίνα έχει το Περιβάλλον. «Μια μαρίνα εκ των πραγμάτων είναι παραγωγός αποβλήτων. Η δική μας μαρίνα παράγει 28 διαφορετικά είδη αποβλήτων τα οποία διαχειριζόμαστε με αρχές βιωσιμότητας. Η Ελλάδα είναι νούμερο ένα προορισμός στο yachting επειδή έχει το περιβάλλον. Για αυτόν τον λόγο πρέπει να αναπτύξουμε και τις αντίστοιχες υποδομές», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Ενδεικτικά, η Μαρίνα Φλοίσβου διαθέτει 18 σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, προχώρησε σε μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης κατά 14,1% σε σχέση με το 2022 και προμηθεύεται το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας την οποία καταναλώνει από ανανεώσιμες πηγές. Ιδιαίτερη σημασία έχει η δέσμευση της μαρίνας για τη διατήρηση της καθαρότητας των νερών αλλά και οι μελέτες που γίνονται στον τομέα της εξοικονόμισης νερού και της αντιμετώπισης της λειψυδρίας. Με τη χρήση δυο Seabin το 2023 συλλέχθηκαν 21,3 kg επιπλεόντων αποβλήτων ενώ το 2023 η Μαρίνα Φλοίσβου προχώρησε στην προμήθεια του JELLYFISH BOT, ενός τηλεκατευθυνόμενου ρομπότ θαλάσσης το οποίο έχει την ικανότητα να συλλέγει μικροπλαστικά και επιπλέοντα απορρίμματα από δυσπρόσιτες περιοχές του λιμένα.
Παράλληλα, η Μαρίνα Φλοίσβου επιβάλλει τον ελλιμενισμό όλων των σκαφών με κλειστές μηχανές. «Φυσικά αυτό δεν το κάνουμε γιατί θέλουμε να δυσκολέψουμε τους επισκέπτες. Είναι γνωστό πως στις περιοχές των μεγάλων εμπορικών λιμένων μας η ατμόσφαιρα επιβαρύνεται από τη λειτουργία των μηχανών κάποιες ώρες πριν από την αναχώρηση και αυτό θα συνεχίσει να συμβαίνει μέχρι αυτές να λειτουργούν με ηλεκτρικό. Εμείς, όμως, προσπαθούμε να μη μεταφέρουμε αυτό το ζήτημα και στη γειτονιά του Παλαιού Φαλήρου, τα σκάφη συνδέονται με ηλεκτρικό ρεύμα το οποίο προέρχεται από ΑΠΕ και ελλιμενίζονται με κλειστή μηχανή. Προσπαθούμε να κάνουμε το μέγιστο για τη γειτονιά μας», τόνισε ο κ. Κατσικάδης.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί η λειτουργία υπαίθριας μονάδας κομποστοποίησης εντός της μαρίνας, μέσω της οποίας γίνεται άμεση αξιοποίηση των οργανικών υπολειμμάτων (οργανικά απόβλητα από τους κήπους και κάποιες κατηγορίες υπολειμμάτων από τα μαγαζιά που λειτουργούν μέσα στη μαρίνα), τα οποία μετατρέπονται σε φυτικό λίπασμα που χρησιμοποιείται εκ νέου για τη βελτίωση του εδάφους των πάρκων της. Πιο συγκεκριμένα, το 2023 η ποσότητα πρώτης ύλης που κομποστοποιήθηκε έφτασε τους 21 τόνους επιτυγχάνοντας τον στόχο που είχε τεθεί, ενώ η ποσότητα οργανικού λιπάσματος που παράχθηκε ανήλθε στους 13 τόνους.
«Κάτι για το οποίο νιώθω πραγματικά περήφανος είναι ότι το 90% των εργαζομένων μας δηλώνουν απόλυτα ικανοποιημένοι από την εργασία τους ενώ το 2023 σημειώθηκαν μηδέν περιστατικά διαφθοράς. Για εμάς αυτό είναι αυτονόητο γιατί αυτή είναι και η πολιτική της Lamda, ωστόσο οφείλω να το αναφέρω», είπε επίσης ο κ. Κατσικάδης, ενώ ανέφερε πως η μαρίνα αποτελεί πηγή εσόδων τόσο για την τοπική κοινότητα όσο και για όλη τη χώρα, καθώς σύμφωνα με την πολιτική στήριξης και βιωσιμότητας που εφαρμόζει, το 96% του προϋπολογισμού προμηθειών της διοχετεύεται σε τοπικούς φορείς. «Πιστεύουμε ότι η δική μας βιωσιμότητα εξαρτάται από τη βιωσιμότητα της τοπικής κοινωνίας» ήταν τα λόγια του επικεφαλής της LAMDA Marinas.
Τα έργα αναβάθμισης της μαρίνας για το 2024-2025
Μετά από 22 χρόνια λειτουργίας, η Lamda Flisvos Marinas προανήγγειλε ένα σχέδιο συνολικής ανάπλασης και εκσυγχρονισμού της μαρίνας σε επίπεδο λειτουργικό αλλά και αισθητικό. Στις δράσεις του 2025 που αφορούν την αρχιτεκτονική ανάπτυξη και βελτίωση, περιλαμβάνεται η τοποθέτηση νέας περίφραξης και η συντήρηση των ελεύθερων προσβάσεων για πεζούς και οχήματα. Εκτός αυτού, ήδη χρησιμοποιούνται σύγχρονα υλικά κάλυψης για τις λειτουργικές εγκαταστάσεις του χώρου (όπως κάδοι απορριμάτων, τουλέτες κ.ο.κ) προκειμένου να μην παρεμβαίνουν στην αρμονική εικόνα του περιβάλλοντος. «Πρέπει ο επισκέπτης της μαρίνας να νιώθει καλά», είπε ο κ. Κατσικάδης. Ταυτόχρονα, σε συνεργασία με ομάδα γεωπώνων που έχει μελετήσει τον χώρο, θα γίνουν νέες φυτεύσεις με φυτά της ελληνικής φύσης όπως χαρουπιές και άλλα αρωματικά φυτά που ευδοκιμούν στο Μεσογειακό κλίμα χωρίς ιδιαίτερες παρεμβάσεις.
Επιπρόσθετα, αναμένεται εντός του 2025 η μαρίνα φλοίσβου να γίνει η πρώτη στην Ελλάδα που θα εγκαταστήσει το δικό της μικρό φωτοβολταϊκό πάρκο εντός του χώρου της μαρίνας, σε σημείο που δεν θα παρεμβαίνει με τη λειτουργικότητα και την αισθητική του χώρου. Το φωτοβολταϊκό πάρκο βρίσκεται ακόμα στη φάση της αδειοδότησης και αναμένεται να καλύπτει ένα σημαντικό μέρος των αναγκών της μαρίνας σε ηλεκτρικό ρεύμα.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι αναμένεται πως το 2025 θα ολοκληρωθεί η τοποθέτηση οπτικής ίνας σε όλη την περίμετρο της μαρίνας, ένα έργο που παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες και ιδιομορφίες, λόγω των εργασιών που πρέπει να γίνουν για τη διαχείριση των υδάτων. Ωστόσο, «κορωνίδα» του σχεδίου εκσυγχρονισμού της μαρίνας θα μπορούσε να θεωρηθεί η ανάπτυξη μιας εφαρμογής που θα επιτρέπει στους επισκέπτες της μαρίνας να έχουν άμεση και διαρκή ενημέρωση για την περιουσία τους, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να βλέπουν το σκάφος αλλά και να πραγματοποιούν κάποιες λειτουργίες διαχείρισης απομακρυσμένα, αξιοποιώντας την τεχνολογία 5G και την τεχνητή νοημοσύνη. Η συγκεκριμένη τεχνολογία, που βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης, αποτελεί μια μεγάλη καινοτομία και είναι το πρώτο βήμα για τη δημιουργία μιας έξυπνης μαρίνας.
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις στη Μαρίνα Φλοίσβου για την περίοδο 2024-2025 αγγίζουν τα 5 εκατ. ευρώ ενώ τουλάχιστον ένα μέρος τους θα καλυφθεί από πρόγραμμα ενίσχυσης του Υπουργείου Τουτρισμού. Σημειώνεται ότι η Lamda Marinas έχει αναλάβει και την ανάπλαση της Μαρίνας του Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό, έργο που βρίσκεται στο στάδιο της αδειοδότησης και περιλαμβάνει αναβαθμίσεις ύψους 30 εκατ. ευρώ.
*Ολόκληρη η Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης της Lamda Flisvos Marina για το 2023 είναι αναρτημένη εδώ.