Μαρίνα Βουλιαγμένης: Τι φέρνει το έργο – τοπόσημο της ΤΕΚΑΛ που αναβαθμίζει ριζικά την περιοχή
Η Αντιπρόεδρος της ΤΕΚΑΛ Ηρώ Ψαλτάκου, μιλάει στο NouPou για τις καινοτομίες και τις προκλήσεις στην κατασκευή της Μαρίνας Βουλιαγμένης και πώς το νέο έργο αλλάζει αισθητικά και λειτουργικά το τοπίο στη Βουλιαγμένη.
- 17/04/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
- Φωτογραφίες: Κατερίνα Καπετάνη
Μία σειρά από σημαντικά έργα έχει αναλάβει το τελευταίο διάστημα η ΤΕΚΑΛ. Ένα από αυτά που ξεχωρίζουν είναι η Μαρίνα του Αστέρα Βουλιαγμένης, στην περιοχή του Λαιμού, ένα έργο με υψηλές κατασκευαστικές απαιτήσεις, το οποίο έρχεται να αναμορφώσει ριζικά το ευρύτερο περιβάλλον αλλά και την περιοχή και να αποτελέσει τοπόσημο.
Η Ηρώ Ψαλτάκου, Αντιπρόεδρος της ΤΕΚΑΛ, αναφέρει ότι η κατασκευή της Μαρίνας Βουλιαγμένης, με συνολική έκταση περίπου 52.000 τετραγωνικών μέτρων, αναβαθμίστηκε ριζικά με την προσθήκη νέων κτιριακών υποδομών με συνολική επιφάνεια 4.800 τετραγωνικών μέτρων. Οι σχεδιαζόμενες χρήσεις των νέων κτιριακών υποδομών περιλαμβάνουν εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, καθώς και τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για την διοικητική μέριμνα της Μαρίνας και φέρουν την κατασκευαστική υπογραφή της ΤΕΚΑΛ, η οποία διαθέτει πολυετή εμπειρία στον τομέα των λιμενικών έργων.
Ποιες είναι οι βασικότερες καινοτομίες που φέρνει στην επιφάνεια το έργο σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του ευρύτερου θαλάσσιου περιβάλλοντος, αλλά και τις κινήσεις που έγιναν προκειμένου να αποτελέσει μία βιώσιμη – «πράσινη» κατασκευή;
Είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε τις πρωτοποριακές μεθόδους που έχουν εφαρμοστεί για πρώτη φορά σε μαρίνα με σκοπό τη βιώσιμη -«πράσινη» κατασκευή. Όσον αφορά στην περιβαλλοντική παρακολούθηση του έργου, θα πρέπει να τονιστεί ότι εφαρμόσαμε τα πιο αυστηρά πρωτόκολλα, με σκοπό όχι μόνο να καλύψουμε τις απαιτήσεις της Νομοθεσίας, αλλά και να εμπεδωθεί η αίσθηση στην τοπική κοινωνία ότι το έργο υλοποιείται με τα πιο αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια.
Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία μας συμβλήθηκε με το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) με σκοπό την καθημερινή παρουσία εξειδικευμένου προσωπικού στο έργο, ώστε να γίνονται οι απαραίτητες δειγματοληψίες ύδατος από διάσπαρτα σημεία του κόλπου της Βουλιαγμένης. Σε εβδομαδιαία βάση συντάσσαμε σχετική αναφορά η οποία κοινοποιούνταν σε ιστότοπο του πελάτη, ώστε να είναι δημόσια προσβάσιμη. Με αυτόν τον τρόπο καλλιεργήσαμε μία σχέση εμπιστοσύνης, τόσο με την τοπική κοινωνία όσο και με την Δημοτική Αρχή, η οποία επεδείκνυε ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για το γεγονός ότι το έργο μας αποτέλεσε πρότυπο περιβαλλοντικής παρακολούθησης για την αδειοδότηση παρόμοιων έργων σε όλη την Ελλάδα.
Παράλληλα, στο έργο αυτό εφαρμόζεται η χρήση υδρόψυκτων αντλιών θερμότητας με θαλασσινό νερό, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται ο κλιματισμός των κτηρίων. Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται ο βαθμός απόδοσης του συστήματος κλιματισμού μειώνοντας παράλληλα την κατανάλωση ενέργειας. Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η απόδοση του συστήματος δεν επηρεάζεται από τις εξωτερικές συνθήκες θερμοκρασίας.
Στο έργο έχει εγκατασταθεί σύστημα ελέγχου κτιριακών εγκαταστάσεων (BMS) έτσι ώστε το σύνολο των ΗΜ εγκαταστάσεων που έχουν διασυνδεθεί με το σύστημα, το οποίο φροντίζει για την απρόσκοπτη λειτουργία των εγκαταστάσεων καθώς και την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, εφαρμόζοντας διάφορα σενάρια λειτουργίας. Το BMS παρακολουθεί τις καταναλώσεις ηλεκτρικού ρεύματος, νερού, κλιματισμού, αερισμού και ζεστού νερού χρήσης. Ο φωτισμός του έργου -λειτουργικός και αρχιτεκτονικός- έχει ενταχθεί σε κεντρικό σύστημα ελέγχου. Το σύστημα προσαρμόζει την ένταση φωτισμού ή θέτει εκτός λειτουργίας φωτιστικά σώματα ανάλογα με την χρήση του οδοφωτισμoύ ή φωτισμού ανάδειξης κλπ. Η εφαρμογή dimming profile στα φωτιστικά σώματα επιτυγχάνει σημαντική εξοικονόμηση της καταναλισκόμενης ενέργειας. Τέλος, εκτός από τις φυτεύσεις που έχουν γίνει στον περιβάλλοντα χώρο, στο κεντρικό κτίριο έχει κατασκευαστεί φυτεμένο δώμα, αυξάνοντας την παρουσία πρασίνου με τα αντίστοιχα οφέλη στην θερμομόνωση της κατασκευής. Επίσης, το σύστημα άρδευσης ελέγχεται από κεντρικό υπολογιστή για μείωση την κατανάλωσης νερού.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε κατά τη διάρκεια της κατασκευής της Μαρίνας Βουλιαγμένης;
Οι προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών ήταν πολύπλευρες. Πρώτ’ από όλα το σφιχτό χρονοδιάγραμμα του έργου σε συνδυασμό με τις δυσκολίες που συναντήσαμε κατά τις εργασίες εκσκαφής, μας οδήγησαν στην ενίσχυση της παραγωγικότητας με αύξηση του πλωτού και χερσαίου εξοπλισμού σε έναν τόσο περιορισμένο χώρο κατασκευής. Πιο συγκεκριμένα, όλα τα προκατασκευασμένα στοιχεία του έργου, πάνω από 6.000 τεμάχια, κατασκευάστηκαν στην περιοχή του Πειραιά λόγω έλλειψης επαρκούς εργοταξιακού χώρου στη Μαρίνα Βουλιαγμένης και η μεταφορά τους πραγματοποιήθηκε από τη θάλασσα, έτσι ώστε να δημιουργηθεί η λιγότερο δυνατή όχληση. Πάνω από 100.000 τόνοι αδρανών μεταφέρθηκαν από το εργοτάξιο της Δραπετσώνας με φορτηγά, στη Μαρίνα του Αστέρα Βουλιαγμένης.
Παράλληλα, στο πρώτο τετράμηνο της εκτέλεσης των εργασιών, άλλαξε η νομοθεσία που αφορά στις θαλάσσιες μεταφορές, με αποτέλεσμα να ανατραπεί ο αρχικός σχεδιασμός, αφού πλέον δεν μπορούσε να γίνει καμία μεταφορά με αέρα άνω των 5 μποφόρ και, επομένως, είχαμε να αντιμετωπίσουμε μεγάλες περιόδους σταλίας. Το ίδιο θέμα σταλιών και καθυστερήσεων αντιμετωπίσαμε και λόγω των ιδιαίτερα ακραίων καιρικών συνθηκών που σημειώθηκαν κατά την περίοδο που εκτελούσαμε τις λιμενικές εργασίες. Εξαιτίας των προαναφερόμενων δυσκολιών αναγκαστήκαμε να κινητοποιήσουμε περισσότερους πόρους τόσο σε προσωπικό όσο και σε εξοπλισμό, για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στις υψηλές απαιτήσεις του εγχειρήματος, αλλά και στο ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι αρωγός αλλά και αυστηρός τοποτηρητής στην εκτέλεση του έργου, ήταν ο δήμαρχος Βάρης, Βούλας, Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος μαζί με την τοπική κοινωνία της Βουλιαγμένης, που στην αρχή ήταν επιφυλακτική για το βαθμό επίδρασης του έργου στον τόπο τους.
Επιπλέον κατά τη διάρκεια κατασκευής των κτιρίων υψηλών προδιαγραφών, η δυσκολία εντοπίστηκε τόσο στον απαιτητικό σχεδιασμό των εγκαταστάσεων με γεωμετρία, που απαιτούσε εξειδικευμένο ξυλότυπο και προσωπικό εφαρμογής για το κάθε τμήμα του, όσο και του περιβάλλοντος χώρου με εφαρμογή υλικών ιδιαίτερων προδιαγραφών από το εξωτερικό. Σε όλα τα παραπάνω προστέθηκε η ανεύρεση αρχαιοτήτων, γεγονός που καθυστέρησε την πρόοδο των εργασιών διότι έπρεπε να προστατευθούν και να αξιολογηθούν.
Πώς αλλάζει αισθητικά αλλά και λειτουργικά το τοπίο στην Βουλιαγμένη, μετά την κατασκευή της νέας μαρίνας;
Η νέα Μαρίνα Βουλιαγμένης αναμφίβολα αποτελεί ένα τοπόσημο για την ευρύτερη περιοχή. Ως προς την αισθητική της θα πρέπει να τονιστεί, ότι τόσο η επιλογή των υλικών, όσο και οι τεχνικές που εφαρμόστηκαν, είναι πλήρως εναρμονισμένες με το τοπίο, που χαρακτηρίζεται από έντονο αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όλη η χερσαία ζώνη της Μαρίνας με συνολική έκταση περίπου 52.000 τετραγωνικών μέτρων αναβαθμίστηκε με την προσθήκη νέων κτιριακών υποδομών με συνολική επιφάνεια 4.800 τετραγωνικών μέτρων. Οι σχεδιαζόμενες χρήσεις των νέων κτιριακών υποδομών περιλαμβάνουν εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, καθώς και τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για τη διοικητική μέριμνα της Μαρίνας.
Αισθητικά, τα νέα κτίρια προσομοιάζουν αρχιτεκτονικά με σκάφη, έτσι ώστε να γίνεται άμεσα η σύνδεση μεταξύ της χερσαίας και της λιμενικής ζώνης από τον επισκέπτη κάτω από ένα ενιαίο αρχιτεκτονικό πρίσμα. Οι καμπύλες μορφές των κτιρίων, η ποιότητα της τελικής επιφάνειας των εμφανών σκυροδεμάτων, καθώς και η ιδιαίτερη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου δημιουργεί μία συνολική εμπειρία στον επισκέπτη ενόσω κινείται ελεύθερα στους χώρους της Μαρίνας. Σε λειτουργικό επίπεδο, έχει σαφώς αναβαθμιστεί το επίπεδο εξυπηρέτησης τόσο των πελατών της Μαρίνας όσο και των επισκεπτών της. Άλλωστε είναι προφανές ότι η φιλοσοφία της κατασκευής διέπεται από την δημιουργία της αίσθησης ιδιωτικότητας σε όλους τους χώρους και τις εγκαταστάσεις της. Απτή απόδειξη του υψηλού επιπέδου εξυπηρέτησης των επισκεπτών αποτελεί η ποιότητα των καταστημάτων, που έχουν ανακοινωθεί ότι θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους άμεσα.
Τόσο αισθητικά όσο και λειτουργικά, η Μαρίνα εντάσσεται ομαλά στο τοπίο της Βουλιαγμένης, αφού δεν έχει διαταραχθεί, ούτε η πρόσβαση, ούτε το φυσικό περιβάλλον του Λαιμού Βουλιαγμένης. Από την πρώτη στιγμή είχαμε πλήρη συναίσθηση της ιδιαιτερότητας του χώρου υλοποίησης του έργου και προσαρμόσαμε ανάλογα τα περιβαλλοντικά μας πρωτόκολλα, ώστε να διασφαλίσουμε την προστασία του τοπικού περιβάλλοντος.
Σας βοήθησε κατά την υλοποίηση η πρότερη εμπειρία σας στον τομέα των λιμενικών έργων;
H TEKAΛ είναι μια εταιρεία με πάνω από δώδεκα χρόνια εμπειρίας στα λιμενικά έργα υψηλών προδιαγραφών και απαιτήσεων. Η γνώση αυτή μας βοήθησε στην υλοποίηση και του έργου της Μαρίνας Βουλιαγμένης. Όπως είναι γνωστό έχουμε υλοποιήσει πολλά λιμενικά έργα μεγάλων προκλήσεων στο λιμάνι του Πειραιά. Το γεγονός αυτό μας έδωσε το πλεονέκτημα να μπορούμε να κατασκευάσουμε στις υπάρχουσες υποδομές, με το έμπειρο εργατοτεχνικό προσωπικό μας, το σύνολο των προκατασκευασμένων στοιχείων που ενσωματώθηκαν στο έργο. Παράλληλα, έχοντας βαθιά γνώση των σχετικών νομοθετικών διατάξεων, αποφύγαμε άσκοπες χρονικές καθυστερήσεις. Η εμπειρία μας στον χώρο αυτό μας οδήγησε στην εξεύρεση της καλύτερης τεχνικά και χρονικά λύσης.
Ποιος είναι ο κυριότερος στόχος – όραμα της εταιρείας για την επόμενη πενταετία;
Ο κυριότερος στόχος της εταιρίας είναι η βιώσιμη ανάπτυξή της με τη δημιουργία δυνατών συνεργασιών, αλλά και η εκτέλεση έργων υψηλών απαιτήσεων και προδιαγραφών, τα οποία να αποτελούν τοπόσημο για το κοινωνικό σύνολο.
Η δραστηριότητά σας ωστόσο δεν εξαντλείται στα λιμενικά έργα στα νότια προάστια, καθότι υλοποιείτε και την ανέγερση κτιρίου κατοικιών στη Βάρη. Σε ποιο σημείο βρίσκεται το έργο αυτό και ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του;
Η ΤΕΚΑΛ επανέρχεται δυναμικά στην ανάπτυξη οικιστικών ακινήτων, με την ανοικοδόμηση πολυτελούς συγκροτήματος κατοικιών στο Δίλοφο Βάρης, το οποίο τώρα βρίσκεται στη φάση διαμόρφωσης του φέροντα οργανισμού. Το συγκρότημα αποτελείται από μια αυτόνομη κατοικία και ένα πενταόροφο κτίριο με θέα προς τη θάλασσα. Το κτίριο διακρίνεται για τον εξαιρετικό του σχεδιασμό, τόσο σε επίπεδο αρχιτεκτονικής αισθητικής, όσο και σε επίπεδο επιδόσεων, με ιδιαίτερη έμφαση την κατάταξη του στην κορυφαία κατηγορία ενεργειακής απόδοσης.
Πείτε μας λίγα λόγια για την ΤΕΚΑΛ
Η ΤΕΚΑΛ ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 1990, αποτελώντας το δημιούργημα τόσο ατομικών όσο και συλλογικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και της συσσωρευμένης επαγγελματικής εμπειρίας, από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλό της, Παναγιώτη Ψαλτάκο. Πρόκειται για μία οικογενειακή επιχείρηση, γεγονός στο οποίο οφείλεται η ευελιξία και η αμεσότητά της. Σήμερα τη διοίκηση ασκεί ο Παναγιώτης Ψαλτάκος, έχοντας παραχωρήσει πολλές διοικητικές αρμοδιότητες σε εμένα και την αδελφή μου Χριστιάνα. H πολυετής κατασκευαστική τεχνογνωσία της εταιρείας, σε συνδυασμό με το εξειδικευμένο προσωπικό της, η συνέπειά της, το γεγονός ότι πάντοτε ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών με έργα υψηλής ποιότητας, την έχουν καθιερώσει σε ξεχωριστή θέση στην αγορά.
Ποια άλλα σημαντικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη από πλευράς σας αυτή την περίοδο;
Αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη αρκετά έργα τόσο εντός όσο και εκτός Αττικής. Αναμένουμε με προσμονή την επανεκκίνηση του έργου της επέκτασης του επιβατικού λιμένα στον Πειραιά. Παραδώσαμε με μεγάλη επιτυχία το έργο του Σταθμού Αυτοκινήτων στο μώλο Ηρακλέους και είμαστε στη φάση κατασκευής δύο ξενοδοχειακών μονάδων στο κέντρο της Αθήνας, για λογαριασμό εταιρείας γαλλικών συμφερόντων. Επιπλέον, είμαστε ενθουσιασμένοι με την εκτέλεση του έργου ανάπλασης της περιοχής του Αδριάνειου Υδραγωγείου, που αποτελεί μεγάλο αρχαιολογικό πλούτο και πρόκειται να υπογραφεί η ανακατασκευή και ανάπλαση στην περιοχή της Τούφας και στην περιοχή του κάτω Χαλανδρίου.
Δεν πρέπει να παραλείψουμε και τα σημαντικά έργα υποδομής που εκτελούμε στη Βόρεια Ελλάδα, όπως η κατασκευή του δικτύου ύδρευσης Δήμου Καβάλας και η ολοκλήρωση του εσωτερικού δικτύου της πόλης, η γέφυρα κάτω ρου Ποταμού Στρυμόνα, ο κάθετος άξονας 61 της Εγνατίας Οδού και έργα υποδομής στην Αλεξανδρούπολη. Επιπλέον, έχουμε υπογράψει σύμβαση παραχώρησης για τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία, τεχνική διαχείριση και εκμετάλλευση της Μαρίνας στο Ναύπλιο. Τέλος θα ήθελα να αναφέρω ότι αναμένουμε και το αποτέλεσμα του διαγωνισμού του ΟΛΘ για τον 6ο Προβλήτα, στον οποίο βρισκόμαστε σε κοινοπραξία με τη ΜΕΤΚΑ.