Συμφωνία Lamda – ΠΟΛΚΕΟΑ για τα ιστορικά εγκαταλειμμένα αεροπλάνα εντός του Ελληνικού
Πρόκειται για μία εξέλιξη που έρχεται να δώσει τέλος στην αντιπαράθεση των δύο πλευρών το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ανοίγοντας δρόμο στην προοπτική σύστασης Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας εντός του Ελληνικού.
- 10/05/2023
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Σε συμφωνία ήρθε η Lamda Development με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Εργαζομένων στην Ολυμπιακή Αεροπορία (ΠΟΛΚΕΟΑ) με σκοπό τη διάσωση και ανάδειξη των τεσσάρων μη πλόιμων αεροπλάνων που συνδέονται με τον άλλοτε εθνικό αερομεταφορέα και τα οποία βρίσκονται αυτή τη στιγμή εντός της έκτασης ανάπτυξης της επένδυσης στο Ελληνικό.
Πηγές που διατηρούν γνώση του θέματος αναφέρουν στο NouPou ότι τα αεροσκάφη μεταβιβάζονται στη Lamda με την προοπτική δημιουργίας Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας με σκοπό την αξιοποίησή τους. Πρόκειται για μία εξέλιξη που έρχεται να δώσει τέλος στην αντιπαράθεση των δύο πλευρών το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ανοίγοντας δρόμο στην προοπτική σύστασης Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας εντός του Ελληνικού, υπό την καθοδήγηση του ΠΟΛΚΕΟΑ.
Θα θυμίσουμε ότι τα εν λόγω αεροπλάνα επρόκειτο να εκπλειστηριαστούν εκ νέου με επισπεύδουσα την Ελληνικό Α.Ε., ωστόσο πλέον αυτό το ενδεχόμενο δεν υφίσταται στο προσκήνιο των εξελίξεων. Μεταξύ των αεροπλάνων υφίστανται ιστορικά μοντέλα της περιόδου ιδιοκτησίας του Αριστοτέλη Ωνάση, αλλά και της περιόδου κατά την οποία ακολούθησε, όταν η Ολυμπιακή Αεροπορία ανήκε στο ελληνικό Δημόσιο. Από την πλευρά του ο ΠΟΛΚΕΟΑ είχε προτείνει να φιλοξενηθούν εντός του Ελληνικού σε σχετικό θεματικό μουσείο που θα δημιουργηθεί. Πρόκειται για ένα Boeing 727-284 της περιόδου Ωνάση, ένα Boeing 747-284B και ένα Boeing 737-284.
Το ιστορικό των αεροπλάνων
Το Boeing 727-284, είναι το πρώτο αεροσκάφος αυτού του τύπου που αγόρασε ο Αριστοτέλης Ωνάσης κατά τη δεκαετία του 1960. Τα συγκεκριμένα αεροπλάνα συγκροτούσαν τον βασικό στόλο της Ολυμπιακής που εξυπηρετούσαν τις μεσαίες αποστάσεις. Σε ό,τι αφορά το Boeing 747-284B, τέθηκε στην κυκλοφορία στις 8 Δεκεμβρίου του 1973 επίσης κατά την περίοδο ιδιοκτησίας του Ωνάση, ενώ το Boeing 737 αποτέλεσε το πρώτο αεροσκάφος που αποκτήθηκε την 1η Ιουνίου του 1975, με την Ολυμπιακή Αεροπορία να έχει πλέον καταστεί δημόσια. Μάλιστα, το 747 θεωρείται το αεροπλάνο με το οποίο μετακινείτο και ο ίδιος ο Ωνάσης, ενώ διέθετε και ιδιωτικό πλήρωμα προς εξυπηρέτησή του. Στα αεροσκάφη περιλαμβάνονται επιπλέον ένα BAC ONE – Eleven, το οποίο ανήκε σε αεροπορική εταιρεία και κατασχέθηκε από το Δημόσιο παραμένοντας αναξιοποίητο.
Υπό την κρίση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεότερων Μνημείων
Τα τρία Boeing είχαν τεθεί υπό την κρίση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεότερων Μνημείων, με αντικείμενο τον χαρακτηρισμό τους ή όχι ως κινητών μνημείων. Ωστόσο η εξέταση του σχετικού φακέλου πραγματοποιήθηκε τέσσερις ημέρες πριν τις εθνικές εκλογές του 2019 και συγκεκριμένα στις 3 Ιουλίου, ενώ δεν υπεγράφη σχετική υπουργική απόφαση που να επικυρώνει τον χαρακτηρισμό από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ο φάκελος επανεξετάστηκε μετά την αλλαγή κυβέρνησης, ωστόσο όπως χαρακτηριστικά σημείωνε η Λίνα Μενδώνη στην ίδια επιστολή – απάντηση στην ερώτηση των δύο βουλευτών του ΚΙΝΑΛ, «διεπιστώθη ότι δεν προκύπτουν επαρκή στοιχεία που να τεκμηριώνουν την ιδιαίτερη ιστορική σημασία των εν λόγω αντικειμένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 4858/2021 και ως εκ τούτου ο φάκελος δεν επεστράφη στην αρμόδια Διεύθυνση».
Η επίσημη ανακοίνωση της Lamda
«Η Lamda Development ανακοινώνει ότι προχώρησε μέσω της θυγατρικής της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Μ.Α.Ε. στην υπογραφή σύμβασης με το Πολιτιστικό Κέντρο
Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας (ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α.) για την αγοραπωλησία των τεσσάρων μη πλόιμων αεροσκαφών τα οποία βρίσκονται εντός του Ακινήτου, όπου δημιουργείται η επένδυση του Ελληνικού.
Πρόκειται για τέσσερα αεροσκάφη τύπου Boeing 727, Boeing 737, Boeing 747 και BAC1-11 τα οποία περιήλθαν στην πλήρη κυριότητα της Εταιρείας.
Η συμφωνία ανοίγει μία νέα σελίδα στις σχέσεις των δύο πλευρών και ήταν αποτέλεσμα πολύμηνων διαπραγματεύσεων με στόχο την οριστική επίλυση του ζητήματος της τμηματικής απομάκρυνσης των αεροσκαφών από το Ακίνητο.
Η Ελληνικό Μ.Α.Ε. και το ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α. δηλώνουν ότι η επίτευξη της μεταξύ τους συμφωνίας θέτει στέρεες βάσεις για την αξιοποίηση της κληρονομιάς της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Στο πλαίσιο αυτό, η Συμφωνία προβλέπει την εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας για την αξιοποίηση του Boeing 747, ως χώρου μουσείου.Επιπλέον, το ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α. με την πολύτιμη εμπειρία του, θα συμβάλλει μελλοντικά στο ενδεχόμενο δημιουργίας Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας.
Η δημιουργία του μεγάλου έργου του Ελληνικού, η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Ευρώπης, υλοποιείται με γνώμονα τον σεβασμό στην ιστορική και πολιτιστική παράδοση της περιοχής, ένα όραμα που με συνέπεια υπηρέτησε και το ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α. έως σήμερα».