Τι γίνεται με τις μαρίνες των νοτίων προαστίων
Πώς συμβάλλουν οι αναμορφωμένες μαρίνες στο τουριστικό προϊόν και την οικονομία της χώρας και πώς προχωρούν οι πιο εμβληματικές επενδύσεις στις μαρίνες των νοτίων προαστίων.
- 18/05/2024
- Κείμενο: Γεωργία Περιμένη
Το τελευταίο διάστημα, και εν μέσω του επενδυτικού «οργασμού» που καταγράφεται στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, μεγάλες αναπτύξεις τρέχουν μεταξύ άλλων όσον αφορά τις αναπλάσεις και αναμορφώσεις στις διάφορες μαρίνες του παραλιακού μετώπου, που μεταμορφώνονται σε high end προορισμούς πολλαπλών δραστηριοτήτων, με στόχο να προσελκύσουν Έλληνες και ξένους επισκέπτες υψηλού οικονομικού επιπέδου.
Κάποιες από αυτές προχωρούν με γοργούς ρυθμούς, άλλες σημειώνουν σημάδια στασιμότητας και άλλες βρίσκονται στην τελική ευθεία των επίσημων εγκαινίων.
Ποιος ο ρόλος των μαρινών στην ανάπτυξη τουρισμού και οικονομίας
Σύμφωνα με μελέτη για την ανάπτυξη των Ελληνικών τουριστικών λιμένων από την Ένωση Μαρινών Ελλάδος, που συντάχθηκε το 2019, «οι μαρίνες προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, προβάλλουν τη χώρα, προσελκύουν τουρίστες υψηλού οικονομικού επιπέδου και συμβάλλουν καθοριστικά στην οικονομία της χώρας, μέσω της προστιθέμενης αξίας στο τουριστικό προϊόν».
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται, «οι μαρίνες δημιουργούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, άμεσες και έμμεσες, μέσω και της ευρύτερης περιοχής της μαρίνας, όπου δραστηριοποιούνται επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξυπηρέτησης σκαφών. Επίσης, καταναλώνονται σημαντικά, υπηρεσίες και αγαθά, ενώ συγκεντρώνονται δημόσια έσοδα, από τα μισθώματα που καταβάλλουν στο κράτος οι μαρίνες. Όπως επισημαίνει η μελέτη, οι μαρίνες και το yachting συνεισφέρουν στην κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών με 1.016 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ από 1,17%, έως 1,41%. Επιπλέον, συντελείται η αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου με περιβαλλοντικούς όρους, πράσινο και υψηλή αισθητική.
Ας δούμε λοιπόν τις εμβληματικές επενδύσεις σε μαρίνες που βρίσκονται σε εξέλιξη στο παραλιακό μέτωπο, που στόχο έχουν να «απογειώσουν» το τουριστικό προϊόν που προσφέρει η περιοχή.
Η ολοκαίνουργια μαρίνα Βουλιαγμένης
Τα επίσημα εγκαίνια της μαρίνας Βουλιαγμένης, η οποία έχει πια ολοκληρωθεί, είναι προγραμματισμένα για τις 29 Μαΐου. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη επένδυση τέτοιου είδους που ολοκληρώνεται.
Η συνολική έκταση της μαρίνας υπολογίζεται στα 52.000 τετραγωνικά μέτρα, στα οποία έγινε ριζική αναβάθμιση, η οποία περιλάμβανε μεταξύ άλλων τη δημιουργία νέων κτιριακών εγκαταστάσεων που απλώνονται σε συνολική επιφάνεια 4.800 τετραγωνικών μέτρων, όπου μπορεί κανείς να βρει εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, καθώς και τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για την διοικητική μέριμνα της μαρίνας. Μεταξύ των εταιριών που βρίσκει κανείς στους χώρους της Astir Marina είναι οι οίκοι Gucci, Caffé Cova (πολυτελής προορισμός για καφέ και κοκτέιλ του ομίλου Louis Vuitton), Bottega Venetta, Dior, Louis Vuitton και Loro Piana.
Το κατασκευαστικό έργο της μαρίνας, ανέλαβε η εταιρία ΤΕΚΑΛ. Η κατασκευή μάλιστα ακολουθεί τις πρακτικές της πράσινης φιλοσοφίας και της βιώσιμης ανάπτυξης, μέσα από την εξοικονόμηση ενέργειας. Για παράδειγμα, για τον σκοπό αυτό στο έργο εφαρμόζεται η χρήση υδρόψυκτων αντλιών θερμότητας με θαλασσινό νερό, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται ο κλιματισμός των κτιρίων. Επιπλέον, στο πλαίσιο αυτό, εκτός από τις φυτεύσεις που έχουν γίνει στον περιβάλλοντα χώρο, στο κεντρικό κτίριο έχει κατασκευαστεί φυτεμένο δώμα, αυξάνοντας την παρουσία πρασίνου με τα αντίστοιχα οφέλη στην θερμομόνωση της κατασκευής. Αισθητικά, τα νέα κτίρια προσομοιάζουν αρχιτεκτονικά με σκάφη, έτσι ώστε να γίνεται άμεσα η σύνδεση μεταξύ της χερσαίας και της λιμενικής ζώνης από τον επισκέπτη κάτω από ένα ενιαίο αρχιτεκτονικό πρίσμα.
Η μαρίνα Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό
Οι διαδικασίες για την επένδυση της μαρίνας του Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, καθώς αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η δημόσια διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία έχει κατατεθεί από την Marnet ΑΤΕ και δημοσιοποιήθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Νωρίτερα, πραγματοποιήθηκε εσωτερική διαβούλευση μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης, Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης.
Πρόκειται για μία επένδυση συνολικού προϋπολογισμού 26 εκατ. ευρώ, η οποία εντάσσεται μάλιστα στην πρώτη φάση του συνολικού έργου της επένδυσης του Ελληνικού, δηλαδή αναμένεται να παραδοθεί, σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό, εντός του 2026.
Η «θαλάσσια έκταση» θα είναι 528 στρεμμάτων, ενώ η χερσαία θα αγγίζει τα 32 στρέμματα. Όσο για τη δεύτερη, σύμφωνα με το πλάνο αναμένεται να ελλιμενίζονται σκάφη αναψυχής και mega yachts, ενώ σε γενικές γραμμές προβλέπονται χρήσεις και χώροι, υποστηρικτικές προς τις λιμενικές υποδομές, αλλά και μη. Γραφεία, καταστήματα παροχής υπηρεσιών (τραπεζών, ταχυδρομείου, ενοικίασης οχημάτων/σκαφών κλπ.), εντευκτήριο, υπαίθριος/στεγασμένος χώρος εκδηλώσεων, εμπορικά καταστήματα (ναυτιλιακών ειδών, πώλησης τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης – mini market), κατάστημα εστίασης (αναψυκτήριο, εστιατόριο, café, bar), στάθμευσης (γήπεδα, υπόγειοι/ημιυπόγειοι χώροι), πεδίο προσγείωσης/απογείωσης ελικοπτέρου, χώροι πρασίνου, παραλιακή ζώνη εξυπηρέτησης σκαφών για την τοποθέτηση των παροχών στα σκάφη, πρόκειται να πάρουν τη θέση τους στη νέα μαρίνα του Αγίου Κοσμά.
Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στη μαρίνα ανέρχεται σε 900 τ.μ. (με συντελεστή δόμησης 0,20) και θα περιλαμβάνει χρήσεις σχετικές με τη διοίκηση και τη λειτουργία της μαρίνας. Θα περιλαμβάνει ακόμη διαμορφωμένες υπαίθριες εγκαταστάσεις, πεζοδρόμους, χώρους στάθμευσης και χώρους πρασίνου. Από την άλλη, η προβλεπόμενη μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση επί λιμενικών έργων θα είναι μόλις 219,25 τ.μ., ώστε να μην διαταραχθεί η πολεοδομική οργάνωση. Βασικός, ωστόσο, στόχος της μαρίνας, όπως αναφέρεται και στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, είναι η ελεύθερη πρόσβαση του κοινού σε ένα κομμάτι του παράκτιου μετώπου, το οποίο έμενε για πολλά χρόνια αναξιοποίητο, αλλά και μη προσβάσιμο. Η οδική πρόσβαση στη μαρίνα θα εξασφαλίζεται από δύο εισόδους που χωροθετούνται σε κατάλληλες θέσεις στο ΒΑ και ΝΑ άκρο της χερσαίας ζώνης της μαρίνας. Από την άλλη, η πρόσβαση των πεζών στη χερσαία ζώνη θα είναι ελεύθερη και θα πραγματοποιείται κατά κύριο λόγο μέσω του ανατολικού ορίου.
H «κολλημένη» μαρίνα Αλίμου
Εν αντιθέσει με τα άλλα δύο projects, σε εξέλιξη αλλά…κολλημένη στη γραφειοκρατία είναι η μεγάλη επένδυση της μαρίνας Αλίμου. Ειδικότερα, ήδη από το προηγούμενο καλοκαίρι αναμένεται η έκδοση της σχετικής ΚΥΑ για τους όρους λειτουργίας και διαμόρφωσής της και στη συνέχεια η έγκριση των ακόλουθων οικοδομικών αδειών, με την υπόθεση να βρίσκεται εδώ και μήνες στα συναρμόδια υπουργεία. Βεβαίως, εργασίες δεν έχουν ξεκινήσει, παρά μόνο κάποιες πρόδρομες κινήσεις όπως η απομάκρυνση εγκαταλελειμμένων οχημάτων από το σημείο, ο καθαρισμός και διάνοιξη διαδρομών, ώστε να ξεκινήσουν οι κύριες εργασίες. Πάντως, στόχος είναι το ερχόμενο καλοκαίρι οι διαδικασίες να ξεκολλήσουν, ώστε να προχωρήσει το έργο.
Το έργο προωθεί ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, μέσω της θυγατρικής του Reds και της Άκτωρ Παραχωρήσεις, ενώ την αρχιτεκτονική μελέτη του έργου εκπόνησε το γραφείο Tsolakis Architects. Αξίζει να σημειώσουμε ότι έχει
εξεταστεί το ενδεχόμενο, από πλευράς του ομίλου Ελλάκτωρ, για αποεπένδυση από το έργο το επόμενο χρονικό διάστημα, στο πλαίσιο προτεραιοποίησης των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων. Αν συμβεί αυτό, τότε θα γίνει μεταβίβαση της παραχώρησης από τη μία εταιρία στην άλλη, αφού η πλευρά της Άκτωρ δεν μπορεί να υπαναχωρήσει της υφιστάμενης παραχώρησης δεδομένου ότι έχει υπογράψει σχετική συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, μέχρι στιγμής καμία εξέλιξη δεν έχει επιβεβαιώσει τα σενάρια.
Η Άκτωρ έχει υπογράψει σύμβαση παραχώρησης για το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Αλίμου για 40 χρόνια, ενώ διατηρεί το δικαίωμα αμοιβαίας παράτασης για επιπλέον 10 χρόνια.
Τα έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων υποδομών της μαρίνας Αλίμου στοχεύουν στη δημιουργία μίας σύγχρονης μαρίνας, δυναμικότητας 979 θέσεων ελλιμενισμού συνολικά, εκ των οποίων 873 αφορούν σε σκάφη αναψυχής διαφόρων κατηγοριών και μήκους έως 50m, 95 αφορούν σε ναυταθλητικά σκάφη μήκους 6m έως 15m, και 11 αφορούν σε αλιευτικά σκάφη. Επίσης, προβλέπεται η αξιοποίηση της λιμενικής υποδομής της μαρίνας, καθώς και η ανάπτυξη της χερσαίας ζώνης της, συνολικής επιφάνειας 210 στρεμμάτων περίπου. Προβλέπονται βέβαια και οι αναγκαίες υποδομές για την εξυπηρέτηση των επιβαινόντων στα σκάφη, όπως διοικητήριο, χώρους υγιεινής, σούπερ μάρκετ, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, εμπορικά καταστήματα, αποθήκες, χώροι εστίασης. Επίσης, θα περιλαμβάνει χώρο χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών, ξενοδοχείο και λοιπές χρήσεις τουρισμού-αναψυχής. Εντός των ορίων της μαρίνας θα λειτουργεί μάλιστα και πρατήριο καυσίμων οχημάτων και πλυντήριο οχημάτων.