Το χρονοδιάγραμμα των έργων στο Ελληνικό
Η υπογειοποίηση της παραλιακής, ο Marina Tower, το Εμπορικό Κέντρο στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, το ξενοδοχείο Marina Galleria και όλα τα μεγάλα έργα του Ελληνικού - Τι προβλέπεται για την κυκλοφοριακή επιβάρυνση κατά την κατασκευαστική περίοδο
- 02/03/2022
- Κείμενο: Μάκης Αποστόλου
Το χρονοδιάγραμμα των έργων στο mega project του Ελληνικού έδωσε χθες Τρίτη 1 Μαρτίου ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, στο πλαίσιο ενημέρωσης των δημοσιογράφων.
Υπογειοποίηση Παραλιακής
Μέχρι τις 15-20 Μαρτίου αναμένεται να ανακηρυχθεί ανάδοχος για τον διαγωνισμό κατασκευής του πρώτου μέρους των υποδομών στην έκταση, που περιλαμβάνει τόσο την υπογειοποίηση της παραλιακής, όσο και τα βασικά δίκτυα υποδομών, συνολικού προϋπολογισμού 250-300 εκατ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια των εργασιών, οι οποίες αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2022, θα υπάρξει παράκαμψη εντός του Ελληνικού για να διευκολυνθεί η κίνηση. Η επιβάρυνση εκτιμάται σε περίπου 4-5 λεπτά για τον πρώτο χρόνο κατασκευής του υπογειοποιημένου τμήματος. Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026.
Θυμίζουμε ότι στον διαγωνισμό αυτό υπέβαλλαν προσφορές 7 εταιρείες, άλλες μόνες τους και άλλες σε κοινοπρακτικά σχήματα. Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, το σχήμα Archirodon – Ελλάκτωρ και το σχήμα Intrakat- Wade Adams-όμιλος Μυτιληναίου. Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, μετά την ανάδειξη εργολάβου, οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2022. Μέσα στο επόμενο δίμηνο αναμένεται επίσης η δημοπράτηση ενός ακόμη πακέτου έργων υποδομής, ενώ ένας τρίτος γύρος υποδομών προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί το καλοκαίρι του 2023. Ο συνολικός προϋπολογισμός για τα έργα υποδομών της πρώτης πενταετίας ανέρχεται σε 450-500 εκατ. ευρώ.
Marina Tower
Παράλληλα, έως το τέλος Μαρτίου αναμένεται η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τον Πύργο Κατοικιών (Marina Tower) με πρόσοψη στην Μαρίνα του Αγίου Κοσμά, όπου αναμένεται να επιλεγεί ο μελετητής του έργου. Σε δεύτερο χρόνο και ειδικότερα την άνοιξη του 2023 αναμένεται η επιλογή του εργολάβου που θα αναλάβει και την κατασκευή του πολυώροφου κτιρίου. Τα χωματουργικά έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν εντός του 2022, η κατασκευή το 2023 και η ολοκλήρωση τοποθετείται στις αρχές του 2026.
Αναφορικά με τις πωλήσεις από τις κτιριακές αναπτύξεις, ο κ. Αθανασίου ανέφερε για τον Marina Tower ότι υπάρχουν προσύμφωνα για όλα τα διαμερίσματα εκτός από τους τρεις τελευταίους ορόφους και τα δύο penthouses που θα κλείσουν το επόμενο διάστημα. Συνολικά προβλέπονται πωλήσεις 500 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 20% (100 εκατ. ευρώ) προβλέπεται να εισπραχθεί φέτος. Από τις 27 βίλες που θα κατασκευαστούν αναμένονται έσοδα περίπου 182 εκατ. ευρώ. Η Lamda θα εισπράξει το 50% με την υπογραφή των συμβολαίων. Αυτό σημαίνει ότι για φέτος προσδοκά έσοδα 90-100 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με τα condominium, δηλαδή τα διώροφα και τριώροφα κτίρια, αναμένονται έσοδα 250 εκατ. ευρώ. Συνολικά περιλαμβάνονται 1.000 διαμερίσματα. Οι συμφωνίες εκτιμάται πως θα κλείσουν το επόμενο δίμηνο με 20% προκαταβολή ανά διαμέρισμα. Αυτό σημαίνει έσοδα για φέτος ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Το εμπορικό κέντρο
Επίσης, η Lamda προχωρά και στην προκήρυξη νέων διαγωνισμών με πρώτο εκείνον για την επιλογή κατασκευαστή για το εμπορικό κέντρο της Λεωφόρου Βουλιαγμένης συνολικού εμβαδού 185.000 τ.μ. Η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού αναμένεται να γίνει μέχρι τον ερχόμενο Μάιο.
Αθλητικές εγκαταστάσεις – κτίριο ΑμεΑ
Μέσα στο 2022 ξεκινούν και τα έργα των αθλητικών εγκαταστάσεων, με τον σχετικό διαγωνισμό ύψους 100 εκατ. ευρώ να ξεκινά εντός των επομένων ημερών. Πριν από το Πάσχα θα ξεκινήσει η κατασκευή του πρώτου από όλα τα κτίρια του Ελληνικού, που συμβολικά θα είναι το κτίριο ΑμεΑ συνολικού όγκου 11.000 τ.μ.
Μαρίνα – Marina Galleria
Θα γίνουν έργα αναβάθμισης της μαρίνας, έχουν ξεκινήσει κατεδαφίσεις. Θα φτάσει σε χωρητικότητα τα 400 σκάφη και μάλιστα μεγάλα. Σε αυτή την περιοχή θα κατασκευαστεί το Marina Galleria, ένα πολυτελές ξενοδοχείο από την ΤΕΜΕΣ ακριβώς στη μαρίνα η οποία θα κατασκευάσει ακόμα ένα ξενοδοχείο και στη δυτική πλευρά της παραλίας. Επίσης προβλέπεται η εξυγίανση και δημιουργία μιας παραλίας ενός χιλιομέτρου με ελεύθερη πρόσβαση.
Κατεδαφίσεις
Αυτή την περίοδο κατεδαφίζονται τα Ολυμπιακά γήπεδα, ενώ το γήπεδο μπάσκετ αποσυναρμολογείται για να μεταφερθεί στα Ιωάννινα. Ένα από τα πρώτα έργα είναι η διευθέτηση και ανάδειξη του ρέματος Τραχώνων που σήμερα είναι κατακερματισμένο.
Το έργο των κατεδαφίσεων συνολικά 425 κτιρίων, το οποίο έχει αναλάβει η Intrakat, προχωρά με μεγάλη ένταση και ήδη έχει προχωρήσει το γκρέμισμα περίπου 200 εξ αυτών. H Lamda έχει προχωρήσει σε ένα βιώσιμο τρόπο διαχείρισης των κατεδαφισθέντων. Συλλέγει σε ειδικό χώρο όλα τα υλικά όπου γίνεται διαχωρισμός των οικοδομικών υλικών και του σκραπ. Τα πρώτα οδηγούνται σε ειδικά μηχανήματα για να αποτελέσουν πρώτη ύλη, ένα υπόστρωμα στο δίκτυο δρόμων το οποίο θα δημιουργηθεί.
Το τραμ και η κυκλοφοριακή επιβάρυνση
Για τη γραμμή του τραμ, ο κ. Αθανασίου είπε ότι εξετάζονται διάφορα σενάρια, καθώς υπάρχουν αρνητικά σημεία, και ότι υπάρχουν σκέψεις για μικρότερα οχήματα, ηλεκτροκίνητα. Όπως συμπλήρωσε, αναζητείται η καλύτερη δυνατή λύση και είναι σίγουρο ότι θα συνδεθεί με μετρό και παραλιακή. Για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης από φορτηγά κατά την κατασκευαστική περίοδο, ο κ. Αθανασίου είπε πως θα υπάρχουν σταθμοί κατασκευής τσιμέντου εντός του χώρου, άρα η κίνησή τους θα είναι εσωτερική, ενώ εξετάζεται και η μεταφορά διά θαλάσσης κάποιων όγκων. Παράλληλα γίνεται μεγάλη ανακύκλωση υλικών κατασκευής τα οποία θα αξιοποιηθούν την περίοδο κατασκευής. Ο κ. Αθανασίου σημείωσε πως θα γίνει κάθε προσπάθεια ακόμα και μέσω επικοινωνίας για να ενημερώνεται ο κόσμος. Όπως είπε, βέβαια, σε ένα τόσο μεγάλο έργο είναι λογικό να υπάρξει μια κάποια αναστάτωση στην τοπική κυκλοφορία.
Έλλειψη προσωπικού
Ο κ. Αθανασίου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα ενίσχυσης της δομής της εταιρείας με νέα στελέχη (αθροιστικά 250 νέες προσλήψεις), αλλά και στη δυσκολία προσέλκυσης εξειδικευμένων στελεχών και στην έλλειψη μηχανικών. Σημείωσε δε χαρακτηριστικά, ότι υπάρχει ένας άτυπος ανταγωνισμός με τα μεγάλα δημόσια και συγχρηματοδοτούμενα έργα της περιόδου, γι’ αυτό η Lamda «βιάζεται να προλάβει», προκειμένου να απορροφήσει ανθρώπινους πόρους.