Χάρης Δασκαλάκης, ο άνθρωπος πίσω από το νέο Silicon Valley campus της Αθήνας
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του BCA μας μίλησε για το νέο state of the art campus στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, τη σημασία της βιωματικής εκπαίδευσης και πως μπορεί η Ελλάδα να γίνει παγκόσμιος εκπαιδευτικός προορισμός.
- 24/09/2018
- Κείμενο: Πάνος Κοκκίνης
Ένα επτάχρονο αγόρι, το καλοκαίρι του 1988 στην Ηροδότου στο Κολωνάκι, παρακολουθεί τον αυτοδημιούργητο πατέρα του να γράφει άλλη μια λαμπρή σελίδα στο κολλέγιο που ξεκίνησε πίσω στο 1971, όταν ήταν μόλις 21 ετών, ανακαινίζοντας -με μεράκι, σκληρή δουλειά και όραμα- πλήρως το νεοκλασικό που θα στέγαζε νέα τμήματα τα επόμενα χρόνια.
Τρεις δεκαετίες αργότερα το ίδιο μοναχοπαίδι, που έχει εξελιχθεί στα 37 του σε ένα ταλαντούχο & μπαρουτοκαπνισμένο –λόγω κρίσης– CEO, περνάει και το ίδιο ένα καλοκαίρι (αυτό του 2018 που μόλις ολοκληρώθηκε) κυριολεκτικά μέσα στα μπάζα.
Και πάλι στο κέντρο της Αθήνας (επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, μεταξύ Κηφισίας και Πανόρμου), όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε και ο ίδιος.
Και πάλι με φιλοδοξία να δημιουργήσει ‘Κάτι ωραίο, θετικό, διαφορετικό, πρωτοποριακό και ποιοτικό. Αυτό δηλαδή που πάντοτε έβλεπα να κάνει και ο πατέρας μου’.
Γιατί ο Οκτώβριος του 2018 είναι όντως κομβικής σημασίας τόσο για τον εκπαιδευτικό οργανισμό BCA, που επέλεξε να κάνει μια τόσο μεγάλη επένδυση εν μέσω κρίσης, όσο και για τον ίδιο τον κ. Δασκαλάκη που βλέπει ένα όραμα χρόνων, αυτό της δημιουργίας ενός υπερσύγχρονου campus στο κέντρο της Αθήνας στο οποίο μεταφέρονται οι σχολές και οι δραστηριότητές του ομίλου, να γίνεται επιτέλους πραγματικότητα.
‘Tο όραμά μου, όταν αποφασίσαμε αυτή τη μεταφορά, ήταν να δημιουργήσουμε το πρώτο tech κολλέγιο της χώρας. Όχι με την έννοια προσφοράς courses τεχνολογίας, αλλά με τη λογική του να είναι ένα campus βγαλμένο από το μέλλον’
Κάτι που είναι εμφανές ήδη από τις μακέτες του project που παρουσιάσαμε το καλοκαίρι, ως μια πρώτη ‘γεύση’ αυτού του αρχιτεκτονικού κόσμηματος συνολικού εμβαδού 4.100 τ.μ. στους Αμπελόκηπους, δια χειρός του -πολλάκις βραβευμένου αρχιτέκτονα- Αλέξανδρου Τομπάζη, που είναι ασφυκτικά γεμάτο τεχνολογίες αιχμής και εκπαιδευτικές καινοτομίες.
‘Η κεντρική ιδέα του campus είναι να περιλαμβάνει όλες τις νέες τεχνολογίες, όπως 3d printers, VR sets (σ.σ. θα γίνονται και μαθήματα μέσω virtual reality) και laser cutters (σ.σ. όπου τυπώνουν ότι δημιουργούν), ώστε να μπορούν να πειραματίζονται ελεύθερα με αυτές οι φοιτητές με στόχο να δημιουργήσουν νέες καινοτομίες. Επιπλέον, μέσω ενός ειδικού application και beacons εγκατεστημένων σε όλους τους χώρους του κτιρίου, οι φοιτητές θα έχουν real time πρόσβαση σε όλα τα νέα της σχολής ενώ επίσης θα μπορούν να κάνουν chat μεταξύ τους, να παραγγέλνουν από το in house καφέ και να κάνουν δεκάδες άλλα πρωτοποριακά -για τα ελληνικά δεδομένα- πράγματα’
Μια Silicon Valley προσέγγιση στην ιδιωτική εκπαίδευση που προφανώς θα λατρέψουν οι φοιτητές του BCA και θα ζηλέψουν όλοι οι υπόλοιποι. Όπως φαντάζομαι ότι θα λατρέψουν (πέρα από τις μοντέρνες βιβλιοθήκες με ηλεκτρονική πρόσβαση σε άπειρες βάσεις ακαδημαϊκών δεδομένων) την τεράστια lounge area και τον πρωτοποριακό πολυχώρο- αμφιθέατρο (κομπλέ με video gaming area) που θα βοηθήσει στο να αναπτυχθούν εκείνοι οι δεσμοί που μετατρέπουν τα φοιτητικά μας χρόνια στα καλύτερα της ζωής μας.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι όταν ο κ. Δασκαλάκης αποφάσισε στα 26 του, μετά από τις σπουδές του σε ΗΠΑ και Αγγλία (σε οικονομικά, πολιτικές επιστήμες και ευρωπαϊκή πολιτική) και τη θητεία του σε επενδυτική τράπεζα στο Λονδίνο και σε χρηματιστηριακή εταιρία στην Αθήνα, να μπει ενεργά στον όμιλο, αυτό που προτίμησε ήταν να γίνει υπεύθυνος του student services.
‘ Επέλεξα να ξεκινήσω από το συγκεκριμένο τμήμα γιατί ήταν κάτι, η φοιτητική ζωή, που θεωρούσα ότι έλειπε. Ήθελα να δημιουργήσω την αίσθηση μιας πραγματικής κοινότητας που ζει, δημιουργεί και κάνει διάφορες εξωακαδημαϊκές δραστηριότητες μαζί. Επίσης, η συγκεκριμένη θέση (σ.σ. στην οποία έμεινε για 4 χρόνια πριν γίνει Εκτελεστικός Διευθυντής και στη συνέχεια CEO) μου επέτρεψε να αφουγκράζομαι τον παλμό των φοιτητών και να διαπιστώνω από πρώτο τις όποιες ελλείψεις θεωρούσαν ότι υπάρχουν στην προσφερόμενη εμπειρία. Όλα πολύτιμα μαθήματα για μένα. Όλα μαθήματα που έχουμε ενσωματώσει στο νέο campus όπου δίνουμε μεγάλη έμφαση στη φοιτητική ζωή και στο να δημιουργούμε τις προδιαγραφές για να την βιώνουν με τον καλύτερο τρόπο’
Αν και η πραγματική καινοτομία του νέου campus του BCA είναι εντελώς διαφορετική και έχει σχέση με τον ακρογωνιαίο λίθο στην εκπαιδευτική φιλοσοφία του κ. Δασκαλάκη που θεωρεί ότι το άλφα και το ωμέγα στην σύγχρονη εκπαίδευση είναι το να είναι βιωματική.
Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ‘ Καλή η θεωρητική εκπαίδευση. Αλλά δεν αρκεί. Από και πέρα χρειάζεται και η πράξη. Κυρίως γιατί αυτό απαιτεί πλέον η αγορά εργασίας, το να είναι οι απόφοιτοι όσο πιο έτοιμοι γίνεται όταν μπαίνουν εντός της‘
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι οι εκπαιδευτικές καινοτομίες που ενσωματώνονται στο νέο campus είναι πραγματικά συγκλονιστικές. Για παράδειγμα, οι φοιτητές του ναυτιλιακού τμήματος θα έχουν σύντομα στη διάθεσή τους προσομοιωτές γέφυρας πλοίου και μηχανής, ενώ οι φοιτητές του ξενοδοχειακού τμήματος θα ζουν σε ένα πρότυπο πραγματικό ξενοδοχείο σε μικρογραφία, κάνοντας την πρακτική τους στο εστιατόριο του, στη reception, στο bar και στα δωμάτιά του.
Καινοτομίες οι οποίες, σε συνδυασμό με την πρακτική του BCA να στέλνει κάθε καλοκαίρι τους φοιτητές του σε –υψηλού βαθμού δυσκολίας– πρακτικές (π.χ. τους φοιτητές του τμήματος Διοίκησης Ξενοδοχειακών επιχειρήσεων σε πεντάστερα ξενοδοχεία, τους φοιτητές ναυτιλιακών σε εταιρείες-μεγαθήρια και αυτούς του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων σε ελεγκτικές εταιρείες) εξηγεί το ποσοστό 82% απορροφητικότητας στην αγορά εργασίας που έχουν οι απόφοιτοί του.
Ένα ποσοστό που με δικαιολογημένη περηφάνια μας επισημαίνει ο κ. Δασκαλάκης. Ο οποίος, σε αντίθεση με αυτό που ακούμε συνήθως, θεωρεί ότι η ανεργία των νέων είναι κάτι που μπορεί να εξαλειφθεί αρκεί να γίνει focus σε συγκεκριμένους τομείς (στελέχη σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, digital marketing, λογιστές) όπου υπάρχει εδώ και χρόνια πραγματική έλλειψη στην αγορά.
Τείνω να τον πιστέψω / εμπιστευτώ. Όχι για την μακρά ιστορία διορατικότητας που κουβαλάει το επίθετό του ( το BCA ήταν π.χ. ο πρώτος εκπαιδευτικός οργανισμός που ξεκίνησε, πίσω στο 1971, τμήμα ναυτιλιακών σπουδών στην Ελλάδα).
Όχι για τις καινοτομίες -πέρα από το campus- που συνεχίζει να εισάγει σε ετήσια βάση (όπως την επιλογή που έχουν, από πρόπερσι, οι φοιτητές να κάνουν και κινέζικα).
Όχι για το tech orientated οραμά του ίδιου του κ. Δασκαλάκη (είναι, μεταξύ άλλων, ιδρυτής του Athens Tech College, του πρώτου εκπαιδευτικού ίδρυματος στην Ελλάδα προσανατολισμένου σε σπουδές πληροφορικής & τεχνολογίας-μια συνεργασία του BCA College, της Intracom Holdings και της 24MEDIA Group).
Αλλά γιατί μου έχει κάνει εντύπωση εδώ και χρόνια η εξωστρέφεια του συνολικού οράματός του, η δημιουργία του campus ήταν απλώς το πρώτο κομμάτι του οποίου.
‘Αυτό που θα θέλαμε είναι να βοηθήσουμε στο μέτρο του δυνατού ώστε η Ελλάδα να γίνει ένας παγκόσμιος εκπαιδευτικός προορισμός. Κατ’ εμέ, ο εθνικός μας στόχος θα έπρεπε να είναι τα επόμενα 10 χρόνια να έρθουν 100.000 φοιτητές από το εξωτερικό εδώ. Γιατί η παιδεία είναι η αρχή όλων. Η πρώτη από τις τομές που οφείλουμε να κάνουμε’
Τι μένει για το τέλος; Το τι έμαθε για τον εαυτό του από το γεγονός ότι ανέλαβε CEO εν μέσω κρίσης (‘Ή κρίση ήταν ένα τεράστιο μάθημα για όλους μας. Προσωπικά μου έμαθε να είμαι πολύ πιο εγκρατής, να δουλευω υπό συνεχή αβεβαιότητα και να είμαι πιο αποτελεσματικος’) και ποια είναι εκείνη η πατρική συμβουλή που κατάλαβε στην πορεία πόσο σοφία κρύβει μέσα της (‘Ότι κερδίζεις πολλά από τη ζωή όταν είσαι συμπαθης’). Μια πατρική συμβουλή που, από προσωπική εμπειρία πλέον, μπορώ να σας επιβεβαιώσω ότι έχει καταφέρει να εφαρμόσει στον υπέρτατο βαθμό.