Ο James Charles είναι ο Ελληνοκύπριος Interior Designer των celebrities
Ένα microstudio τέχνης στην καρδιά της Αθηναικής Ριβιέρας και ένας πετυχημένος Interior Designer, που μοιράζει τη ζωή του ανάμεσα σε 3 χώρες είναι σίγουρα ένας μοναδικός συνδυασμός για να ανυψωθεί η τέχνη και στα νότια, εκεί που της αξίζει!
- 21/07/2015
- Κείμενο: NouPou.gr
Πείτε μου λίγα λόγια για σας.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Λονδίνο, από Ελληνίδα μητέρα (γεννημένη στο Λίβανο) και Κύπριο πατέρα. Μαθήτευσα στη διάσημη εταιρεία σχεδιασμού Roche Bobois στις αρχές της δεκαετίας του ΄80. Στη συνέχεια ταξίδεψα στο Παρίσι και το Μιλάνο για να αναπτύξω το δικό μου στυλ στο design και μου ζητήθηκε να ανοίξω τη Roche Bobois των ΗΠΑ, στην Ατλάντα, στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Πέρασα τα επόμενα τέσσερα χρόνια ταξιδεύοντας στις ΗΠΑ για να ανοίγω καταστήματα Roche Bobois πριν να εγκατασταθώ στο Λος Άντζελες, όπου έκανα διαλλέξεις για την τέχνη και την κατανόηση του σύγχρονου design στο Ινστιτούτο Interior Design (IDI). Έχω συνεργαστεί με πολλές διασημότητες, όπως η Tina Turner και o Sean Connery αλλά και άλλα ονόματα από το χώρο του αθλητισμού και της μουσικής, Lyle Lovett, Kevin Willis, Scott Brooks, Dominique Wilkins, Ah ha, Bill Wyman είναι μερικά απ’ αυτά. Επίσης, κλήθηκα να συμμετάσχω στην παγκόσμια σχεδιαστική ομάδα που συνεργάζεται για το Boeing 787 Dreamliner, αιχμή του νέου σχεδιασμού αεροσκαφών.
Είχατε πάντα ενδιαφέρον για το design;
Όχι. Στην πραγματικότητα ήθελα να γίνω πιλότος της πολεμικής αεροπορίας! Αλλά τελικά έγινα Interior Designer. Το οποίο είναι μια φυσική μετάβαση, όπως καταλαβαίνεις! (Γέλια). Στην πραγματικότητα, ήταν θέμα δημιουργικότητας. Μερικά πράγματα ειναι στο DNA σου, δεν μπορείς να ξεφύγεις απ’ αυτά.
Τι σας εμπνέει;
Η δημιουργικότητα με εμπνέει. Γιατί η δημιουργικότητα κινείται πάντα. Μόλις δημιουργούμε κάτι, η ιστορία τελειώνει, είναι ήδη “πουλημένο”, πρέπει να σκεφτούμε το επόμενο, κάτι νέο.
Πώς αποφασίσατε να ανοίξετε αυτή την gallery, εδώ στην Ελλάδα;
Αγαπώ την Ελλάδα! Για πολλούς λόγους. Λατρεύω τον τρόπο ζωής. Όταν αρχίσαμε να δραστηριοποιούμαστε στη Μέση Ανατολή, είχαμε συνεργασίες με κάποιες επιφανείς ελληνικές οικογένειες, οπότε είπαμε από το να ανοίξουμε πρώτα στο Ντουμπάι, είχαμε την ευκαιρία να ανοίξουμε ένα microstudio, όπως το αποκαλούμε, πρώτα σε μια χώρα που γνωρίζαμε πολύ καλά την αγορά της. Η ιδέα του microstudio είναι να υπάρχει ένα στην Αθήνα, ένα στο Λονδίνο, ένα στη Νότια Γαλλία, ένα στο Ντουμπάι και τελικά να είμαστε όπου είναι και οι πελάτες μας. Η ιδέα του να έχεις μεγάλα studios έχουμε την αίσθηση ότι πλέον δεν λειτουργεί καθόλου. Η εποχή αυτή έχει περάσει.
Floralicious Maas Mixed media on canvas 60×50
Τι είδους project ευχαριστιέστε περισσότερο;
Tα project με τη μεγαλύτερη πρόκληση! Δουλεύω με πολλούς celebrities εξαιρετικά καλά και χαλαρώνω μαζί τους, όπως μου λένε πως χαλαρώνουν και οι ίδιοι μαζί μου. Ίσως γιατί το δικό μου ego περιστρέφεται γύρω από τη δουλειά μου και στο τι μπορώ να δημιουργήσω γι’ αυτούς, οπότε εκείνους τους αφήνω να είναι αυτοί που είναι. Το ενδιαφέρον μου γι’ αυτούς τους ανθρώπους εστιάζει στο πως σκέφτονται, πώς κινούνται, πώς κατάφεραν αυτά που κατάφεραν και όχι τα λεφτά τους ή τα ακριβά τους αυτοκίνητα. Ωστόσο, όλα είναι σχετικά. Αν μιλήσεις με όλους αυτούς, θα σου πουν πως έχουν συνηθίσει τον πλούτο τους. Εσύ μπορεί να κοιτάς τον εαυτό σου και να λες οκ δεν είμαι πλούσιος, δεν μένω στη βίλα, δεν πάω κρουαζιέρα με το super γιοτ. Αλλα αυτά που έχεις εσύ είναι πολύ σημαντικότερα από αυτά που έχει ένας άνθρωπος στο Μπαγλαντές. Εκείνος μπορεί να σε κοιτάει που μιλάς στο κινητό σου, πίνεις τρεις καφέδες τη μέρα και καπνίζεις ένα πακέτο τσιγάρα και στα μάτια σου φαντάζεις ο άνθρωπος με το super γιοτ. Οι άνθρωποι συνηθίσουν αυτά που έχουν. Συνηθίζουν τόσο πολύ, που πολλές φορές, για παράδειγμα, πάμε σε μαγαζιά και δεν “περιμένουν” να πληρώσουν, γιατί είναι διάσημοι. Τότε λέω, “βγάλε το πορτοφόλι σου”. Τους αντιμετωπίζω σαν “κανονικούς” ανθρώπους. Και τους αρέσει αυτό. Διασκεδάζω αυτή τη σχέση. Με αυτόν το τρόπο, αφήνονται και τους γνωρίζω καλύτερα. Αν τους γνωρίσω καλύτερα, μπορώ να σχεδιάσω και καλύτερα γι’ αυτούς. Άλλωστε είναι όλοι τόσο δημιουργικοί άνθρωποι. Όταν οι πελάτες μου είναι ήδη δημιουργικοί, το καθήκον μου είναι να τους πάω πιο πάνω, τόσο εκείνους όσο και τον εαυτό μου. Αυτή είναι η πρόκληση.
Ποια ήταν η καλύτερη συνεργασία που είχατε με κάποιο διάσημο;
Με την Tina Turner. Στην αρχή δεν ήξερα πως δουλεύω για εκείνη. Πήγαμε σε ένα βικτωριανό σπίτι να το δούμε. Κοιτάω πάνω και βλέπω την Tina. Της είπα “Είμαι θυμωμένος μαζί σου, αν ήξερα πως σχεδιάζω για σένα και όχι για την κυρία με την οποία έκλεισα τη συμφωνία, η δημιουργική μου φαντασία θα είχε οργιάσει”. Με αγκαλιάζει χαμογελώντας και πηγαίνει να φτιάξει τσάι. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που συναντηθήκαμε. Είχαμε μια άψογη συνεργασία. Την εκτιμώ για το γεγονός πως παρόλα τα προβλήματα που είχε στη ζωή της, είχε μεγάλη επιτυχία, ενώ παράλληλα είναι ένας άνθρωπος τόσο ταπεινός.
Πώς είναι μια τυπική μέρα στη δουλειά;
Πυρετώδης. Εντελώς πυρετώδης. Ο λόγος γι’ αυτό είναι πως ο κόσμος είναι εξαιρετικά απρόβλεπτος. Πρέπει να δείξεις τη δέουσα προσοχή στους πελάτες σου όταν θέλουν να μιλήσουν. Η προσωπική σχέση πάντα μετράει. Επιπλέον επειδή είναι πλούσιοι και διάσημοι, όλα τα θέλουν “τώρα”. Πρέπει λοιπόν να τους εξηγήσεις πως δεν μπορούν να τα έχουν όλα τώρα, όπως χρειάζεται να εξηγήσεις και σε ένα μικρό παιδί.
Τι σας αρέσει λιγότερο στη δουλειά σας;
Η αδυναμία των προμηθευτών να είναι στην ώρα τους. Είναι σαν να διοργανώνεις ένα μεγάλο γάμο και να μαθαίνεις την κρίσιμη στιγμή πως ο κουμπάρος ξέχασε τις βέρες. Μπορεί να έχεις το μεγαλύτερο γάμο, όπως αυτόν που γίνεται αυτή τη στιγμή και να είναι αυτή η μικρή λεπτομέρεια που μπορεί να καταστρέψει τα πάντα. Πρέπει λοιπόν να είσαι πολύ προσεχτικός, να ελέγχεις τα πάντα. Και είναι πολύ εκνευριστικό να εξαρτάσαι από άλλους ανθρώπους για να γίνει πραγματικότητα η δημιουργικότητά σου. Επίσης, όταν λέμε στον πελάτη πως κάτι θα είναι έτοιμο την τάδε μέρα, πρέπει να είναι έτοιμο την συγκεκριμένη μέρα και αν δεν είναι πρέπει αν είμαστε σε θέση να εξηγήσουμε γιατί δεν είναι και πότε θα είναι.
Κάθε πότε αλλάζετε τα έργα;
Αν πήγαινε σύμφωνα με το χαρακτήρα μου θα τα άλλαζα κάθε μέρα. Τα αλλάζουμε περίπου μια φορά την εβδομάδα. Οι καλλιτέχνες των οποίων τα έργα εκτίθεται είναι διάσημοι στην Αμερική και σε άλλα μέρη του κόσμου αλλά όχι στην Ευρώπη γιατί δεν έχουν εκτεθεί ποτέ. Νιώθουμε μεγάλη τιμή που τα έργα αυτά έλαβαν πολύ καλής υποδοχής στο Λονδίνο. Χρησιμοποιήσαμε την τέχνη ώς όχημα για να συγκεντρώσουμε χρήματα για φιλανθρωπίες, όπως το Place2Be που “τρέχει” η Δούκισσα του Cambridge, Kate Middleton, για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας και τη συναισθηματική ευημερία των παιδιών στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ένα “ιδιαίτερο” περιστατικό που θυμάστε από την καριέρα σας.
Φυσικά και θυμάμαι! Ο ξαδερφός μου είναι Έλληνας, διευθυντής του καταστήματος ναυαρχίδα της fashion designer Jessica McClintock στο Beverly Hills. Κάθε χρόνο, σε αυτό το διάσημο δρόμο όλα τα μεγάλα brands έχουν ένα διαγωνισμό διακόσμησης για τα Χριστούγεννα. Σπαταλούνται πάρα πολλά λεφτά για το διαγωνισμό αυτό. Εκείνη τη χρονιά, μιλώντας ο ξάδερφός μου με την Jessica, η οποία βρισκόταν στο San Fransisco, αντιλαμβάνονται πως ο διαγωνισμός είναι σε δύο μέρες και δεν έχουν προετοιμαστεί καθόλου. Πάνω που προσπαθούσαν να σκεφτούν πως θα το κάνουν, έρχομαι εγώ στο μυαλό του. “Ο ξάδερφός μου είναι πολύ καλός designer, ίσως μπορεί να μας βοηθήσει” λέει στην Jessica και αμέσως μου τηλεφώνησε. Όταν έφτασα εκεί, έκανα την εξής ερώτηση: “Τι έχουμε;” για να πάρω την εξής απάντηση “Τίποτα”… Με οδηγεί στην αποθήκη με άχρηστα πράγματα που κάποτε χρησίμεψαν κάπου αλλά στην ουσία τώρα ήταν σκουπίδια. Διακοσμήσαμε τις βιτρίνες με αυτά τα σκουπίδια μέσα σε πέντε ώρες. Αργότερα, ο ξάδερφός μου, μας τηλεφωνεί για να μας ανακοινώσει πως κερδίσαμε το διαγωνισμό. Το διανοείστε; Σε ένα δρόμο με Cartier, Gucci και άλλους διάσημους Οίκους που είχαν δαπανήσει πάρα πολλά χρήματα, κέρδισε ο τρόπος που στήθηκαν τα δικά μας “σκουπίδια”. Αυτό ήταν ένα όμορφο βραβείο. Ένας επιτυχημένος σχεδιαστής εμπιστεύεται τυφλά κάποιον άλλο που δεν τον γνωρίζει καθόλου. Άλλωστε, τι σε κάνει σχεδιαστή; Η πρόκληση. Ένα δωμάτιο με σκουπίδια που θα έπρεπε να ξαναζωντανέψω. Αυτό για μένα και τη δημιουργικότητά μου ήταν σκέτη πρόκληση. Ακόμη κι αν δεν κερδίζαμε το διαγωνισμό, το βραβείο θα ήταν για μένα, να περάσω μπροστά από τη βιτρίνα και να πω “Μy God, it is bloody Good”!
Πώς επηρεάζει η οικονομική κατάσταση τη δουλειά σας;
Σε ποια χώρα απ’ όλες; (Γέλια). Το ενδιαφέρον είναι πως δεν χρειαζόμαστε μεγάλο αριθμό πελατών για να είμαστε πιτυχημένοι. Στη δουλειά μας δεν είναι καλό να αναλαμβάνουμε πολλά projects, Για να είμαστε δημιουργικοί για τους λίγους. Η οικονομία πονάει αλλά υπάρχει πάντα ανάγκη για δημιουργικότητα. Θα το θέσω αλλιώς, πάρε για παράδειγμα τον εαυτό σου, τις δύσκολες στιγμές που τα πράγματα δεν πάνε καλά λόγω δουλειάς ή έρωτα, ακόμη κι όταν δεν έχεις πολλά λεφτά, δεν θα αγοράσεις ένα καινούριο ζευγάρι παπούτσια για να νιώσεις καλύτερα; Κάπως έτσι είναι και με τη δουλειά μας.
Alhambra IX Windsor 12×12
Πώς θα περιγράφατε την προσέγγισή σας στο design.
Πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση. Δώσε μου έναν χρόνο και θα σου απαντήσω. (Γέλια). Δεν πιστεύω πως έχω ένα συγκεκριμένο στυλ. Είναι όπως ο γραφικός μου χαρακτήρας. Αν τον δεις, αλλάζει συνέχεια. Εμπνέομαι από τους ανθρώπους που συναντώ. Ο καθένας απ’ αυτούς είναι διαφορετικός, οπότε και η προσέγγισή μου στο design πάει πακέτο, προσαρμόζεται στο χαρακτήρα και το στυλ του κάθε πελάτη μου. Αυτό είναι και το ζητούμενο, να δημιουργήσω κάτι που αντιπροσωπεύσει τον πελάτη μου στην καλύτερη δυνατή του εκδοχή.
Τι θα συμβουλεύατε στους αναδυόμενους designers και φοιτητές που εισέρχονται στον κλάδο του design;
Να γίνουν πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας! (Γέλια). Το επάγγελμα αυτό απαιτεί πολύ υπομονή. Υπάρχει το ενδεχόμενο να συνεργάζεσαι με κάποιον ακόμη και 2-3 χρόνια σε ένα project και είναι πολλά τα πράγματα που μπορούν να πάνε λάθος. Είναι ωραίο, το δημιουργικό, σχεδιαστικό κομμάτι αλλά υπάρχουν πολλά θέματα γύρω από αυτό απο απαιτούν επίσης τη δέουσα προσοχή. Είναι κάτι που δεν διδάσκεται στις σχολές. Δεν υπάρχει τρόπος να διδαχτείς πως θα αντιμετωπίσεις τον πελάτη σε μια συνεργασία που κρατάει 2 χρόνια. Η συμβουλή μου είναι πως το να είσαι ένας καλός designer δεν θα σε κάνει πετυχημένο. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει για κάποιους λίγους. Χρειάζεται να έχεις πολλά παραπάνω. Υπομονή, ενσυναίσθηση, προνοητικότητα, διαλλακτικότητα είναι μερικά από αυτά και κυρίως καλή προσωπική σχέση με τον πελάτη σου.
Kinari Ethos Art, Astir Palace Resort, 210 8901617, athens@kinaridesign.com, http://www.kinaridesign.com/artists/