Ο Αντώνης Σκέλλας και οι Inventors είναι οι νότιοι masters της ρομποτικής
Χτίζοντας το μέλλον των παιδιών μαςΜιλήσαμε με τον Αντώνη Σκέλλα, εκπαιδευτικό, υποδιευθυντή του 4ου δημοτικού σχολείου Βούλας και εμπνευστή της Ακαδημίας ρομποτικής Τhe Inventors, που σαρώνει σε πανελλήνια και παγκόσμια πρωταθλήματα και μας σύστησε τον συναρπαστικό κόσμο της ρομποτικής και όλα όσα μπορεί αυτή να προσφέρει σε ένα παιδί.
- 22/11/2022
- Κείμενο: Πάμελα Λύτρα
- Φωτογραφίες: Σπύρος Μπακάλης
Ο Αντώνης Σκέλλας είναι ο εκπαιδευτικός, που όλοι θα θέλαμε να έχουμε ως μαθητές και που κάθε γονιός επιθυμεί να τον δει να διδάσκει το παιδί του. Σύγχρονος, δυναμικός, θετικός άνθρωπος, εμπνευσμένος και με όραμα να εξελίξει τους μαθητές του εντός κι εκτός τάξης.
Από την αρχή της κουβέντας μας κατάλαβα ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερη περίπτωση καθηγητή, που δε μένει στα βιβλία. Τι εννοώ; Θα το ψάξει, ώστε να προσφέρει το κάτι παραπάνω στα παιδιά. Και όπως ο ίδιος λέει, κάπως έτσι ξεκίνησε και η ρομποτική για εκείνον. Ως μια προσπάθεια να γίνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές του. Το αποτέλεσμα είναι μια ομάδα ρομποτικής με διεθνείς βραβεύσεις και μια Ακαδημία στα νότια προάστια, που σαρώνει σε πανελλήνια και παγκόσμια πρωταθλήματα.
Ρομποτική: Οι Inventors από τη Βούλα πρώτοι σε διεθνή διαγωνισμό
«Οι Inventors δημιουργήθηκαν πριν από περίπου πέντε χρόνια στο Δημοτικό Σχολείο της Βούλας και στο πλαίσιο δραστηριοτήτων του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Αποφασίσαμε λοιπόν να «χτίσουμε» ένα αγωνιστικό τμήμα, το οποίο τελικά συμμετείχε και στον μεγαλύτερο διαγωνισμό που υπάρχει παγκοσμίως για μαθητές από 8 έως 16 ετών, στο First Lego League. Έτσι λάβαμε μέρος για πρώτη φορά το 2018 και το 2019 καταφέραμε να κερδίσουμε ανάμεσα σε 170 ομάδες από όλη την Ελλάδα και να κάνουμε δικό μας το εισιτήριο για το παγκόσμιο πρωτάθλημα στο Χιούστον. Εκεί συμμετείχαν 110 ομάδες από όλο τον κόσμο κι εμείς γυρίσαμε στην Ελλάδα με την πρώτη διάκριση. Πήραμε τη μεγαλύτερη διάκριση, που έχει επιτύχει ποτέ ελληνική ομάδα με το project που αφορούσε σ’ ένα όργανο γυμναστικής για αστροναύτες».
Ο Αντώνης μας λέει βέβαια πως στη συνέχεια η πορεία των Inventors διεκόπη για έναν χρόνο λόγω της εμφάνισης του κορονοϊού και πέρυσι, δηλαδή την τρίτη χρονιά της ομάδας, βγήκαν δεύτεροι στο πανελλήνιο πρωτάθλημα, έλαβαν ξανά μέρος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα που διοργανώθηκε εξ αποστάσεως εξαιτίας του κορονοϊού και κατέκτησαν την 8η θέση στο Robot Game ανάμεσα σε 200 ομάδες.
«Η φετινή χρονιά υπήρξε πιο δυναμική με διακρίσεις στο πρωτάθλημα ρομποτικής και στον διαγωνισμό νεανικής καινοτομίας, που βγήκαμε πρώτοι. Παράλληλα συμμετείχαμε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ρομποτικής, που έγινε στην Καλιφόρνια αναγκαστικά από απόσταση, και βγήκαμε δεύτεροι στον κόσμο στο ranking, μια επιτυχία που δεν είχε ξανασυμβεί μέχρι τώρα», μας εξηγεί.
Μια τέτοια διάκριση δίνει επιπλέον κίνητρα στα παιδιά για το μέλλον τους;
Σίγουρα όλοι οι μαθητές στο σχολείο μας έχουν σαν όνειρο να γίνουν μέλος της ομάδας Inventors.
Πες μας δυο λόγια για την Ακαδημία που έχεις οργανώσει στα νότια προάστια. Η ομάδα σαρώνει σε πανελλήνια και παγκόσμια πρωταθλήματα.
Η Ακαδημία είναι ουσιαστικά το επιστέγασμα όλης αυτής της προσπάθειας. Ο Δήμος Βάρης- Βούλας- Βουλιαγμένης μας παραχώρησε τον χώρο κι έδωσε την ευκαιρία σε παιδιά της Βούλας και της Περιφέρειας να συμμετέχουν σε μια πολυβραβευμένη ομάδα ρομποτικής. Το μοντέλο λειτουργίας της Ακαδημίας μας βασίζεται στη λογική ότι δημιουργούμε μαθητές, οι οποίοι διδάσκονται το πώς να λύνουν τα σύγχρονα προβλήματα.
Αλήθεια, τι θεωρείς ως το πιο ενδιαφέρον στη ρομποτική;
Η ρομποτική σου δίνει τη δυνατότητα να ασχοληθείς με προβλήματα της καθημερινότητας. Επίσης, σου δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσεις και να σχεδιάσεις λύσεις, οι οποίες προσφέρουν άμεση απάντηση πάνω στο θέμα της επίλυσης. Σκέφτεσαι κάτι, το σχεδιάζεις και μπορείς να δεις άμεσα αν αυτό που δημιούργησες, φέρνει τη λύση. Πρόκειται για μια εξωστρεφή δραστηριότητα, που παρέχει στα παιδιά την ευκαιρία να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν και να παρουσιάσουν λύσεις για υπαρκτά προβλήματα της κοινωνίας μας. Έτσι μαθαίνουν να βρίσκουν τον τρόπο και τη λύση. Άλλωστε, όλοι ως παιδιά δεν ονειρευόμασταν να αλλάξουμε τον κόσμο; Μόνο που τότε δεν ξέραμε πώς να το κάνουμε. Σήμερα η ρομποτική δίνει αυτή τη δυνατότητα.
Η εκπαιδευτική ρομποτική δεν είχε ποτέ ενταχθεί στο πρωινό πρόγραμμα. Γινόταν συνήθως στο πλαίσιο ενός project, το οποίο έκανε ένας εκπαιδευτικός κυρίως στη δευτεροβάθμια και πολύ λιγότερο στην πρωτοβάθμια. Κι όμως, την προηγούμενη χρονιά εντάχθηκε επίσημα με εργαστήρια δεξιοτήτων, όπου STEM και ρομποτική ήταν επίσημα την επόμενη χρονιά. Ταυτόχρονα, γίνεται και στο ολοήμερο για τα παιδιά, στο οποίο οι γονείς θέλουν να συμμετέχουν, από τις 16.00- 17.30 και πάλι με μικρή παρουσία στα σχολεία, καθώς απαιτείται ιδιαίτερη υλικοτεχνική υποδομή. Η εκπαιδευτική ρομποτική έχει κόστος για ένα σχολείο, αφού προϋποθέτει την παρουσία υπολογιστών, δικτύου κι άλλων υποδομών.
«Το μάθημα δεν είναι πλέον μόνο γνώση, αλλά και δεξιότητες»
Τι απήχηση έχει η ρομποτική στην Ελλάδα;
Η εκπαιδευτική ρομποτική υπάρχει στην Ελλάδα εδώ και περίπου δέκα χρόνια, σε ό,τι αφορά στο διαγωνιστικό κομμάτι, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Γενικά, παρατηρούμε με χαρά μια αυξανόμενη συμμετοχικότητα των μαθητών, γεγονός το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να έρχεται μια σειρά από διακρίσεις στην Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμια πρωταθλήματα.
Εσύ πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με τη ρομποτική;
Η απόφαση μπορώ να πω ότι ήρθε στην πορεία. Ως εκπαιδευτικός έχω διδακτορικό πάνω στη χρήση εκπαιδευτικών τεχνολογιών κι όταν συνεργάστηκα σχετικά με τον συνάδελφο κ. Τριανταφυλλίδη, αναζητήσαμε τρόπους για να κάνουμε το μάθημα πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές μας. Το 2005 λοιπόν αρχίσαμε να βάζουμε τους υπολογιστές στην τάξη, το 2006 φτιάξαμε το πρώτο ψηφιακό δημοτικό σχολείο και κάπου εκεί εμφανίστηκε η ρομποτική.
Οι γονείς πλέον γνωρίζουν πώς λειτουργεί η ρομποτική;
Οι γονείς παίρνουν τον χρόνο τους σε καθετί καινούργιο. Πλέον όμως εμπλέκονται στην εκπαιδευτική ρομποτική όλο και περισσότερα παιδιά, επομένως όλο και περισσότεροι γονείς. Μέσα από την καινοτομία της, οι γονείς αναγνωρίζουν σταδιακά τα οφέλη που έχει για το παιδί τους. Τα παιδιά το βιώνουν άμεσα και οι γονείς έμμεσα, μέσα από τα παιδιά τους.
Ως εκπαιδευτικός και υποδιευθυντής του 4ου δημοτικού σχολείου Βούλας, τι θα ήθελες να αλλάξει στην εκπαίδευση και τι είναι εφικτό να γίνει ως αλλαγή από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς;
Αυτό που νομίζω ότι πρέπει να αλλάξει- και ήδη αρχίζουμε να παρατηρούμε ως αλλαγή- είναι ότι πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία στην κοινωνία. Μέσα στα σχολεία γίνεται εξαιρετική δουλειά και η δουλειά αυτή πρέπει να βγει προς τα έξω. Η κοινωνία μας πρέπει να νιώσει ότι στα σχολεία «χτίζουμε» μαθητές που θα κάνουν τη διαφορά κι έχω την αίσθηση πως όλη αυτή η προσπάθεια που γίνεται τόσα χρόνια ώστε να έχουμε μία εκπαίδευση για τους μαθητές, αρχίζει να ευοδώνεται. Τα σχολεία θέλουν αυτούς τους μαθητές κι επιδιώκουν προγράμματα με συμμετοχές σε projects και πιο ενδιαφέρουσες καταστάσεις.
Το μάθημα δεν είναι πια μόνο γνώση, αλλά και δεξιότητες. Υπάρχει δημιουργικός αναβρασμός, ο οποίος θέλω να πιστεύω πως θα συνεχίσει να υποστηρίζεται από το κράτος και οι εκπαιδευτικοί θα αναγνωριστούν. Χαίρομαι πολύ που στην Ακαδημία μας λαμβάνουμε από την πρώτη στιγμή την αγάπη και την αγκαλιά των ανθρώπων της περιοχής. Μέσα σε 1,5 μήνα λειτουργίας είχαμε σχεδόν γεμίσει. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον Δήμαρχο, κ. Κωνσταντέλλο που μας πίστεψε από την αρχή, την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής, κ. Τριάντη και τον Αντιδήμαρχο, κ. Βάση που όταν ήρθε η ώρα για το επόμενο βήμα, ήταν εκεί να μας υποστηρίξουν και να δώσουν τη δυνατότητα σε κάτι που μεγάλωσε μέσα σ’ ένα δημόσιο σχολείο να περάσει κάτω από την “ομπρέλα” ενός Δήμου και να μπορέσει να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο.
Λίγα λόγια για την εκπαιδευτική ρομποτική
Ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει εκπαιδευτική ρομποτική από την ηλικία των 6-7 ετών, δηλαδή από την πρώτη δημοτικού. «Συστήνεται αυτή η ηλικία, καθώς απαιτούνται κάποιες δεξιότητες που δεν είναι τόσο έντονες στο νηπιαγωγείο».
Κορίτσια κι αγόρια αγαπούν τη ρομποτική. «Γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια παγκοσμίως, προκειμένου να βοηθήσουν τα κορίτσια να εμπλακούν σ’ έναν χώρο που έμοιαζε ανδροκρατούμενος. Στους Inventors έχουμε την παράδοση να είμαστε μισοί μισοί, δηλαδή 5 αγόρια και 5 κορίτσια. Φέτος έχουμε κάνει κι ένα παραπάνω βήμα, αφού έχουμε 6 κορίτσια και 4 αγόρια. Μας ενδιαφέρει πολύ το κομμάτι της έμπνευσης και θέλουμε να δείξουμε πως τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια είναι ικανά να ασχοληθούν με τα σύγχρονα προβλήματα της κοινωνίας και να βρουν λύσεις μέσα από τη ρομποτική, τη μηχανική, τα μαθηματικά», μας εξηγεί ο Αντώνης Σκέλλας.