Τα μυστικά μιας επιτυχημένης επιχείρησης από την Marketing Strategist & Trainer Γεωργία Κόλλια
Τι ακριβώς είναι ένας coach επιχειρήσεων; Πώς μπορεί να είναι δίπλα σου σε κάθε βήμα εξέλιξης της δουλειάς σου και ποια είναι τα συχνότερα λάθη που μπορεί να κάνεις όσον αφορά τη στρατηγική της; Η νότια marketing strategist and trainer, Γεωργία Κόλλια, μας μιλά για όλα όσα θέλουμε να ξέρουμε για να οδηγήσουμε την επιχείρησή μας στο δρόμο της επιτυχίας.
- 01/12/2021
- Κείμενο: Γεωργία Περιμένη
Η δημιουργία μιας επιχείρησης είναι ένα όνειρο που πολλοί έχουν, αλλά λίγοι τελικά τολμούν. Αυτό γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι το να είσαι επιχειρηματίας δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Πίσω από την ιδιότητα αυτή κρύβονται πολλές μα πολλές δυσκολίες, κρίσεις που πρέπει να διαχειριστείς, άγχη και διάφοροι κίνδυνοι και προβλήματα που θα κληθείς να αντιμετωπίσεις.
Υπάρχουν όμως ειδικοί που μπορούν να σε βοηθήσουν, ακόμη και αν δεν το ξέρεις. Ποιοι είναι αυτοί; Οι marketing strategists και coaches επιχειρήσεων που αναλαμβάνουν κάθε είδους επιχείρηση ή και ελεύθερο επαγγελματία, από μεγάλη εταιρία, μέχρι μια μικρομεσαία οικογενειακή επιχείρηση, σχεδιάζοντας την κατάλληλη στρατηγική marketing ειδικά για αυτήν. Το coaching όμως δεν σταματά εδώ, αφού στη συνέχεια είναι δίπλα σου για να ελέγξουν τη διαδικασία και τα βήματα που ακολουθείς, ώστε να έχεις σίγουρα αποτελέσματα και να φτάσεις την επιχείρησή σου στο επίπεδο που θέλεις.
Η Γεωργία Κόλλια είναι η νότια Marketing Strategist and Coach, με έδρα τη Βούλα, που εδώ και χρόνια εμπιστεύονται πολλές επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες, start ups και μεγάλες εταιρείες. Μιλήσαμε μαζί της, για να μας εξηγήσει τι ακριβώς κάνει, τι εξειδικευμένες γνώσεις πρέπει να έχει ένας επαγγελματίας όπως εκείνη, αλλά και να μας απαριθμήσει τα συχνότερα λάθη που κάνουν οι επιχειρηματίες, με αποτέλεσμα να φέρνουν πίσω τη δουλειά τους.
Πώς πήρατε την απόφαση να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο επάγγελμα;
Η ενασχόλησή μου με το marketing θα έλεγα πως στα πρώτα μου επαγγελματικά βήματα προέκυψε όχι κατόπιν δικής μου επιλογής. Πολύ σύντομα όμως, συνειδητοποίησα πως το marketing όχι απλά μου αρέσει αλλά με συναρπάζει. Αυτό με ώθησε στο να κάνω σπουδές, μεταπτυχιακό και διαρκή επιμόρφωση σ΄αυτό το τομέα.
Είναι ένας εξαιρετικά δημιουργικός κλάδος κι αποτελεί βασικό πυλώνα κάθε επιχείρησης ή ελεύθερου επαγγελματία.
Μέχρι πρότινος, αρκετοί επιχειρηματίες θεωρούσαν πως το marketing δεν είναι απαραίτητο και δεν χρειάζεται να συνεργαστούν με έναν επαγγελματία του κλάδου. Ευτυχώς αυτό αρχίζει να αλλάζει και γίνεται πλέον αντιληπτό πως αύξηση πελατολογίου και τζίρου δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς τη συμβολή επαγγελματιών marketers με συγκεκριμένο πλάνο ανάπτυξης.
Τι εξειδικευμένες γνώσεις έχει κάποιος ο οποίος ασχολείται με το marketing coaching, σε σχέση με κάποιον ο οποίος έχει ασχοληθεί με τη διοίκηση επιχειρήσεων;
Θα μου επιτρέψετε να σας πω πως το marketing επί της ουσίας διοικεί την επιχείρηση, καθώς το marketing φέρνει τα έσοδα. Άρα λοιπόν, όσοι ασχολούνται με το marketing coaching αλλά και με τη στρατηγική marketing είναι αναγκαίο να προσεγγίσουν ολιστικά την επιχείρηση για να την αναπτύξουν. Πρέπει να παρακολουθούν τις τάσεις της αγοράς, τα νέα εργαλεία που χρησιμοποιούνται, τι νέες μεθόδους και να προσαρμόζονται σ΄αυτά αλλά και να ενημερώνουν και να εκπαιδεύουν τους συνεργάτες και τους πελάτες τους. Καμία ενέργεια marketing δεν είναι αποτελεσματική αν δεν υποστηριχθεί σωστά απ όλους τους εμπλεκόμενους. Ενας marketing coach είναι σημαντικό να έχει ουσιαστικές γνώσεις marketing, αρκετά χρόνια εμπειρίας, σε διαφορετικούς κλάδους και περιβάλλοντα ενώ θεωρώ πολύ σημαντική τη διεθνή επαγγελματική εμπειρία και τη συνεχή κατάρτιση. Καθώς το marketing είναι απόλυτα μετρήσιμο οι marketers είναι απαραίτητο να ξέρουν να αξιολογούν τα στατιστικά στοιχεία προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι.
Είναι απαραίτητο ένας marketing coach να εμπνέει, να κατευθύνει, να πείθει, να δημιουργεί εμπιστοσύνη, να εχει ακεραιότητα, θετικότητα, αυτοπεποίθηση και να στέκεται πάντα δίπλα στον επιχειρηματία κρατώντας τον προσηλωμένο στους στόχους του. Μην ξεχνάτε πως καμία αλλαγή δεν είναι απλή, κι όταν βρισκόμαστε σ αυτή τη διαδικασία τείνουμε να ασχολούμαστε με οτιδήποτε άλλο εκτός απ αυτό που έχουμε αποφασίσει να κάνουμε.
Πώς υλοποιείται κάτι τέτοιο;
Για να απευθυνθεί κάποιος σε έναν coach σημαίνει ότι έχει διαπιστώσει ότι έτσι όπως εξελίσσεται η κατάσταση τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή στην επιχείρησή του, δεν υπάρχει ανάπτυξη. Με το να κάνουμε συνέχεια τα ίδια πράγματα, δεν πρόκειται να φέρουμε αλλαγή στη δουλειά μας. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως από τη στιγμή που κάποιος επιχειρηματίας ζητά την συνεργασία ενός coach μάλλον η επιχείρηση είναι δεκτική ή έτοιμη για αλλαγές.
Κάνοντας μια εκτενή ανάλυση δεδομένων στο εσωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης αλλά και στον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται διαπιστώνουμε τι είναι αυτό που εμποδίζει την ανάπτυξη. Αυτή είναι η μισή λύση του προβλήματος. Συνεχίζουμε κάνοντας ένα οργανωμένο πλάνο ενεργειών ανάπτυξης και προχωράμε στην υλοποίησή του. Το πλάνο είναι δυναμικό γι αυτό και παρακολουθούμε διαρκώς την εξέλιξή του έτσι ώστε όπου χρειάζεται να γίνονται οι απαραίτητες αλλαγές.
Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σας, οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις στον τομέα του marketing;
Οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις στον τομέα του marketing, αλλά ορισμένες από τις κύριες περιλαμβάνουν τον αυξανόμενο ανταγωνισμό, την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών, την ανάγκη για διαρκή καινοτομία, και τον εξελισσόμενο ψηφιακό κόσμο. Είναι σημαντικό για τις επιχειρήσεις να προσαρμόζονται σε αυτές τις προκλήσεις και να αναπτύσσουν στρατηγικές που να τους επιτρέπουν να παραμένουν ανταγωνιστικές στην αγορά.
Ποιες είναι οι βασικές αρχές που πρέπει να έχει κανείς κατά νου όταν αναπτύσσει μια επιτυχημένη στρατηγική marketing;
Κάθε στρατηγική πρέπει να ξεκινά από την κατανόηση του κοινού και των αναγκών του. Επίσης, η συνεχής παρακολούθηση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων είναι ουσιώδης. Τέλος, η δημιουργικότητα και η καινοτομία είναι κλειδιά για τη διατήρηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Πώς επηρεάζεται ο πελάτης όταν έρχεται σε επαφή με μια επιχείρηση που ακολουθεί λάθος τεχνικές marketing, ώστε να μην την προτιμήσει ξανά;
Για έναν πελάτη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η εμπειρία που θα έχει από μια επιχείρηση. Η κακή συμπεριφορά, η έλλειψη διάθεσης εξυπηρέτησης, η ασυνέπεια, η κακή ποιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας, η αγένεια, η απουσία διαδικασιών και οργάνωσης κ.α δημιουργούν μια άσχημη εμπειρία η οποία μόνο κακό θα κάνει στην επιχείρηση.
Πλέον, μέσω των social media και της ταχύτατης διάδοσης της πληροφορίας, τα πάντα μπορούν να γίνουν γνωστά. Καταλαβαίνετε πως ένας πελάτης που θα έχει άσχημο customer experience θα γνωστοποιήσει τη δυσαρέσκεια του άμεσα σε πάρα πολλούς ανθρώπους. Ας προσπαθήσουμε να κάνουμε τη ζωή των πελατών εύκολη, έχοντας σεβασμό και συνέπεια σ΄αυτό που προσφέρουμε. Οι συνθήκες έχουν αλλάξει και χρειάζεται να παραμένουμε ψύχραιμοι κάνοντας ό,τι καλύτερο μπορούμε.
Υπάρχουν συγκεκριμένα προφίλ για κάθε αγορά και τι ακριβώς διαφοροποιεί μια αγορά από κάποια άλλη;
Σίγουρα κάθε αγορά έχει συγκεκριμένο προφίλ το οποίο διαμορφώνεται από το κοινό στο οποίο απευθύνεται και τα χαρακτηριστικά του όπως οι προτιμήσεις του, το κοινωνικοοικονομικό του status, η ηλικία, το φύλο, η τοποθεσία, η γλώσσα, το επίπεδο εκπαίδευσης, τυχόν περιορισμοί κ.α. Αυτά τα χαρακτηριστικά και αρκετά άλλα διαφοροποιούν μια αγορά. Γι αυτό το λόγο και σε κάθε αγορά λαμβάνουμε άλλα κριτήρια υπόψη για τη δημιουργία ενός πλάνου ανάπτυξης.
Θεωρείτε δηλαδή πως δεν υπάρχει επιχείρηση ή επιχειρηματίας που δεν μπορεί ή δεν έχει ανάγκη να δεχθεί coaching; Αυτό ισχύει ακόμη και για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις;
Πιστεύω πως έρχεται η στιγμή που ναι όλοι έχουμε ανάγκη από την υποστήριξη ενός coach άσχετα από το μέγεθος της επιχείρησης. Χρειαζόμαστε έναν coach που θα δει τον πρόβλημά μας από απόσταση και θα μας δώσει μια άλλη οπτική, που θα μας κρατήσει προσηλωμένους στο στόχο μας και θα μας δώσει την ώθηση να συνεχίσουμε. Είναι όμως σημαντικό η επιλογή του coach να γίνεται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.
Ποια είναι τα συχνότερα λάθη που κάνει μια επιχείρηση όσον αφορά τη στρατηγική marketing;
Καταρχάς, δεν ακολουθείται κάποια συγκεκριμένη στρατηγική. Δεν εφαρμόζεται δηλαδή κάποιο πλάνο ενεργειών με πρόγραμμα και συνέπεια. Αντιγράφονται ενέργειες άλλων επιχειρήσεων χωρίς όμως αυτές να είναι οι ενδεδειγμένες για τη συγκεκριμένη επιχείρηση. Εφαρμόζεται η τακτική του one man show, δηλαδή υπάρχει ένα άτομο το οποίο ασχολείται με πολλά διαφορετικά πράγματα κάνοντας λίγο απ΄όλα. Δεν τηρούνται και κατ επέκταση δε χρησιμοποιούνται στατιστικά στοιχεία, όπως είπαμε παραπάνω το marketing είναι απολύτως μετρήσιμο. Μπορούμε να διαπιστώσουμε την αποτελεσματικότητα κάθε ενέργειας και να κινηθούμε αναλόγως. Δεν ακολουθούνται διαδικασίες, δεν εκπαιδεύουν το προσωπικό του σωστά, υπάρχει κακό after sales, δεν κανουν γνωστή τη παρουσία τους, δεν επικαιροποιούναι τις γνώσεις και τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Είναι σημαντικό οι επιχειρηματίες να διατηρούν τη ματιά ενός αρχαρίου και να έχουν στο μυαλό τους συνέχεια το ερώτημα: «ποιος μπορεί να με βοηθήσει να πάω μπροστά».
Εσείς προσωπικά τι είδη επιχειρήσεων έχετε αναλάβει;
Έχω ασχοληθεί με start ups που επικεντρώνονται στη νεοφυή επιχειρηματικότητα, με ελεύθερους επαγγελματίες που ήθελαν να κάνουν ένα παραπάνω βήμα κάνοντας τη δική τους οργανωμένη επιχείρηση, με μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ΜΚΟ και μεγάλους οργανισμούς. Έχω εμπειρία πολλών ετών και έχω εργαστεί σε χώρες όπως η Τσεχία, η Ν. Αφρική, το Λουξεμβούρο σε κλάδους όπως η εκπαίδευση, η φαρμακοβιομηχανία, ο αθλητισμός, η τουρισμός κ.α Στην ιστοσελίδα μου www.georgiakollia.gr μπορεί κανείς ενδεικτικά να δει κάποιες από τις εταιρείες που έχω συνεργαστεί.
Ένα συμπέρασμα που θα μπορούσατε να κάνετε, απευθυνόμενη στους επιχειρηματίες ή και όσους σχεδιάζουν να γίνουν;
- Η συντονισμένη και η σκληρή δουλειά σε συνδυασμό με ένα καλά σχεδιασμένο πλάνο ενεργειών είναι αυτά που θα φέρουν το αποτέλεσμα. Κανένα marketing plan δεν είναι αποτελεσματικό αν δεν υλοποιηθεί.
- Ας μην περιμένουμε να είναι όλα τέλεια για να κάνουμε το επόμενο βήμα.
- Ας αποβάλλουμε τη νοοτροπία στασιμότητας που δημιουργεί η γκρίνια.
- Ας απαλλαγούμε από το φόβο που αποτελεί το μεγαλύτερο εχθρό της επιτυχίας. Είναι σύνηθες η εσωτερική μας αμφιβολία και όχι οι εξωτερικές συνθήκες να μας απομακρύνει από αυτό που θέλουμε να κάνουμε.
Ποιες συμβουλές θα δίνατε σε νέους επαγγελματίες που ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν τον δρόμο του marketing;
Η διαρκής εκπαίδευση είναι θεμελιώδης. Το marketing δεν είναι κυρίως καλές ιδέες, εφαρμοσμένες έξυπνα και μεθοδικά. Τα κύρια συστατικά του είναι η στρατηγική, το branding και το market planning και για να αναδειχθούν χρειάζεται η χρήση μεθοδολογιών, εργαλείων και στοιχείων. Θα τους συνιστούσα να διατηρούν επαφή με τις νέες αλλά και τις παλαιότερες μεθοδολογίες, να αναπτύσσουν δεξιότητες στον τομέα ανάλυσης δεδομένων και να επιδιώκουν πρακτική εμπειρία σε πραγματικά έργα. Επίσης, να είναι δημιουργικοί και έτοιμοι για τις αλλαγές.
Πληροφορίες:
Γεωργία Κόλλια, ΜΒΑ | Marketing Strategist & Trainer | Βούλα, Αθήνα | 6943 424 424 | www.georgiakollia.gr