Ferto: Η ομάδα πίσω από το «νότιο» app που σου φέρνει ό,τι χρειάζεσαι
Η καραντίνα μας δημιούργησε ανάγκες που, ευτυχώς, κάποιοι σκέφτηκαν να μας καλύψουν. Μόνο που κακομάθαμε και αποφασίσαμε να επωφεληθούμε και άνευ καραντίνας. Μιλήσαμε με τους ανθρώπους πίσω από το Ferto app, μια εταιρεία last-mile delivery προϊόντων από τοπικά καταστήματα που ξεκίνησε από τα νότια προάστια. Εσύ απλά πες Ferto κι έγινε!
- 04/12/2021
- Κείμενο: Πωλίνα Παρασκευοπούλου
Η Ferto ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2021 (στην καραντίνα Vol-ούτε καν θυμόμαστε) με στόχο να μας χαρίσει έναν «μπάτλερ» για τα ψώνια. Δημιουργήθηκε έτσι μια πλατφόρμα που συνδέει τοπικά καταστήματα, καταναλωτές και διανομείς προσφέροντας άμεσο last-mile delivery προϊόντων κάθε κατηγορίας από τοπικά καταστήματα (mini market, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία, κάβες, φαρμακεία, ανθοπωλεία, pet shops και πολλά άλλα) σε λιγότερο από 30 λεπτά. Τόσο άμεσο, συγγνώμη αλλά είναι καλύτερο κι από μπάτλερ. Να μας συμπαθάς Άλφρεντ.
Η εφαρμογή ξεκίνησε από τα νότια προάστια (από τη Βάρη ως τη Νέα Σμύρνη) και γι’ αυτό σπεύσαμε να μάθουμε ποιοι είχαν αυτή τη φαεινή ιδέα. Πίσω από την προσπάθεια είναι ο Μιχάλης Σφικτός, ο Αλέξανδρος Θεοδωρίδης, και ο Ekin Burak Ozturk. Η ομάδα όμως μεγαλώνει όλο και περισσότερο, με στελέχη τα οποία έχουν μεγάλη εμπειρία σε startups και marketplaces.
Who is Who
Ο Μιχάλης έχει εικοσαετή εμπειρία στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη λογισμικού και στο παρελθόν εργάστηκε ως Product designer & Product manager. Είναι πρώην συνιδρυτής του Taxibeat, το οποίο βοήθησε να γεννηθεί και να αναπτυχθεί. Αποσύρθηκε από την εταιρεία ενάμιση χρόνο μετά την πώλησή της. Το 2019 ανέλαβε το software product management στην Blueground όπου και γνώρισε τον Εκίν.
Ο Εκίν είναι κάτοχος BSc στο Software engineering. Κατά τη διάρκεια του Master στο NYU σε Technology Management αποφάσισε να ασχοληθεί με το software product management. Μετά το Master του εργάστηκε στη Standard & Poor’s, ως αναλυτής και μετά επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη για να συνεχίσει την καριέρα του σαν product owner στην Qatar National Bank αναλαμβάνοντας το mobile app (EMEA region). Παντρεμένος με την Ελληνίδα σύζυγό του, πήραν από κοινού την απόφαση να εγκατασταθούν στην Ελλάδα.
Ο τρίτος ιδρυτής της εταιρείας, o Αλέξανδρος, αναπτύσσει software τα τελευταία 20 χρόνια και είναι ο άνθρωπος πίσω από το software της Ferto. Γνωρίστηκε με τον Εκίν κατά τη διάρκεια των ακαδημαϊκών χρόνων και πιο συγκεκριμένα στο Master στο NYU. Ο Αλέξανδρος αμέσως μετά τις σπουδές του εντάχθηκε στο δυναμικό της Olayan Group ως staff tech lead.
Το story
«Όλοι γνωρίζουμε πως τα τελευταία δύο χρόνια οι απρόσμενες συνθήκες που βιώνουμε δημιούργησαν αρκετούς προβληματισμούς αλλά και προκλήσεις. Έτσι, λοιπόν, αντιληφθήκαμε πως μέσα από τη δυσκολία της φυσικής επίσκεψης στο κατάστημα, γεννήθηκαν νέες ανάγκες. Πιο συγκεκριμένα, η ανάγκη του να “έρθει” το κατάστημα στο σπίτι. Να έχεις δηλαδή την δυνατότητα να φτάνει στο σπίτι σου κάτι παραπάνω από μόνο ένα γεύμα. Έτσι λοιπόν υλοποιήθηκε η ιδέα αυτή, θέλοντας να παρέχουμε τη δυνατότητα των ηλεκτρονικών αγορών από διάφορα τοπικά καταστήματα για όλα τα απαραίτητα και καθημερινά προϊόντα που μπορεί να χρειαστεί ο πελάτης, με συνέπεια, ταχύτητα και ασφάλεια!».
Από την ιδέα βέβαια μέχρι την υλοποίηση, πολλά τσιγάρα δρόμος. «Γνωρίζοντας πως ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, αυτομάτως η μεγαλύτερη πρόκληση που δημιουργήθηκε για εμάς, ήταν να καταφέρουμε να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των επιχειρηματιών και μετέπειτα των πελατών. Όπως σε όλο τον κόσμο, έτσι και στην Ελλάδα, το να αντλήσει μία εταιρεία, η οποία είναι νεοσύστατη, νέα επενδυτικά κεφάλαια, είναι σίγουρα άλλη μία πρόκληση. Δεδομένου ότι καλείσαι να αποδείξεις πως μπορείς να προσφέρεις κάτι διαφορετικό σε μια σχετικά ώριμη αγορά».
Υπάρχει όμως μια κομβική στιγμή που είσαι σίγουρος πως η ιδέα αξίζει να της δώσεις όλη σου την ενέργεια. «Είναι αρκετά αυτά που συνέβαλαν στο να πιστέψουμε πως η υλοποίηση αυτής της ιδέας θα φέρει ένα ωραίο και διαφορετικό αποτέλεσμα. Ο σημαντικότερος παράγοντας για εμάς ήταν και είναι η φιλοσοφία του “ψωνίζω από τη γειτονιά μου”. Ξέρουμε πως τα τοπικά καταστήματα αδυνατούν να εκπροσωπηθούν από τις διάφορες πλατφόρμες φαγητού, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μία μη εξυπηρετούμενη ανάγκη στην αγορά. Έτσι λοιπόν μας δόθηκε το πλεονέκτημα να δραστηριοποιηθούμε σε αυτό το κομμάτι της αγοράς και κατ’ επέκταση οι πελάτες μας να αγοράζουν από καταστήματα που αγαπάνε και εμπιστεύονται».
Οι ιδρυτές ξεκίνησαν να δουλεύουν το app κατά την περίοδο της πανδημίας και συγκεκριμένα με την έναρξή της, για ένα διάστημα περίπου έξι μηνών. «Ο στόχος μας ήταν το τελικό αποτέλεσμα να παρουσιαστεί ως κάτι ώριμο στην αγορά, προκειμένου να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των χρηστών μας. Δημιουργώντας λοιπόν όλο το software in-house μας δόθηκε η δυνατότητα να επεκταθούμε γρήγορα σε νέες αγορές και υπηρεσίες».
Αν ψήθηκες να το δοκιμάσεις, πρέπει απλά να κατεβάσεις την εφαρμογή στο κινητό του, να προσθέσεις όλα τα απαραίτητα στοιχεία και αμέσως μπορείς να επιλέξεις το κατάστημα που σε ενδιαφέρει και να ξεκινήσεις τις αγορές σου.
Την αγαπημένη μου ερώτηση σε startupers σχετικά με ποια startups θαυμάζουν τη φύλαγα όμως προς το τέλος. «Θαυμάζουμε το αμερικανικό Doordash (delivery φαγητού) για τον τρόπο που ξεκίνησε και μεγάλωσε, το αμερικανικό Instacart (υπηρεσία παράδοσης και παραλαβής ειδών παντοπωλείου) για την πολυπλοκότητα και την ωριμότητα του προϊόντος και το λατινοαμερικάνικο Rappi (delivery αγαθών μέχρι των κλειδιών του σπιτιού σου) για τις πολλές και διαφορετικές υπηρεσίες που προσφέρει». Οι ξένοι του δίνουν και καταλαβαίνει!
Ίσως το ελληνικό οικοσύστημα των startups είναι σε σχετικά πρώιμα στάδια και δεν έχει αναπτυχθεί με τους ρυθμούς που θα μπορούσε, σκέφτομαι. «Πιστεύουμε πως τα ελληνικά startups έχουν εξαπλωθεί ραγδαία και παρόλο που σαν μέγεθος υστερούν, τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες επιχειρηματίες έκαναν άλματα έχοντας ταυτόχρονα να ξεπεράσουν πολλές δυσκολίες όπως ένα εχθρικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα, περιορισμένες επιλογές εύρεσης κεφαλαίων κλπ. Το μέλλον για το ελληνικό οικοσύστημα προδιαγράφεται λαμπρό με πολλές νέες επενδύσεις και σπουδαία μυαλά. Αν θα θέλαμε να βελτιωθεί κάτι θα ήταν η ευκολία μικροχρηματοδότησης νέων προσπαθειών, πιστεύω πως θα έδινε τη δυνατότητα σε πολλούς περισσότερους να δοκιμάσουν αλλά και να επενδύσουν».
Όσο για τα σχέδια για το μέλλον: «Σε πρώτο πλάνο, στοχεύουμε στην ενεργοποίηση και άλλων περιοχών. Όπως προαναφέραμε, το Ferto αυτήν την στιγμή δραστηριοποιείται στα νότια προάστια. Ετοιμάζουμε την επέκταση στο κέντρο της Αθήνας και σύντομα θα καλύψουμε όλη την πόλη. Επίσης σχεδιάζουμε να αυξήσουμε και τις κατηγορίες των καταστημάτων μας. Για παράδειγμα, super market, ζαχαροπλαστεία, φούρνοι, καταστήματα ένδυσης και ηλεκτρονικών είναι κάποια από αυτά. Μία ακόμη υπηρεσία που θέλουμε να προσφέρουμε είναι το courier on demand. Δηλαδή, να δώσουμε την ευκαιρία στα καταστήματα να έχουν αποκλειστικούς διανομείς για την εξυπηρέτηση άμεσων τοπικών παραδόσεων, χωρίς να μπαίνουν στην διαδικασία της πρόσληψης τους. Ο στόχος μας είναι το Ferto να παραδίδει άμεσα εξυπηρετώντας πολλές κατηγορίες επιχειρήσεων, να προσφέρει μια προσιτή και συνεπή εμπειρία και να εξαπλωθεί γεωγραφικά σε πολλές νέες αγορές».