Οι αεροσυνοδοί της Ολυμπιακής ντύνονταν με συνολάκια Haute couture
Την εποχή του Ωνάση οι αεροσυνοδοί ήταν η βιτρίνα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, γι' αυτό και ο Αρίστος τις έντυνε με Coco Chanel και Pierre Cardin.
- 18/11/2016
- Κείμενο: Πωλίνα Παρασκευοπούλου
Πέμπτη βράδυ. Παρακολουθώ Madmen, -την εμμονή μου των τελευταίων εβδομάδων-, και τον Don Draper να έχει επιβιβαστεί στο αεροπλάνο της δεκαετίας του ’60 με άνετες θέσεις που θυμίζουν καναπέ, ενώ καπνίζει το τσιγάρο του την ώρα που μια αεροσυνοδός με μια κομψή γαλάζια στολή, μόλις που διακρίνεται να περνάει από δίπλα του. Αυτή η σκηνή- χρονοκάψουλα, παρόλο που αναφέρεται στις Αμερικάνικες Αερογραμμές, μόνο ένα συνειρμό θα μπορούσε να μου φέρει στο μυαλό. Την Ολυμπιακή Αεροπορία την εποχή του Αριστοτέλη Ωνάση. Την “κοπελιά” του όπως συνήθιζε να την αποκαλεί χαρακτηριστικά ο ίδιος, που φρόντιζε να ντύνει με chic συνολάκια υψηλής ραπτικής. Mια ακόμη σημαντική πινελιά για να την φτάσει στην κορυφή, στην πρώτη θέση παγκοσμίως, ανάμεσα σε άλλες λεπτομέρειες που έκαναν τη διαφορά, όπως πως η εταιρία προσέφερε γαρδένιες στις κυρίες και οι επιβάτες έτρωγαν με επίχρυσα και ασημένια μαχαιροπήρουνα με το λογότυπο της ΟΑ που αρκετοί συνήθιζαν να… κλέβουν. Όταν μάλιστα τα στελέχη ενημέρωναν τον Ωνάση, εκείνος χαμογελούσε λέγοντας πως αυτό αποτελούσε την καλύτερη διαφήμιση για την εταιρία και την Ελλάδα.
Η εποχή του Ωνάση
Τις πρώτες στολές της νεοσύστατης Ολυμπιακής Αεροπορίας, τις σχεδίασε ο “Βασιλιάς της Μουσελίνας”, Jean Dessès, ελληνιστί Γιάννης Ντεσσές, καθώς ήταν Έλληνας από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου που έζησε αρκετά χρόνια στο Παρίσι. Ο Dessès ήταν από τους σημαντικότερους σχεδιαστές μόδας των δεκαετιών 1940-1960 και ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στις Ευρωπαίες γαλαζοαίματες και στις ηθοποιούς του κινηματογράφου. Πελάτισσές του ήταν η Βασίλισσα Φρειδερίκη, οι Πριγκίπισσες Ειρήνη και Σοφία, η Δούκισσα του Γουίντσορ, η δημοσιογράφος Έλσα Μάξγουελ, η Τίνα Ωνάση, η Ρίτα Χέιγουορθ, η Μάρλεν Ντίτριχ και η Μαρία Κάλλας, μεταξύ άλλων. Ο Dessès πρότεινε για την Ολυμπιακή ένα αυστηρό, μεσάτο ταγιέρ στα χρώματα της Ελλάδας, ένα μπλε συνολάκι με άσπρο πουκάμισο από μέσα και το χαρακτηριστικό κομψό καπελάκι.
Το 1966 και για 3 χρόνια ανέλαβε δράση η Coco Chanel. Συντηρητικό αλλά super chic, το ταγέρ της Coco περιλάμβανε κουμπωτό σακάκι και λευκό ανοιχτό γιακά μ’ ένα χαρακτηριστικό φιόγκο. Oh la la Coco!
Το 1969, ο Αριστοτέλης Ωνάσης επέλεξε τον Pierre Cardin για να ντύσει τις αεροσυνοδούς του κι εκείνος δημιούργησε την πιο σικάτη, την πιο γουστόζικη στολή που δημιουργήθηκε ποτέ για αεροσυνοδούς! Ανέβασε τη φούστα πιο ψηλά, φώτισε το χρώμα, σ’ ένα όμορφο γαλάζιο και συμπλήρωσε το look με μια κάπα statement που άφησε εποχή! Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε επίσης η προσωπική του πινελιά ακόμη και στο καπελάκι που μετατράπηκε σ’ ένα πρωτότυπο τύπου μπονέ καπέλο.
Ο Γιάννης Τσεκλένης πήρε τα ηνία από το 1972 έως το 1976. Πρόσφερε στις αεροσυνοδούς της πρώτης θέσης τριάντα μάξι φορέματα, με σήμα τους πλεγμένους ολυμπιακούς κύκλους και δημιούργησε μία ολόκληρη σειρά με ρούχα και αξεσουάρ, όπως ομπρέλες, για τις αεροσυνοδούς σε διάφορα χρώματα και όχι μόνο στο τυπικό μπλε. Ιδιαίτερη αίσθηση έκαναν οι λευκές ελαστικές μπότες, πολύ in fashion εκείνη την εποχή οι οποίες σε συνδυασμό με τα μίνι φορέματά του, έκαναν τις ήδη γοητευτικές αεροσυνοδούς της Ολυμπιακής να φαίνονται ακόμη πιο σέξι.
Η μετα-Ωνάση εποχή
Σταδιακά, μετά το θάνατο του Ωνάση, η Ολυμπιακή αρχίζει να χάνει την αίγλη της. Περνάει στο Ελληνικό δημόσιο, το οποίο διοργανώνει διαγωνισμό για την επιλογή του επόμενου σχεδιαστή των στολών των αεροσυνοδών. Το 1977 αναλαμβάνει η Ρούλα Στάθη, με εκκεντρικές στολές με τα αρχικά ΟΑ, που έκαναν παιχνίδι ανάμεσα στο φολκλόρ, το ρετρό και το hippie.
Το 1981, επιλέγεται το αστέρι της Ελληνικής μόδας, Billy Bo, ο οποίος “έφυγε” πολύ νωρίς σε ηλικία μόλις 33 ετών, αφού αποτέλεσε το πρώτο διάσημο θύμα AIDS στην Ελλάδα. Ο Billy Bo, επέβαλλε το μπορντό χρώμα στις στολές των αεροσυνοδών της πρώτης θέσης και δημιούργησε μοντέρνα και πρακτικά σύνολα. Ενδιαφέρον στη συνέχεια αποτελούν οι χρονιές 1992-1999, όπου αναλαμβάνει ο Μάκης Τσέλιος με κομψά και σεμνά σύνολα με πρωταγωνιστή το φουλάρι. Ακολουθεί η εταιρία Artisti Italiani με στολές κάπως τυποποιημένες. Το 2009, που η Ολυμπιακή “περνάει” στα χέρια του Ανδρέα Βγενόπουλου, γίνεται μια προσπάθεια να επανέλθει η παλιά αίγλη του Ωνάση και διεξάγεται on-line διαγωνισμός. Νικητές αναδείχθηκαν οι Νίκος και Σήλια Κριθαριώτη με κομψά σχέδια με ρετρό χαρακτήρα και χρωματικές αντιθέσεις του μπλε και του πράσινου, που αποτελούν και τα επίσημα χρώματα του ομίλου της MIG. Το 2013 η Aegean παίρνει την Ολυμπιακή και από τον Απρίλιο του 2015 οι αεροσυνοδοί ντύνονται από την Ελληνίδα σχεδιάστρια Σοφία Κοκοσαλάκη, με σχέδια που παραπέμπουν στη μόδα της δεκαετίας του ’70 και την εποχή του Ωνάση, με το σκούρο μπλε ως βασικό χρώμα και κόκκινες λεπτομέρειες στη ζώνη και στα γάντια.