Σπανός: Η πορεία και η εξέλιξη του κραταιού ελληνικού ομίλου αυτοκινήτων στα νότια προάστια
Πώς η εταιρία που ίδρυσε το 1971 ο λάτρης των αγώνων αυτοκινήτου Δημήτρης Σπανός, έγινε το μεγαλύτερο success story στην κατηγορία των πολυτελών επιβατικών οχημάτων: Η παρουσία του ομίλου Σπανός σήμερα στα νότια προάστια
- 20/11/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στον τομέα του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στα Νότια Προάστια, είναι ο όμιλος Σπανού, ο οποίος εμπορεύεται τις μάρκες BMW, ΜΙΝΙ, Jaguar και Land Rover. Με περισσότερα από 50 χρόνια παρουσίας στην αγορά καθώς ιδρύθηκε το 1971, η επιχείρηση αυτή τη στιγμή αποτελεί μία οντότητα που απασχολεί περισσότερα από 200 άτομα προσωπικό, με εκθέσεις και service τόσο στη Γλυφάδα επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης 99, όσο και επί της λεωφόρου Συγγρού 299 στη Νέα Σμύρνη, όπου αναπτύσσει ένα σημαντικό εύρος δραστηριοτήτων.
Ο ιδρυτής της εταιρείας, Δημήτρης Σπανός, ήταν αυτός που ξεκίνησε τη συγκρότηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η οποία στη συνέχεια έλαβε τη σημερινή της μορφή, καθοδηγούμενη τα τελευταία χρόνια από τα δύο παιδιά του, Μαρία και Γιώργο. Ο ίδιος συνδέθηκε άρρηκτα με τους αγώνες αυτοκινήτου, με μία από τις πιο ιστορικές στιγμές να είναι εκείνη κατά την οποία ο Δημήτρης Σπανός ανέβαινε τη ράμπα της εκκίνησης κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης στο περίφημο Ράλλυ Ακρόπολις, με την BMW 2002 Ti, την οποία μοιραζόταν με τον συνεπιβάτη του, Βαγγέλη Γκάλλο. Σε έναν πολύ δύσκολο αγώνα, αυτόν του 23ο Ράλλυ Ακρόπολις, στο οποίο εγκατέλειψαν περισσότερα από 90 πληρώματα, οι δύο οδηγοί κατάφεραν όχι μόνο να φτάσουν στον τερματισμό, αλλά και να κατακτήσουν την 6η θέση μεταξύ των Ελλήνων συμμετεχόντων στον αγώνα.
Στον Δημήτρη Σπανό άρεσε να οδηγεί. Και σε αυτή του την ενασχόληση έβλεπε έναν τρόπο εξέλιξης των βελτιώσεων ενός αυτοκινήτου. Άλλωστε, βελτιωμένη από τον ίδιο και ιστορική σε αγώνες ράλι, η BMW 2002 αποτελούσε σε πολλές των περιπτώσεων το αντίπαλο δέος για τις Alfa Romeo των 2.000 κυβικών, τις γνωστές Veloce.
Η επιχείρηση σήμερα διοικείται από την Μαρία Σπανού και τον αδερφό της, Γιώργο Σπανό. Τα δύο παιδιά του Δημήτρη Σπανού είχαν βρεθεί στην επιχείρηση από μικρή ηλικία, η Μαρία στην υποδοχή και το λογιστήριο και ο Γιώργος στην πρώτη γραμμή των δραστηριοτήτων του ομίλου. Η φυγή του πατέρα τους από τη ζωή, η οποία ήρθε απρόσμενα, έθεσε τα δύο αδέρφια στο προσκήνιο της επιχείρησης, καθώς ανέλαβαν να την καθοδηγήσουν με συνέπεια και επαγγελματισμό στα χρόνια που ακολούθησαν, έχοντας να διαχειριστούν σήμερα έναν κραταιό όμιλο, ο οποίος αναπτύσσεται κάθε χρόνο που περνάει.
Η εισαγωγή των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων Seres και η είσοδος στις μοτοσικλέτες
Στη διάρκεια της φετινής χρονιάς, επεκτείνοντας τη δραστηριότητά του ο όμιλος Σπανού έκανε δύο σημαντικές κινήσεις. Αφενός ξεκίνησε την εισαγωγή και διάθεση των αυτοκινήτων της κινεζικής εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων Seres. Αφετέρου, εισήλθε εκτός από το χώρο του αυτοκινήτου και στις μοτοσικλέτες, καθώς ανέλαβε την αντιπροσώπευση των μηχανών BMW Motorrad, αντικαθιστώντας τον προηγούμενο αντιπρόσωπο Τάσο Βαγιανέλη, στον ίδιο χώρο που βρίσκεται επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης 399 στην Ηλιούπολη. Μια κίνηση που άνοιξε έναν νέο δρόμο για την οικογένεια Σπανού και τον όμιλο, καθώς η πορεία τους έως τώρα ήταν συνυφασμένη με τους τέσσερις και όχι με τους δύο τροχούς. Ωστόσο η αξιοποίηση της ευκαιρίας που προσέφερε η διακοπή της συνεργασίας με την Βαγιανέλης Α.Ε. έδωσε την δυνατότητα για το νέο αυτό επιχειρηματικό βήμα.
Σημειώνεται επίσης ότι, εκτός από τη Seres, ο όμιλος ξεκίνησε να φέρνει στην Ελλάδα το μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο Yoyo, που παράγεται από την startup XEV με προέλευση από την Ιταλία και το Χονγκ Κονγκ και παραγωγή στην Κίνα. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε για να εξυπηρετεί την κίνηση αλλά και την ευκολότερη στάθμευση σε μεγαλουπόλεις όπως η Αθήνα, με έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση και έλλειψη χώρων στάθμευσης.
Οι δραστηριότητες και οι οικονομικές επιδόσεις του ομίλου
Στις δραστηριότητες του ομίλου σήμερα υπάγονται αρκετές θυγατρικές εταιρείες. Μεταξύ αυτών είναι η Τεχνολογία Sport Αυτοκινήτων με αντικείμενο την ενοικίαση αυτοκινήτων αλλά και την πώληση αξεσουάρ αυτοκινήτων. Επίσης στον όμιλο υπάγεται η Σπανός και ΣΙΑ Ο.Ε. με αντικείμενό της το service αυτοκινήτων, η Μ. Σπανός Εμπορία Αυτοκινήτων με εμπορική δραστηριότητα στη διάθεση των αυτοκινήτων Jaguar και Land Rover, η οποία δημιουργήθηκε το 2020, καθώς και η Spanos Luxury Mobility Services, η οποία δραστηριοποιείται στην πώληση πολυτελών αυτοκινήτων και αξεσουάρ καθώς και στην ενοικίαση πολυτελών αυτοκινήτων.
Χαρακτηριστική είναι η χρηματοοικονομική του ισχύς καθώς το 2023 είχε κύκλο εργασιών σε επίπεδο ομίλου ο οποίος ανήλθε στα 190,56 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένος κατά 48% σε σχέση με το 2022, ενώ τα κέρδη προ φόρων για τον όμιλο ήταν 9,14 εκατομμύρια ευρώ, επίσης αυξημένα κατά 36% στα 9,14 εκατομμύρια ευρώ. Συνεργάζεται με τη BMW Hellas για την προμήθεια των αυτοκινήτων BMW και MINI, καθώς και με την Πέτρος Πετρόπουλος Α.Ε. για τις μάρκες Jaguar και Land Rover.
Οι κινήσεις του ομίλου το 2023
Στη διάρκεια του 2023 ο όμιλος έκανε μία σειρά από επιχειρηματικές κινήσεις, μεταξύ των οποίων η μίσθωση από τη θυγατρική εταιρεία «Μ.ΣΠΑΝΟΣ ΕΜΠΟΡΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ Α.Ε.» νέου χώρου επι της λεωφόρου Αμφιθέας 14, στο οποίο έγιναν εργασίες βελτίωσης και δημιουργήθηκε έκθεση αυτοκινήτων μαζί με συνεργείο αυτοκινήτων Jaguar-Land Rover βάσει προδιαγραφών και προτύπων της μάρκας και ξεκίνησε να λειτουργεί τον Οκτώβριο του 2023.
Επίσης προχώρησε στη μίσθωση νέου χώρου επι της οδού Ζησιμοπούλου 7 στο Παλαιό Φάληρο, με σκοπό τη βελτίωση και μετατροπή του κτιρίου προκειμένου να γίνει πλυντήριο αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης για τις ανάγκες του ομίλου. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την περσινή χρονιά η «Μ.ΣΠΑΝΟΣ ΕΜΠΟΡΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ Α.Ε.» απέσπασε βραβεία που την κατατάσσουν ως πρώτη εταιρεία σε πωλήσεις Jaguar – Land Rover και ως πρώτη σε πωλήσεις ανταλλακτικών και αξεσουάρ, ενώ κατετάγη πρώτη στην ικανοποίηση των πελατών.
Η πρωτιά της BMW στην Ελλάδα
Σε ό,τι αφορά τη BMW Hellas, διατηρεί αυτή τη στιγμή την πρωτοκαθεδρία στον τομέα των πολυτελών αυτοκινήτων στην Ελλάδα έναντι των ανταγωνιστών της, γεγονός που κατά ένα μέρος οφείλεται και στη συνεργασία με τον όμιλο Σπανός. Το 2023 η BMW σημείωσε την υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 13 ετών στην ελληνική αγορά. Την ίδια χρονιά καταγράφηκε ιστορικό υψηλό πωλήσεων για τη ΜΙΝΙ στην Ελλάδα με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη, στην κατηγορία των πολυτελών αυτοκινήτων. Στην πολυτελή κατηγορία αυτοκινήτων, το μερίδιο του BMW Group ανήλθε στο 43,0% καταγράφοντας άνοδο κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ το μερίδιο στη συνολική αγορά έφτασε το 6,3%, με 6.205 ταξινομήσεις μοντέλων BMW / BMW i και 2.328 ταξινομήσεις αυτοκινήτων.