Teo Hair Design, από το μεταπολεμικό Κάιρο στη Γλυφάδα του σήμερα
Ο Γιώργος Σφακιανάκης, ιδιοκτήτης των κομμωτηρίων Teo Hair Design Κηφισιάς - Γλυφάδας & Δροσιάς μας μιλάει για τη μυθιστορηματική ζωή του πατέρα του (ιδρυτή της αλυσίδας και κομμωτή στο Hilton του Καΐρου), τους σταρ που συνάντησε, τα μυστικά που ποτέ δεν πρόδωσε και το μυστικό της επιτυχίας του.
- 02/03/2016
- Κείμενο: NouPou.gr
‘Ο πατέρας σου θα είναι περήφανος για σένα, από εκεί πάνω που σε βλέπει. Αυτό είναι το πιο συγκινητικό πράγμα που μου έχουν πει όλα αυτά τα χρόνια διάφοροι πελάτες’
Ένας πατέρας που βρέθηκε, λόγω αβάσταχτης βιοποριστικής ανάγκης (έχασε τον πατέρα του και έπρεπε να βοηθήσει την οικογένεια), να δουλεύει από τα 11 του ως βοηθός σε ένα κουρείο στο λιμάνι του Καΐρου, που γεννήθηκε και μεγάλωσε, σκουπίζοντας και μαζεύοντας μαλλιά από το πάτωμα.
Ο ίδιος πατέρας που, στα 15 του, έγινε αρχικά βοηθός και στη συνέχεια κομμωτής στο φημισμένο beauty salon του Hilton του Καΐρου. Και, στη συνέχεια, όταν ο Νάσερ έδιωξε το 1962 τους Έλληνες από την Αίγυπτο, του Hilton της Αθήνας στο οποίο και μετακόμισε (μαζί του και ο Γιώργος, που τότε ήταν μόλις τριών ετών).
‘Στα 50s το Hilton του Καΐρου ήταν το ανώτερο της Ευρώπης, με πελάτες βασιλιάδες και σταρ του κινηματογράφου. Περνούσαν όλοι από εκεί’
(Ο Teo με τον Ομάρ Σαρίφ στο Κάιρο του 1950)
Ο ίδιος πολυτάλαντος άνθρωπος (μιλούσε άπταιστα πέντε γλώσσες- αραβικά, ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά) που πήρε το ρίσκο, το 1977, να ανοίξει το δικό του κομμωτήριο ακριβώς απέναντι από το ξενοδοχείο, στους Αμπελόκηπους, παίρνοντας μαζί του όλη την ανφάν-γκατέ της Αθήνας.
‘Αυτό ήταν το πρώτο Teo. Το ξεκίνησε έχοντας εμένα στο μυαλό του, παρόλο που, μέχρι τότε, η μόνη μου επαφή με το επάγγελμα ήταν ότι πήγαινα και τον βοηθούσα στο Hilton στις διακοπές μου, δίνοντας τσιμπιδάκια στις πελάτισσες και κάνοντας μικροδουλειές. Το σημαντικό, ένδειξη του πόσο αγαπητός ήταν, είναι ότι τον ακολούθησαν στο νέο κομμωτήριο όλοι οι πελάτες του. Μιλάμε για την αφρόκρεμα της Αθήνας’
Ο ίδιος που είπε στον 18χρονο γιο του Γιώργο, όταν εκείνος του ανακοίνωσε ότι ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση, δυο απαράβατες αρχές.
‘‘Με κάθισε κάτω και μου είπε ‘Αν νομίζεις ότι επειδή θα είσαι μέσα στις γυναίκες, θα μπορείς να τις βλέπεις ερωτικά, ξέχνα το. Θα αποτύχεις. Αν νομίζεις, πάλι, ότι αυτή η δουλειά θα σου φέρει λεφτά, και για αυτό θέλεις να την κάνεις, πάλι ξέχνα το. Θα αποτύχεις. Φύγε, σκέψου τα και έλα να μου πεις τι θα κάνεις’. Δυο συμβουλές που έχω τηρήσει ευλαβικά. Έτσι και αλλιώς, ο λόγος που μπήκα σε αυτή τη δουλειά, ήταν άλλος. Ότι δηλαδή από την πρώτη στιγμή, πριν καν ακουμπήσω χτένα, λάτρεψα την ατμόσφαιρα. Μου άρεσε ο χώρος, η μυρωδιά, τα πάντα”
Και, μετά από πέντε χρόνια δουλεύοντας στο κατάστημα των Αμπελοκήπων, του έδωσε την ευκαιρία να απλώσει τα φτερά του και να δείξει το ταλέντο του (ως κομμωτής, αλλά και ως επιχειρηματίας) αναλαμβάνοντας το beauty salon του Intercontinental.
‘Μου είπε ‘Πήγαινε να πετάξεις λίγο, να δεις πως είναι χωρίς εμένα’. Ξεκινήσαμε εγώ και ένα άλλο άτομο και, μέσα σε πέντε χρόνια, φτάσαμε να έχω 13 συνεργάτες. Τα πήγαμε πολύ καλά’
Εννοείται πως ο Γιώργος δεν μου αποκάλυψε τίποτα από τα παραπάνω εύκολα. Όχι γιατί είχε διάθεση να με ‘δυσκολέψει’. Μιλάμε για ένα άνθρωπο που τον χαρακτηρίζει η ευγένεια. Απλώς, όπως όλοι οι άνθρωποι που έχουν πραγματικά καλές ιστορίες να πουν, τις θεωρούν ‘αυτονόητες’.
Θεωρούν αυτονόητο π.χ. ότι κάποια στιγμή βρέθηκαν να κουρεύουν επώνυμους όπως τον Jean-Paul Belmondo, τον Omar Sarif ή τον Alain Delon. (σε αντίθεση, οφείλω να προσθέσω, με κάτι ‘νεόκοπους’ celebrito-κομμωτές που κάνουν ‘χαρούλες’ στο instagram για κάθε σταρλετίστα που πείσουν να κάτσει μπροστά τους).
Θεωρούν αυτονόητο το να επισημάνουν το γεγονός ότι τα Teo Hair Design κουβαλούν πίσω τους μια ιστορία σχεδόν 70 ετών. Tόσο αυτονόητο ώστε δεν το αναφέρουν πουθενά στο site τους. Εκεί που, ωστόσο, μπορεί να βρει κάποιος όλες τις χρηστικές πληροφορίες για την μεγάλη γκάμα υπηρεσιών για τα μαλλιά (αντρικό, γυναικείο και παιδικό κούρεμα, χτένισμα, βαφή, painting, κερατίνη). Καθώς επίσης για τις εξειδικευμένες θεραπείες (εξελιγμένη τεχνική extension από 100% φυσική τρίχα), τις θεραπείες περιποίησης νυχιών (μανικιούρ, πεντικιούρ), την προσθετική βλεφαρίδων, το tattoo φρυδιών, τον πλήρη τιμοκατάλογο, την δυνατότητα κλεισίματος online ραντεβού και όλα τα υπόλοιπα με τα οποία δεν πρόκειται να σας κουράσω εδώ.
Θεωρούν αυτονόητο να εξηγήσουν ότι ο λόγος που η αλυσίδα Teo Hair Design δεν διαθέτει αυτή τη στιγμή 40, 50 ή 60 υποκαταστήματα, είναι επειδή δεν πρόκειται για franchise. Όλοι οι ιδιοκτήτες, πέρα από κοινή φιλοσοφία, διαθέτουν και μακρόχρονη κοινή ιστορία, αφού πρόκειται για μέλη του προσωπικού του original Teo, που ο καθένας έφτιαξε το δικό του υποκατάστημα.
‘Όταν πέθανε ο πατέρας μου, το 1994, μου άφησε μεγάλη περιουσία. Την ομάδα δηλαδή που είχε δημιουργήσει. Αυτοί θέλησαν να ανοίξουν δικά τους κομμωτήρια, υπό την σκέπη του ονόματος Teo. Για μένα σημασία έχει η ποιότητα, όχι η ποσότητα. Επίσης η κοινή φιλοσοφία. Είμαστε η πρώτη αλυσίδα που έχουμε, και λόγω της εσωτερικής μας σχολής, συγκεκριμένο και δεδομένο τρόπο που κουρεύουμε και γενικώς δουλεύουμε’
(Ο Teo με την Κορίνα Τσοπέη στα Miss Κόσμος του 1964)
Ουσιαστικά ο Γιώργος, το μόνο που ήθελε να επικοινωνήσει από αυτή τη συνέντευξη, είναι η βαρύτητα της λέξης ”ομάδα”. Όχι στα λόγια, όπως συμβαίνει συνήθως, αλλά ουσιαστικά.
‘Οι συνεργάτες. Αυτό είναι το όπλο και το μυστικό της επιτυχίας μας. Και η σχέση που έχουμε μεταξύ μας, η οποία βασίζεται σε αξίες. Ας έρθουν να μου πάρουν τα πάντα. Πελατεία, καταστήματα, καρέκλες. Αν μου αφήσουν τους συνεργάτες, πολύ γρήγορα θα χτίσω ξανά τα πάντα ίδια και καλύτερα’
Και αυτό, το κλίμα που επικρατεί στα ‘παρασκήνια’, είναι όντως κάτι που καταλαβαίνεις όταν μπεις εντός του -υπέροχου- χώρου του Teo Γλυφάδας. Ότι δηλαδή οι άνθρωποι χαίρονται που βρίσκονται εδώ. Απολαμβάνουν την δουλειά τους.
‘Το πλεονέκτημα του Τeo είναι η ομάδα. Έχω πολύ καλή ομάδα. Όχι μόνο τεχνικά, αλλά δεμένη συνολικά και με κοινές αξίες. Όπως σεβασμό, ήθος, ευγένεια και πνεύμα συνεργασίας. Αυτό, πίστεψέ με, είναι κάτι που εισπράττει κατευθείαν ο πελάτης’
Εννοείται πως, παρά τα σχεδόν 40 χρόνια του στο χώρο και τις extreme αποκαλύψεις που έχει ακούσει, επιβεβαιώνοντας το στερεότυπο που θέλει τον κομμωτή να είναι ο καλύτερος ψυχολόγος κάθε γυναίκας, ο Γιώργος Σφακιανάκης δεν βγάζει λέξη, όταν τον ρωτάω σχετικά.
Είναι εξίσου ‘Σφίγγα’ με εκείνη της Αιγύπτου, από όπου κατάγεται. Απλώς μου χαμογελάει με νόημα και μου εξηγεί πως είναι θέμα ταλέντου και εμπειρίας το να μπορεί να εισχωρήσει κάποιος στα άδυτα της γυναικείας ψυχής.
‘Πρέπει να μάθεις να ακούς τη γυναίκα. Αλλά, ταυτόχρονα, πρέπει να μάθεις να κοιτάς πίσω από τις λέξεις. Αν δηλαδή έρθει κάποια που γνωρίζω και μου ζητήσει ξαφνικά να της κόψω τα μαλλιά κοντά, δεν το κάνω αν πρώτα δεν της μιλήσω για να καταλάβω το γιατί. Μπορεί να είναι απλά αναστατωμένη’
Εξηγώντας μου, στη συνέχεια, τη σημασία του να μπορείς να πεις όχι. Κάτι που έχει μεταλαμπαδεύσει και στο προσωπικό του, το οποίο το βλέπει ως ‘υποχρέωση’ του το να επιχειρηματολογήσει σθεναρά απέναντι σε μια επιλογή της πελάτισσας που δεν είναι η ενδεδειγμένη για εκείνη.
‘Της εξηγείς, πάντα με ευγένεια και πάντα με επιχειρήματα, όταν κάτι δεν της πάει. Και, αν επιμείνει, της λες όχι. Οφείλεις να το πεις όταν π.χ. Κάποια σου ζητάει να βάψεις τα μαλλιά της, παρά το γεγονός ότι είναι εμφανώς ταλαιπωρημένα. Χίλιες φορές να πάει αλλού. Άλλωστε, το μόνο που μπορείς να χάσεις, είναι μερικά χρήματα. Όμως, από την άλλη, αυτό που θα κερδίσεις είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό, δηλαδή η εμπιστοσύνη της’
Σοφά λόγια από έναν επιχειρηματία που συνεχίζει να είναι μάχιμος κομμωτής σε καθημερινή βάση (‘Είναι διαφορετικό το να ζεις τι γίνεται στο μαγαζί και άλλο το να περνάς για μια ώρα. Μόνο αν είσαι μέσα στα χαρακώματα μπορείς να καταλάβεις εγκαίρως τις ανάγκες του πελάτη και του συνεργάτη σου‘) και πιστεύει ακράδαντα ότι ο ανταγωνισμός είναι αυτός που σε κάνει καλύτερο (‘Ήταν ριψοκίνδυνη κίνηση το να έρθουμε στην Γλυφάδα, που είχε δυνατή αγορά στο χώρο. Αλλά μου άρεσε η πρόκληση. Με ενέπνευσε ο χώρος’.
Στο τέλος της ημέρας, κάθε πελάτισσα στο Teo Γλυφάδας, Κηφισιάς και σε όλα τα υπόλοιπα, το μόνο που οφείλει να ξέρει είναι πως κάθε φορά που κάθεται στην καρέκλα (αν και συνήθως την σηκώνουν όρθια στην αρχή, ένα από τα ‘μυστικά’ τους), αυτό που ‘αγοράζει’ είναι ιστορία, αισθητική και αξίες. Όλα εκ των οποίων ενσωματώνονται σε αυτό το μικρό tattoo στο χέρι ενός ανθρώπου που ξέρει να σέβεται και να εμπνέει σεβασμό.
Info: ΤEO Γλυφάδας, Κύπρου 75 & Πανδώρας, 210-8941166, www.teo.gr/glyfada.html