Webflow: Η παρέα που μας μαθαίνει το Internet
H Webflow ήταν μια ιδέα φίλων που έγινε τελικά εταιρία. Που μεγάλωσε. Και πλέον μας αποκαλύπτει τα μυστικά του internet.
- 26/10/2015
- Κείμενο: NouPou.gr
Μπορεί, λοιπόν, να διάλεξαν την πλέον ακατάλληλη περίοδο όπως και οι ίδιοι μου είπαν, για ένα καινούργιο επαγγελματικό εγχείρημα, όμως οι γνώσεις τους, η εξειδίκευσή τους και η ολοκληρωτική παροχή υπηρεσιών τους (από τον σχεδιασμό και την κατασκευή της ιστοσελίδας μέχρι social media) δεν τους έχει αφήσει ούτε λεπτό χωρίς δουλειά. Έτσι, ενώ η Webflow μεγαλώνει, κάθισα με τους πρωταγωνιστές της με σκοπό να μάθω από αυτούς τα μυστικά του Internet και της δουλειάς τους.
*Δημήτρης Σερελέας, eBusiness Developer
2013. Ωραία εποχή για να ξεκινήσει κανείς μια καινούργια εταιρεία…
Δημήτρης: Αν το καλοσκεφτείς είναι η πλέον άκυρη στιγμή που θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε. Τότε ήρθαμε εδώ στα γραφεία. Επίσημα ξεκινήσαμε τον Ιούλιο του 2013. Εγώ τότε μόλις είχα γυρίσει από το μεταπτυχιακό μου στην Αγγλία, πάνω στον τομέα του e-business. Ήξερα τον Γιώργο και τον Γιάννη επειδή είχανε φτιάξει το site του κολλητού μου.
Έτσι, αρχικά συναντηθήκαμε για να κάνουμε πράξη μια άλλη δική μου ιδέα, όμως παράλληλα σκεφτήκαμε ότι ίσως θα έπρεπε να κάνουμε και μια εταιρεία για να βγάζουμε τα προς το ζην. Εν τέλει κολλήσαμε με την εταιρεία και η αρχική ιδέα παραμένει ακόμα ένα μεγαλόπνοο όνειρο στην άκρη. Ξεκινήσαμε κάπως απροετοίμαστοι οφείλω να σου πω όμως σχετικά γρήγορα άρχισαν να έρχονται ο ένας πελάτης μετά τον άλλον.
Γιώργος: Αυτό που προσφέρει η Webflow είναι αυτό που λέμε intergrated services. Δεν μένουμε μόνο στην σχεδίαση και την κατασκευή ενός website αλλά προσφέρουμε και επόμενα στάδια υπηρεσιών όπως consulting. Έχουμε καταφέρει να έχουμε και μεγάλες εταιρείας, όπως ο ΑΚΤΟΡ, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου όπου κάνουμε και το ticketing.
“Διπλά τους από το σημείο μηδέν”
Δεν μπήκατε όμως σε μια αγορά χωρίς ανταγωνισμό. Δεν το σκεφτήκατε αυτό;
Δημήτρης: Η αλήθεια είναι ότι οι εταιρείες είναι πάρα πολλές. Όμως εγώ θεωρώ ότι πολλοί απ’ όσους κατασκευάζουν ιστοσελίδες δεν έχουν μια απολύτως επαγγελματική συμπεριφορά και έτσι δεν είναι σε θέση να σου προσφέρουν το επίπεδο των υπηρεσιών που έχεις ανάγκη. Υπάρχει μεγάλο θέμα και στο λέω βλέποντας τους πελάτες μας και το πόσο δύσκολο είναι να συνεννοηθείς με κάποιον σωστά. Όχι απαραίτητα αναφορικά με το αποτέλεσμα του πώς θες να είναι το site σου, αλλά πολύ περισσότερο στο να μπορείς να έχεις μια ουσιαστική επαφή, να μάθεις, να καταλάβεις και να εκπαιδευτείς. Έτσι, εκτιμήσαμε ότι υπάρχει χώρος για αυτό που θέλουμε να είναι και να προσφέρει η Webflow.
Γιάννης: Η αλήθεια είναι ότι πάρα πολλοί επιχειρηματίες που θέλουν να μπουν στον χώρο του web δεν έχουν καμία σχέση και επιθυμούν να μπουν επειδή έχουν αντιληφθεί ότι έχει ανταποδοτικό όφελος. Από την άλλη η αγορά είναι κάπως χαοτική και αυτοί οι άνθρωποι λίγο χάνονται. Έρχονται και σου λένε «πήρα μια προσφορά από έναν που είναι τα μισά λεφτά, ή πήρα μια προσφορά από κάποιον άλλο και είναι τα τριπλάσια λεφτά». Και έτσι δεν μπορούν να καταλάβουν. Εμείς λοιπόν, αναγνωρίζοντας ότι πολύς κόσμος είναι σε μια τέτοια κατάσταση αναφορικά με το web θέλαμε να στήσουμε μια εταιρεία που θα είναι πραγματικά δίπλα στον πελάτη από το σημείο μηδέν. Να βοηθήσουμε και να στήσει την ιδέα, και να την διαμορφώσει, να την προωθήσει, να την διαφημίσει και να καταλάβει και πώς μπορεί να πάρει εμπορικά το μάξιμουμ από όλο αυτό.
Δηλαδή δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει τιμοκατάλογος για ό,τι θες να κάνεις στο web;
Δημήτρης: Όχι ακόμα δεν υπάρχει τιμοκατάλογος σε αυτό που κάνουμε. Καλώς ή κακώς είναι υπηρεσία και είναι αντικειμενικά πολύ δύσκολο να συμβεί κάτι τέτοιο. Εμείς χρεώνουμε εργατοώρες αλλά αν το σκεφτείς είναι και αυτό λίγο σχετικό. Γιατί ας πούμε σκέψου ότι υπάρχει ένας προγραμματιστής που μπορεί να κάνει σε δύο ώρες κάτι που ένας άλλος προγραμματιστής μπορεί να κάνει σε οκτώ ώρες. Σε αυτή την περίπτωση πληρώνεις και την εξειδίκευση του πρώτου ανθρώπου όπου κάποια στιγμή στο παρελθόν έχει ξοδέψει τις οκτώ ώρες για να μάθει σήμερα να το κάνει σε δύο.
*Γιώργος Μαλαματλής, Web designer
Σχεδιάζετε τα site που φτιάχνετε απ’ την αρχή ή χρησιμοποιείτε έτοιμα πρότυπα;
Δημήτρης: Γενικά προτιμάμε να κάνουμε δουλειές από την αρχή όπως λέμε (from scratch) και όχι να βασιζόμαστε σε πρότυπα ή επαναλαμβανόμενα στάνταρ μοτίβα. Έχουμε ένα custom σύστημα CMS δικό μας. Είναι πάνω σε PHP. Να φανταστείς πολλές φορές έχει τύχει να κάτσουμε με τον πελάτη και να σχεδιάσουμε σε μια κόλλα χαρτί πώς εκείνος σκέφτεται και θέλει να γίνει το site του. Μετά το παίρνει ο Γιώργος που κάνει το design ξεκινάει να το στήνει στα προγράμματα που χρησιμοποιεί, το παραδίδει σε html μορφή κώδικα στον Γιάννη ο οποίος μετά το «κουμπώνει» πάνω στο διαχειριστικό και αναλαμβάνει προγραμματιστικά όλα τα custom κομμάτια και τις λειτουργίες που θέλουμε να έχει το site.
Γιάννης: Αυτός ο τρόπος λειτουργίας είναι εξαιρετικά σημαντικός γιατί στην πραγματικότητα μας δίνει την δυνατότητα να ακούσουμε τον πελάτη και να προσαρμόσουμε όλη την λειτουργικότητα του site πάνω στις ανάγκες του. Έτσι, ανά πάσα στιγμή μπορούμε να παρέμβουμε και εμείς ως Webflow και να πούμε μια ιδέα που να ταιριάζει και να δένει αρμονικά στο business του καθενός.
“Το site πρέπει να κλέβει τις εντυπώσεις”
Design ή λειτουργικότητα για μια ιστοσελίδα;
Δημήτρης: Το εύκολο αλλά και το σωστό είναι να σου πούμε ότι είναι συνδυασμός. Όμως, το βασικό είναι να το αναρωτιέσαι κάθε φορά αναφορικά με το τι θέλεις να κάνεις. Σκέψου ας πούμε ένα πολύ κραυγαλέο παράδειγμα, ένα website σαν το Taxisnet. Εδώ είναι εύκολο να καταλάβεις ότι το συγκεκριμένο site δεν έχει κανέναν λόγω να στοχεύει σε βραβεία design. Λειτουργικό πρέπει να είναι. Θεωρητικά θα έπρεπε να σε νοιάζει και η αισθητική και το design γιατί κακά τα ψέμματα στο Internet ό,τι δηλώσεις είσαι. Θέλω να πω ό,τι ένα site με όμορφο και δυναμικό design πάντα μπορεί να κερδίζει και να κλέβει τις εντυπώσεις. Μια μικρή επιχείρηση μπορεί σε επίπεδο προϊόντων να μην μπορεί να ανταγωνιστεί μια μεγαλύτερή της αλλά με ένα όμορφο website να το καταφέρει.
Γιάννης: Για μένα εδώ η απάντηση δίνεται από το τι ακριβώς θέλει να φτιάξει ο πελάτης. Το βασικότερο όλων είναι να ξέρεις που απευθύνεσαι, ποιος είναι εν τέλει ο μέσος χρήστης. Αν ο μέσος χρήστης δεν είναι ένας έμπειρος χρήστης του web τότε το site θα πρέπει να γίνει όσο πιο απλό γίνεται. Γενικότερα ο κοινός κανόνας είναι ότι όσο περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν ένα site τόσο πιο απλό στην χρήση πρέπει να είναι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα e-shop τα οποία παλιότερα πολύς κόσμος δεν τα εμπιστευόταν, ενώ τώρα γίνονται όλο και πιο εύκολα και απλά για να κερδίσουν πελάτες. Στόχος λοιπόν είναι να είσαι σαφής απέναντι στον χρήστη. Ποιος είσαι, τι είσαι και τι κάνεις. Αν τον βάλεις σε διαδικασία να ψάξει να βρει αυτές τις πληροφορίες, οριακά τον χάνεις.
Υπάρχουν τάσεις στην κατασκευή των ιστοσελίδων; Τι παίζει αυτή την εποχή και τι εκτιμάτε ότι έρχεται;
Δημήτρης: Ναι φυσικά υπάρχουν trends. Θα έλεγα περισσότερο διεθνή τα οποία όμως τα ακολουθούμε και εμείς μετά από κανέναν χρόνο. Η αλήθεια είναι ότι στο Internet είναι τόσο ανοικτή η όλη φάση που δεν αργεί κανείς να προσαρμοστεί σε αλλαγές και νέες τάσεις. Από τα one page site και το responsive που πλέον έχει μπει πολύ καλά στην ζωή μας, το νέο trend που ήρθε για να μείνει είναι αυτά τα καινούργια menu bars στα site που δεν είναι όπως αυτά που έχουμε συνηθίσει αλλά τρεις παύλες στο πλάι. Επί της ουσίας είναι μια προσαρμογή του site σε ένα περιβάλλον περισσότερο mobile. Αυτό πίστεψέ με έχει την σημασία του γιατί προς τα εκεί πάει το πράγμα.
Γιώργος: Ακόμα και το one page site έχει ήδη ξεπεραστεί. Αυτό που ουσιαστικά έρχεται είναι η προσαρμογή σε μικρότερες συσκευές. Ο κόσμος σταδιακά περνάει όλο και περισσότερο χρόνο στο web μέσα από αυτές και τα πρότυπα σχεδίασης πάνε να εξυπηρετήσουν αυτό τον σκοπό. Σκέψου ότι εμείς βλέπουμε analytics από όλους μας τους πελάτες και σχεδόν το 50% των επισκέψεων είναι από mobile. Και φυσικά αυτό όλο και αυξάνεται.
Γιάννης: Σαν προγραμματιστής αυτή η τάση θα φέρει αλλαγή και στο πώς ξεκινάμε να υλοποιήσουμε ένα site. Τώρα πας από τον υπολογιστή και τις μεγάλες οθόνες, μέσω tablet και καταλήγεις στο κινητό, ενώ σε μερικά χρόνια η διαδρομή θα είναι ανάποδη.
Δημήτρης: Όπως ακριβώς συνέβη παλιά και με τον Explorer. Ήταν ο βασικός browser και όταν έφτιαχνες ένα website σε ενδιέφερε κατά κύριο λόγο να δεις πώς αυτό φαίνεται στον Explorer. Με τα χρόνια όμως ήρθαν άλλοι browsers και αυτό σταμάτησε.
“Προσφέρουμε κάτι που ο άλλος δεν μπορεί να βρει στην αγορά”
Γιατί να έρθει κάποιος στην Webflow; Ποια είναι τα βασικά σας ατού σας; Τι διαφορετικό θα του προσφέρετε;
Δημήτρης: Το δυνατό μας σημείο είναι οι custom εφαρμογές. Κατά κόρον στο web αλλά τώρα προετοιμάζουμε κάτι και σε mobile environment. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουμε την δική μας πλατφόρμα που μας επιτρέπει να κάνουμε ό,τι μας ζητήσει ο πελάτης.
Γιώργος: Το βασικό μας χαρακτηριστικό και το κοιτάω προσωπικά σε σχέση με τον ανταγωνισμό μας εξαιρώντας φυσικά τις πολύ μεγάλες εταιρείες, είναι ότι εμείς προσφέρουμε ένα πολύ ολοκληρωμένο πακέτο. Από την υλοποίηση της σελίδας με custom πλατφόρμα, τα social media και το marketing, την υποστήριξη ενός e-shop και πολλά άλλα. Είναι μεγάλο πλεονέκτημα να συμμετέχεις στην όλη διαδικασία από το σημείο μηδέν και να μπορείς να αναλάβεις πραγματικά όλες εκείνες τις ενέργειες που χρειάζονται.
Γιάννης: Για μένα το δυνατό μας σημείο είναι το πόσο κοντά στον πελάτη μας είμαστε. Δυστυχώς αυτό το καταλαβαίνουν πολλοί πελάτες αφού κάνουν μια πρώτη αποτυχημένη επιλογή και είναι πάρα πολύ σημαντικό σε αυτόν τον χώρο. Εμείς είμαστε δίπλα τους σε κάθε βήμα. Παντρευόμαστε κανονικά! Τηλεφώνα, συνεχή ραντεβού…
Γιώργος: Μην γελάς μπορεί να χωρίσεις γι’ αυτό. Να σε παίρνει πελάτης στις διακοπές να πρέπει να μιλήσεις για ώρες και μετά να πρέπει και να απολογηθείς και να πείσεις ότι ήταν πελάτης. Όμως πέρα απ΄ την πλάκα είμαστε φίλοι με πολλούς. Έτσι θέλουμε να αντιμετωπίζουμε την δουλειά μας. Να μπαίνουμε σε κάθε project σαν να είναι κάτι δικό μας.
Δημήτρης: Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε και άλλη επιλογή απ’ το να προσφέρουμε κάτι που δεν μπορεί κανείς να το βρει εύκολα σε αυτή την αγορά. Αυτό είναι ένα πλεονέκτημα των μικρών σχημάτων. Κάθε πελάτης μετράει αλλιώς. Και κάθε πελάτης παίρνει υπηρεσίες, προσοχή και εξυπηρέτηση στο μάξιμουμ. Ενδεχομένως, σε μια μεγάλη εταιρεία τα πιο μικρά project να «ρίχνονται» λίγο. Βέβαια, σε όλο αυτό έχει να κάνει και το πότε ξεκινήσαμε. Καλοκαίρι του 2013, μέσα στο μάτι του Κυκλώνα. Όμως, μετά από δυόμιση χρόνια ο απολογισμός μας είναι πολύ θετικός.
Γιάννης: Έχει δουλέψει πολύ το στόμα με στόμα. Ο ένας πελάτης φέρνει άλλους πελάτες και αυτό μας αρέσει πολύ γιατί σημαίνει ότι είναι πραγματικά ευχαριστημένοι με τη δουλειά μας. Διαφήμιση, ή έτσι πιο επιθετικό marketing δεν έχουμε κάνει. Για την ακρίβεια δεν έχουμε καν προλάβει. Είμαστε σε φάση που ψάχνουμε developer γιατί δεν μπορούμε να τελειώσουμε τα project που έχουμε.
Οι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν web culture;
Δημήτρης: Όχι δεν θα το έλεγα. Λίγοι μόνο. Είναι δυστυχώς χαμηλό το ποσοστό. Δεν κατανοούν την δική τους συμμετοχή σε αυτό. Και πάλι το πιο χαρακτηριστικό πάλι παράδειγμα είναι ένα e-shop. Έστω ότι το φτιάχνεις, είναι όμορφο, λειτουργικό, ένα καλοστημένο site. Αν μείνεις σε αυτό είναι σαν να πηγαίνεις στο βουνό να ανοίγεις ένα μαγαζί και να περιμένεις να σου έρθει ένας πελάτης. Το internet δεν είναι ότι πληρώνεις φάτσα-κάρτα μαγαζί στην Ερμού. Επομένως, για να φέρεις τον κόσμο πρέπει να κάνεις πέντε συγκεκριμένα πράγματα. Δεν είναι τίποτα το φοβερό, απλά πρέπει να έχεις υπομονή και να καταλάβεις ότι αν δεν τα κάνεις δεν μπορείς και να περιμένεις να γυρίσει πίσω η επένδυσή σου. Όσοι τα κάνουν βλέπουν τρομερά αποτελέσματα. Όσοι πάλι δεν τα κάνουν, ακόμα κι αν έχουν μεγάλα brand, καλά προϊόντα και δυναμική, τα έχουνε και τα κοιτάνε.
Γιώργος: Και μετά μπορεί και να αναπαραγάγουν αυτή την καραμέλα ότι «το internet τελικά είναι μια απάτη, δεν σε βοηθάει, δεν αναπτύσσει την επιχείρησή σου παραπάνω». Ένας επιπλέον λόγος να τα αναλαμβάνουμε εμείς όλα. Ένας πελάτης μας ξεκίνησε για πλάκα μετά από παρότρυνσή μας να βάζει διαφημίσεις στο facebook, την πρώτη μέρα είχες ας πούμε βάλει 30 ευρώ. Όμως, από την πρώτη μέρα είδε αποτέλεσμα. Δεν είναι ότι πούλησε την πρώτη κιόλας μέρα, αλλά είδε ότι μπήκε κόσμος στο μαγαζί του. Πλέον δύο μήνες μετά επενδύει περίπου 1.000 ευρώ το μήνα και ξέρει ότι έρχονται πίσω πολλά περισσότερα.
Γιάννης: Εδώ το πρόβλημα του Έλληνα επιχειρηματία, και σε έναν βαθμό τον καταλαβαίνουμε κιόλας, είναι ότι θέλει να δει άμεσα αποτελέσματα. Το Internet όμως δεν ενδείκνυται κατά την γνώμη μου για κάτι τέτοιο. Στην ουσία θέλει υπομονή και στραυτευμένες κινήσεις. Όμως αν το προϊόν σου αξίζει και φτάσεις σε ένα σημείο τότε την επιτυχία σου δεν μπορεί να την σταματήσει κανείς. Το σημαντικό είναι να φτάσεις σε αυτό το σημείο και μετά όλα ανεβαίνουν με έναν επιθετικό ρυθμό.