Οι γυναίκες που σου δείχνουν πώς θα βοηθήσεις το περιβάλλον, ανοίγοντας απλά την ντουλάπα σου
Όταν η γυναικεία επιχειρηματικότητα συναντά τη βιώσιμη μόδα μπορούν να γίνουν μικρά «θαύματα». Μιλήσαμε με τρεις από τις γυναίκες που κρύβονται πίσω από αυτά.
- 15/01/2020
- Κείμενο: Ιωάννα Παχούλη
Από την μία πλευρά, το Womanitee, τα πρώτα κέντρα γυναικείας επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Από την άλλη, το Fabric Republic: μία πρωτοβουλία της ΙΑΣΙΣ ΑΜΚΕ που αποτελεί ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης πλεονάζοντος ρουχισμού που συλλέγει, διαθέτει, επαναχρησιμοποιεί και ανακυκλώνει. Οι δύο πλευρές ενώνονται μέσα από μια σειρά κοινών δράσεων που έχουν ένα κοινό όραμα: Nα μας δείξουν τον τρόπο όπου η βιομηχανία της μόδας μπορεί να συμβάλει άμεσα και αποτελεσματικά στην κυκλική οικονομία, αλλά και το πώς μπορεί ο καθένας από εμάς να βοηθήσει τον αγώνα για την διάσωση του πλανήτη ανοίγοντας απλά την ντουλάπα του.
Δύναμη Νο1: Womanitee
«Το Womanitee αποτελεί τη λύση για να καλυφθεί η ανάγκη σε κάθε τοπική κοινωνία ώστε η γυναίκες να συσπειρωθούν, να ενδυναμωθούν, να εκπαιδευτούν, να καθοδηγηθούν και να δικτυωθούν ώστε να κάνουν το επόμενο βήμα στην επιχειρηματικότητα. Απευθύνεται σε κάθε γυναίκα που επιχειρεί ή επιθυμεί να επιχειρίσει και χρειάζεται έναν σύμμαχο στην προσπάθειά της να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει καθημερινά αλλά και στον αγώνα της να κάνει τα όνειρά της πραγματικότητα», σημειώνει η Δρ.Αναστασία Ψωμιάδη, Ιδρύτρια & Πρόεδρος APSON CSR, Eπικεφαλής Womanitee.
To Womanitee αποτελεί πρωτοβουλία της APSON CSR για τη δημιουργία Δικτύου από Ιδιοκτήτες και στελέχη Ιδιωτικών Επιχειρήσεων, Δημόσιων Φορέων και οργανισμών της κοινωνίας Πολιτών, που αναγνώρισαν την ανάγκη ενίσχυσης των γυναικών στο επιχειρείν. Σε συνεργασία με την AMKE IAΣΙΣ, την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα Τοπικά Επιμελητήρια και τους φορείς της γυναικείας επιχειρηματικότητας στοχεύει να ενδυναμώσει και να υποστηρίξει τις γυναίκες στο επιχειρείν σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Μέσω του WOMANITEE οι γυναίκες επιχειρηματίες φιλοδοξούν να αλλάξουν την θέση της Ελλάδας σχετικά με τη ισότητα του Φύλου στην Ευρώπη. Μια θέση για την οποία δεν είμαστε καθόλου περήφανοι, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται ξανά στην τελευταία θέση στην Ε.Ε. στην ισότητα φύλου ανάμεσα στα 28 κράτη- μέλη σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα Φύλου για το 2ο τρίμηνο 2019.
«Η αποστολή μας είναι η δημιουργία ισχυρών γυναικών που επιχειρούν ή επιθυμούν να επιχειρήσουν»
Δύναμη Νο2: Fabric Republic
«Γνωρίζουμε ότι οι ανάγκες για ρουχισμό λόγω της κρίσης και των προσφύγων αυξάνονται. Επίσης γνωρίζουμε πως κάθε χρόνο χιλιάδες τόνοι υφασμάτων καταλήγουν είτε σε σακούλες σκουπιδιών είτε σε σακούλες για διάθεση σε φορείς αλληλεγγύης ή σε σακούλες σκουπιδιών. Οι φορείς αυτοί δε διαθέτουν προσωπικό ούτε τις κατάλληλες εγκαταστάσεις και έτσι τα ρούχα μένουν αδιάθετα με συνέπειες και να δημιουργούνται θέματα υγιεινής», τονίζει η Κοροβέση Κάκια, Κοινωνική Λειτουργός του Fabric Republic.
To Fabric Republic είναι ένα ολοκληρωμένο και καινοτόμο σύστημα διαχείρισης πλεονάζοντος ρουχισμού, το οποίο εστιάζει στις κοινωνικές ανάγκες του σήμερα, στην βιωσιμότητα και στην αειφόρο ανάπτυξη. Το πρόγραμμα υλοποιείται από την ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ.
«Στο Fabric Republic συλλέγουμε ρούχα είτε από κάδους συλλογής που έχουν τοποθετηθεί ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό, είτε από επιλεγμένα Hotspot, είτε μέσω συνεργασιών με εταιρείες στο πλαίσιο της Ε.Κ.Ε., είτε με την ενεργή συμμέτοχη των πολιτών. Στη συνέχεια, όσα ρούχα είναι σε καλή κατάσταση μέσα από την κατάλληλη διαδικασία (διαλογή, πλύσιμο, απολύμανση, συσκευασία ) διανέμονται σε κοινωφελείς οργανισμούς ή προωθούνται στην ανακύκλωση ή επαναχρησιμοποιούνται στην εταιρική up cycling συλλογή μας». Στην Αθήνα υπάρχουν συνολικά 17 σημεία συλλογής πλεονάζοντος ρουχισμού όπως το ΚΠΙΣΝ και η αλυσίδα καταστημάτων Ζara. Μέσα από την επαναπροώθηση του ρουχισμού εξυπηρετούνται συνολικά 60 κοινωφελείς φορείς μεταξύ των οποίων ο Δήμος Αθηναίων, η Caritas και οι Γιατροί του Κόσμου.
Ποια είναι τα οφέλη που προκύπτουν από το Fabric Republic;
Τα οφέλη της υπηρεσίας του Fabric Republic είναι πολλαπλά για την κοινωνία, για τον άνθρωπο και το περιβάλλον, καθώς τα τελευταία τρία χρόνια έχουν διαθέσει 120 τόνους ρούχα σε 120.000 ανθρώπους. Παράλληλα, το 1/3 των εργαζομένων του προγράμματος προέρχεται από ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. «Μέσα από την διαδικασία της ανακύκλωσης επιτυγχάνεται η αποσυμφόρηση του συστήματος απορριμμάτων και η μείωση της επιβάρυνσης των φυσικών. Τα τελευταία 3 χρόνια πετύχαμε 513000 χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μέσα από το πρόγραμμα του Fabric Republic διοργανώνονται ποικίλες δράσεις προβολής και προώθησης με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού σε ζητήματα ανακύκλωσης, οικολογικής συνείδησης και κοινωνικής προσφοράς».
Δύναμη No3: Σύμπραξη Womanitee με το Fabric Republic
«Είναι ξεκάθαρο πως και οι δύο πρωτοβουλίες αποτελούν μηχανισμούς ενσωμάτωσης των 17 στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ στη στρατηγική των επιχειρήσεων και των φορέων. Η βιωσιμότητα είναι ένα θέμα που απασχόλησε από τη δεκαετία του ‘80 αλλά τότε επικεντρωνόταν κυρίως σε θέματα σχετικά με το περιβάλλον.Σήμερα, όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, αναπόφευκτα αναφερόμαστε σε τρεις πυλώνες. Περιβάλλον , οικονομία, κοινωνία. Νομίζω δεν αργεί η μέρα που οι εταιρείες θα κρίνονται από τους πελάτες τους μέσα από τα μέτρα που έχουν πάρει σε σχέση με τη βιωσιμότητα», σημειώνει η Σόνια Γερολυμάτου, Γενική Διευθύντρια GEROLYMATOS International & Μέλος Womanitee Board.
«Στο μέλλον, κάθε εταιρεία που θα θέλει να μεγαλώνει δυναμικά, θα πρέπει να έχει το καλό της ευρύτερης κοινωνίας στο μυαλό της κ όχι μόνο το κέρδος».
«Σαν Womanitee, θέλοντας να βοηθήσουμε την ενδυνάμωση ή την επανένταξη των γυναικών στον επαγγελματικό στίβο, θεωρούμε ότι η βιωσιμότητα και κατ’ επέκταση η κυκλική οικονομία, σαν νέο μοντέλο βιώσιμής ανάπτυξης, στον αντίποδα του σημερινού γραμμικού μοντέλου, δημιουργεί ευκαιρίες εργασίας». Η κυκλική οικονομία προάγει την καινοτομία, βοηθάει την ανάδειξη επιχειρήσεων νέου τύπου, νέων προϊόντων και νέων θέσεων εργασίας.
«Με το Fabric Republic, στόχος μας είναι να απασχολούμε γυναίκες ως εργαζόμενες σε αυτό το σύστημα ανακύκλωσης ρούχων αλλά και να τοποθετήσουμε κάδους σε κεντρικά σημεία στο Δήμο μας είτε στις εταιρείες μας προκειμένου να αποτελούν σημεία συλλογής ρούχων που πλέον δε χρησιμοποιούμε. Έχουμε επίσης σκοπό να κάνουμε μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων στους εργαζομένους μας ενημέρωση για την ηθική μόδα και την κυκλική οικονομία παρέχοντας και χρήσιμες οδηγίες για την σχέση τους με τα ρούχα που έχουν ήδη, που φορούν ή επιθυμούν να αγοράσουν».
Πώς εμπλέκεται το κομμάτι της ηθικής στη μόδα;
«Το κομμάτι της Ηθικής εμπλέκεται σε κάθε έκφανση της ανθρώπινης δραστηριότητας», όπως σημειώνει η Δρ.Αναστασία Ψωμιάδη. Η ηθική μόδα λαμβάνει υπόψη της τρεις αξίες: Το κοινωνικό καλό, όπου σημαίνει δίκαιους μισθούς, πιστοποιήσεις θεμιτού εμπορίου και πρόσβαση σε καλές συνθήκες εργασίας έναν φιλικότερο πλανήτη, καθώς η βιομηχανία της μόδας είναι η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία ρυπογόνων ουσιών στον κόσμο και τον αγώνα κατά της κακοποίησης των ζώων. Τα ζώα μπορούν να πληγωθούν με πολλούς τρόπους στη βιομηχανία της μόδας. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών, παράγουμε πάνω από 300.000 τόνους κατσίκας κατ ‘έτος.
Πώς ο καταναλωτής μπορεί να γίνει μέρος της βιώσιμης μόδας; Θα καταφέρει μέσα στα επόμενα χρόνια να αλλάξει συνήθειες;
«Χρειάζεται να τοποθετηθούμε απέναντι στο πρόβλημα προτείνοντας συγκεκριμένη λύση και ενεργοποιώντας τους καταναλωτές προς την κατεύθυνση αυτή. Είμαι και είμαστε αισιόδοξοι διότι ήδη βλέπουμε διαφορές στις καταναλωτικές συνήθειες αλλά και σε επιλογές που γίνονται πλέον με κριτήρια της φιλικότητας προς το περιβάλλον».
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε το www.womanitee.gr/ , το www.fabricrepublic.gr και το www.fabricrepublic.store