Πώς θα καταλάβετε ότι έχετε βαρηκοΐα και πώς θα επιλέξετε τα σωστά ακουστικά
Συναντήσαμε την Άντρια Στάμου, επικεφαλής της εταιρείας Ακουστικά Στάμου στη Γλυφάδα και μιλήσαμε μαζί της για τη βαρηκοΐα, η οποία όπως τονίζει δεν έχει ηλικία, καθώς και για τη σημασία επιλογής ενός σωστού ακουστικού από έναν αξιόπιστο συνεργάτη. Παράλληλα συνομιλήσαμε με την ομάδα της Signia για τα προϊόντα τους, την τεχνολογία και τον σύγχρονο σχεδιασμό τους. [Plus: 10 ερωτήσεις για να καταλάβετε πόσο καλή είναι η ακοή σας]
- 10/12/2024
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
- Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Ο ρόλος της καθαρής ακοής είναι καθοριστικός για όλους τους ανθρώπους, προκειμένου να συνεχίσουν να κοινωνικοποιούνται ανεμπόδιστα και να επικοινωνούν με τον περίγυρό τους. Η Άντρια Στάμου, επικεφαλής της εταιρείας Ακουστικά Στάμου, εξηγεί τα κριτήρια εκείνα που θα οδηγήσουν έναν άνθρωπο με μειωμένη ακοή να επιλέξει τα σωστά ακουστικά και ταυτόχρονα επισημαίνει τα στοιχεία εκείνα που αποτελούν ενδείξεις για πιθανό πρόβλημα ακοής.
Μεταξύ άλλων, η κυρία Στάμου μιλά για τους κινδύνους ως προς την επιλογή ενός ακουστικού, ειδικά όταν πρόκειται για την αναζήτηση του σωστού εξοπλισμού στο διαδίκτυο. «Είναι γεγονός ότι οι διαθέσιμες πληροφορίες αναφορικά με τον τρόπο επιλογής είναι ελάχιστες, με αποτέλεσμα αρκετές φορές να προκαλείται σύγχυση στον κόσμο που αναζητά λύση. Συχνά βλέπουμε αρκετούς βαρήκοους να αγοράζουν ακουστικά από το διαδίκτυο σε πολύ χαμηλές τιμές, τα οποία είναι αμφιβόλου ποιότητας. Ωστόσο, όταν κανείς αντιμετωπίζει πρόβλημα βαρηκοΐας θα πρέπει να αναζητά τον σωστό ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό. Είναι πολύ σημαντικό να κάνει έρευνα αγοράς πριν επιλέξει τα κατάλληλα ακουστικά. Οι συσκευές που πωλούνται ανεξέλεγκτα στο διαδίκτυο ή σε αμφιβόλου προέλευσης κανάλια πώλησης είναι ακατάλληλες. Για το θέμα έχουμε αποτανθεί επανειλημμένα στον ιατρικό σύλλογο. Οι ενισχυτές ήχου που πωλούνται στην τηλεόραση (προσοχή: δεν πρόκειται για ακουστικά βαρηκοΐας) όχι μόνο δεν θα βοηθήσουν κάποιον να αντιμετωπίσει την πάθησή του, αλλά μπορεί να προκαλέσουν μεγαλύτερη βλάβη σε μία τέτοια περίπτωση, δεδομένου ότι αυτές οι συσκευές απορροφούν όλους τους ήχους στο δεκαπλάσιο σε σχέση με ένα ασφαλές και πιστοποιημένο ακουστικό βαρηκοΐας. Όταν ξεκινήσει κάποιος αυτό το “ταξίδι”, θα πρέπει να κάνει μία σοβαρή και εκτεταμένη έρευνα αγοράς».
Η κ. Στάμου τονίζει λοιπόν τη σημασία που έχει η επιλογή του κατάλληλου κέντρου εφαρμογής ακουστικών βαρηκοΐας και των ειδικών που θα βοηθήσουν σε οποιοδήποτε πρόβλημα. «Όταν κάποιος αντιμετωπίζει απώλεια ακοής, θα πρέπει να απευθυνθεί σε ένα κέντρο που να αντιπροσωπεύει αξιόπιστες μάρκες ακουστικών. Υπάρχουν εταιρείες στην αγορά, οι οποίες στελεχώνονται από ειδικούς ακοοπροθετιστές, αντικείμενο των οποίων είναι η παροχή λύσεων σε ανθρώπους με απώλεια ακοής. Το κάθε κέντρο ακοής θα πρέπει να διαθέτει after sales υπηρεσίες και να μπορεί να υποστηρίξει αποτελεσματικά και ολοκληρωμένα τον κάθε πελάτη του. Αυτό που λέμε σε όλους τους ανθρώπους που έρχονται σε εμάς, είναι ότι η συνεργασία μας δεν σταματά όταν αγοράζουν ένα ακουστικό. Αντιθέτως ξεκινάει ακριβώς από αυτό το σημείο».
Η βαρηκοΐα δεν έχει ηλικία
Σύμφωνα με την Άντρια Στάμου, τα τελευταία χρόνια καταρρίπτεται η αντίληψη που υπήρχε στο ευρύ κοινό, ότι οι άνθρωποι που συνήθως αντιμετωπίζουν προβλήματα ακοής είναι οι ηλικιωμένοι. Είναι αλήθεια ότι ακόμη και μικρά παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα περιορισμένης ακουστικής ικανότητας από τη γέννησή τους, γεγονός που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης μόλις ο παιδίατρος αλλά και οι γονείς το αντιληφθούν, για να μπορέσει το παιδί με τα κατάλληλα ακουστικά να επικοινωνήσει σωστά. Επίσης, η κληρονομικότητα παίζει σοβαρό ρόλο, καθώς και κάποιο ακουστικό τραύμα το οποίο μπορεί να προκαλέσει βαρηκοΐα σε οποιαδήποτε ηλικία.
«Στατιστικά έως αυτή τη στιγμή ένας στους έξι συμπολίτες μας αντιμετωπίζει προβλήματα βαρηκοΐας, δηλαδή περίπου 466 εκατομύρια άνθρωποι παγκοσμίως. Έως το 2050 θα είναι ένας στους τέσσερις, ανεξαρτήτως ηλικίας. Κάτι που οφείλεται στις ιδιαίτερα θορυβώδεις πόλεις μέσα στις οποίες κινούμαστε σε καθημερινή βάση. Επιπλέον, η απώλεια ακοής σχετίζεται με μία σειρά από συσκευές τεχνολογίας που έχουν εισέλθει τα τελευταία χρόνια στη ζωή όλων μας, όπως ακουστικά και handsfree, τα οποία χρησιμοποιούμε σε υψηλή ένταση ήχου και προκαλούν προβλήματα στην ακοή», σχολιάζει η ίδια.
Πλέον, η τεχνολογία των ακουστικών έχει εισαγάγει χαρακτηριστικά που διευκολύνουν της καθημερινότητα και των νεότερων σε ηλικία ανθρώπων, συμβαδίζοντας με τις καθημερινές τους συνήθειες: «Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε τη δυνατότητα στον χρήστη να απαντάει στο τηλέφωνό του μέσω του ακουστικού. Αλλά και εάν συζητήσουμε για τις καινοτομίες που περιλαμβάνονται σε ένα τελευταίας τεχνολογίας ακουστικό, έρχονται να βελτιώσουν δραστικά την απώλεια ακοής καθώς για παράδειγμα έχουν τη δυνατότητα να εστιάζουν στον ήχο της ομιλίας ενός συνομιλητή που βρίσκεται σε ευρύτερο κύκλο συνδαιτημόνων σε ένα εστιατόριο, χωρίς να απομονώνονται από το περιβάλλον. Αυτό που θα πρέπει να τονίσουμε, είναι ότι η απώλεια ακοής επιδεινώνεται αν υπάρχει πρόβλημα ακοής και δεν χρησιμοποιούνται ακουστικά. Επίσης, είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι ο άνθρωπος που είναι βαρήκοος και δεν χρησιμοποιεί ακουστικά, έχει 60% περισσότερες πιθανότητες να αποκτήσει άνοια, καθότι απομακρύνεται από το κοινωνικό περιβάλλον και κατ’ επέκταση μειώνεται η επικοινωνία του».
Στο ερώτημα για το πώς αντιλαμβάνεται κάποιος εάν αντιμετωπίζει πρόβλημα ακοής, η κυρία Στάμου εξηγεί ότι καθοριστικός είναι ο ρόλος της οικογένειας και του περιβάλλοντός του. «Οι πρώτοι που θα παρατηρήσουν ότι κάτι δεν πάει καλά είναι οι οικείοι μας, οι οποίοι θα δουν ότι ενδεχομένως αυξάνουμε την ένταση της τηλεόρασης ή δεν ακούμε το κουδούνι της πόρτας. Είναι απαραίτητο να κάνει κανείς σε ετήσια βάση έλεγχο ακοής, όπως ακριβώς κάνει ένα προγραμματισμένο αιματολογικό έλεγχο».
Τα ακουστικά νέου design και η κατάρριψη των στερεοτύπων για τα προβλήματα ακοής
Το σοβαρότερο ζήτημα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι με προβλήματα ακοής, είναι ο στιγματισμός τους εντός του κοινωνικού τους περιβάλλοντος. «Αυτός είναι ο σημαντικότερος παράγοντας που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια ως επαγγελματίες έχουμε παρουσιάσει στην αγορά πολλά μοντέλα ακουστικών πολύ μικρού μεγέθους ή και κάποια άλλα που μοιάζουν με ακουστικά ψείρες, όπως αυτά που χρησιμοποιούμε για να ακούμε μουσική. Στόχος είναι να απαλείψουμε αυτή την αντίληψη που υπήρχε για τη χρήση των ακουστικών. Αυτό πάντως που μας προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση είναι ότι τα μικρά παιδιά δεν έχουν καμία ανασφάλεια ως προς την εμφάνιση των ακουστικών τους, καθότι τα έχουν πολύ μεγάλη ανάγκη για να μπορούν να επικοινωνήσουν στην καθημερινότητά τους. Ωστόσο, σε αρκετές των περιπτώσεων η οικογένεια είναι αυτή που δημιουργεί ένα περιβάλλον ανασφάλειας, σε μία προσπάθεια να μην στιγματιστεί – όπως τουλάχιστον πιστεύουν – το παιδί τους. Τα ακουστικά είναι όπως ακριβώς τα γυαλιά. Είναι πολύ σημαντικό για έναν βαρήκοο ανεξαρτήτου ηλικίας να αντιμετωπίσει την απώλεια ακοής έγκαιρα και να του προσφέρουμε τη λύση που είναι απαραίτητη για να συνεχίσει να επικοινωνεί απρόσκοπτα με το περιβάλλον του χωρίς να έχει ως εμπόδιο τη μειωμένη ακοή του».
Ακουστικά Στάμου: Με πανελλαδικό δίκτυο και ιστορία από το 1979 στην οδό Κάνιγγος
Η εταιρεία Στάμου ξεκίνησε το 1979 από τη Σοφία Στάμου. Η ίδια, πριν δημιουργήσει τη δική της επιχείρηση εργαζόταν στο τμήμα ακουστικών βαρηκοΐας της Siemens στην Ελλάδα. Κάποια στιγμή η Siemens αποφάσισε ότι ήθελε να διαχωρίσει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα από τις υπόλοιπες. «Η μητέρα μου πίστευε πάρα πολύ στις προοπτικές που θα είχε το συγκεκριμένο αντικείμενο. Από την πρώτη στιγμή είδε μεγάλη ανταπόκριση, σε μία εποχή που δεν υπήρχε ανταγωνισμός στην αγορά. Σταδιακά εισήλθε και ο πατέρας μου στο αντικείμενο για να τη βοηθήσει. Το πρώτο μας κατάστημα βρισκόταν στην Κάνιγγος, σε ένα χώρο λίγων τετραγωνικών. Η επιχείρηση άρχισε να μεγαλώνει μέσα από τη φροντίδα και την επιμονή της μητέρας μου, η οποία γνώριζε τον κάθε πελάτη ξεχωριστά με το όνομά του και μπορούσε να ανταποκριθεί στις ανάγκες του όποτε αυτός της το ζητούσε. Σήμερα η εταιρεία αποτελεί τη σημαντικότερη στον χώρο της, απευθυνόμενη τόσο σε πελάτες χονδρικής όσο και σε πελάτες λιανικής μέσα από τα καταστήματά της στην Κάνιγγος, τη Νέα Σμύρνη, τη Γλυφάδα, τη λεωφόρο Μεσογείων, το Ναύπλιο και τη Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα διατηρούμε ένα δίκτυο συνεργατών που ασχολούνται αποκλειστικά με τα ακουστικά μας και εκτείνονται σε όλη την Ελλάδα μέσα από εξειδικευμένα σημεία λιανικής. Διαθέτουν όλοι την ίδια εκπαίδευση με εμάς και ακριβώς τις ίδιες δυνατότητες», λέει στο NouPou η Άντρια Στάμου.
Η εταιρία αντιπροσωπεύει αποκλειστικά τις μάρκες ακουστικών βαρηκοΐας Signia, τη Rexton και την A&M. «To κάθε brand είναι απολύτως αξιόπιστο με τα Signia να αποτελούν την κορωνίδα από πλευράς τεχνικών χαρακτηριστικών, ενώ ακολουθούν κατά σειρά η Rexton και η A&M».
Ariana Kirchner (Signia): Ακουστικά υψηλής τεχνολογίας
H Ariana Kirchner, Head of Marketing της Signia, επισημαίνει από την πλευρά της ότι τα ακουστικά βαρηκοΐας προσφέρουν την υψηλή τεχνολογία «Signia IX». «Παρέχουμε ακουστικά που δίνουν τη δυνατότητα στον χρήστη να βρίσκεται σε ένα θορυβώδες περιβάλλον και να αντιλαμβάνεται πολλούς διαφορετικούς ομιλητές ταυτόχρονα» λέει.
Επισημαίνει και εκείνη ότι η χρήση ακουστικών βαρηκοΐας συνοδεύεται πολλές φορές από το στίγμα που νιώθουν κάποιοι χρήστες. «Πολλοί από εκείνους που έχουν ανάγκη τα ακουστικά, αποφεύγουν να τα χρησιμοποιήσουν για να μην χαρακτηριστούν ηλικιωμένοι, καθώς η χρήση τους έχει ταυτιστεί στο μυαλό πολλών ανθρώπων με τη βαρηκοΐα κατά την τρίτη ηλικία. Αυτό νομίζω ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα και είναι κοινό σε όλες τις χώρες ανεξαιρέτως».
«Στόχος της Signia είναι να επαναφέρει τους χρήστες σε έναν ομαλό τρόπο ζωής και να αποκαταστήσει την επικοινωνία με το ευρύτερο περιβάλλον τους, η οποία συχνά λόγω της βαρηκοΐας καθίσταται δυσχερής. Είναι αρκετά σύνηθες να βλέπουμε ανθρώπους να συνδιαλέγονται σε ένα εστιατόριο και ένας από αυτούς να μην μπορεί να ακούσει καθαρά τους συνομιλητές του. Αυτό αποτελεί και ένα από τα κύρια σημάδια βαρηκοΐας. Όσο νωρίτερα αντιλαμβάνεται κανείς ότι η ακοή του έχει εξασθενίσει, τόσο καλύτερη και αποτελεσματικότερη θα είναι η αντιμετώπισή της», επισημαίνει η κ. Kirchner.
Προηγμένη τεχνολογία και σύγχρονος σχεδιασμός
Στην ευρεία γκάμα λύσεων και προϊόντων της εταιρείας στέκεται ο Kleber De Juan Ramos, Head of Training της Signia, αναλύοντας περαιτέρω τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά. Όπως χαρακτηριστικά λέει, όσο μεγαλύτερο είναι το μέγεθος ενός ακουστικού βαρηκοΐας, τόσο πιο ισχυρό είναι, διευκολύνοντας δραστικά την επικοινωνία των ανθρώπων με σοβαρά προβλήματα ακοής. «Σε κάθε περίπτωση όποιος επιλέγει ένα ζευγάρι ακουστικών θα πρέπει αυτό να γίνεται πάντα σε συνάρτηση με τον βαθμό απώλειας της ακοής του, κάτι που αποτυπώνεται μέσα από μία ειδική μέτρηση που ονομάζεται ακοόγραμμα. Εκείνος που εν τέλει θα προτείνει το σωστό ακουστικό, είναι ο ακοοπροθετιστής με βάση τα στοιχεία του ελέγχου της ακοής αλλά και των προσωπικών απαιτήσεων του καθενός.
«Ήδη βρισκόμαστε σε μία από τις πιο ενδιαφέρουσες περιόδους σε ό,τι αφορά τα βοηθήματα ακοής, δεδομένων των πολλών επιλογών που προσφέρουν στον τομέα της συνδεσιμότητας και της επαναφόρτισής τους, κάνοντας τη ζωή των χρηστών τους ευκολότερη. Η τεχνολογία έχει κάνει πολλά και σημαντικά βήματα στον τομέα των ακουστικών βαρηκοΐας. Και πλέον, εκτός από το να ακούει κάποιος καλύτερα, μπορεί να συνδέεται με το κινητό, την τηλεόραση ή τον υπολογιστή του από τα ακουστικά βαρηκοΐας. Σημαντική εξέλιξη όμως στα προϊόντα μας είναι και ο σχεδιασμός, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει καταστήσει τις συσκευές αυτές περισσότερο εμφανίσιμες και ελκυστικές σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό έχει συμβάλλει στο να έρχονται να μας συμβουλευτούν και άτομα νεότερα σε ηλικία», προσθέτει.
Σημειώνεται ότι ένα μέρος της δαπάνης για την αγορά ακουστικών βαρηκοΐας καλύπτεται αυτή τη στιγμή από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), ο οποίος χορηγεί 450 ευρώ για την αγορά τους σε όλους τους ασφαλισμένους κάθε τέσσερα χρόνια.
10 ερωτήσεις για να καταλάβετε πόσο καλή είναι η ακοή σας
- Έχετε την εντύπωση ότι οι άνθρωποι γύρω σας μουρμουρίζουν και δεν μιλούν καθαρά;
- Σας έχει πει ποτέ κανείς ότι συχνά πρέπει να επαναλαμβάνει τα λεγόμενά του σε εσάς;
- Δυσκολεύεστε να καταλάβετε όταν σας μιλάει κάποιος που στέκεται πίσω ή στο πλάι σας;
- Θεωρείτε ότι προσπαθείτε πολύ όταν κάποιος μιλάει χαμηλόφωνα ή ψιθυριστά;
- Δυσκολεύεστε να ακούσετε υψηλούς τόνους όπως μουσική, κελαηδίσματα πουλιών, παιδικές φωνές;
- Δυσκολεύεστε να παρακολουθήσετε συνομιλίες σε θορυβώδες περιβάλλον, όπως για παράδειγμα σε ένα εστιατόριο;
- Βγαίνετε έξω λιγότερο επειδή δυσκολεύεστε να παρακολουθήσετε τις συζητήσεις των άλλων;
- Σας έχει ζητήσει ποτέ κανείς να χαμηλώσετε την ένταση της τηλεόρασης ή του ραδιοφώνου σας;
- Δυσκολεύετε να ακούσετε κάποιον στην άλλη άκρη του τηλεφώνου;
- Δυσκολεύεστε να αναγνωρίσετε από ποια κατεύθυνση πλησιάζει, για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο;
Εάν απαντήσατε ΝΑΙ σε τέσσερις ή περισσότερες ερωτήσεις, μπορείτε να κάνετε μια δωρεάν δοκιμή σε κάποιο υποκατάστημα ή να επικοινωνήσετε στα τηλέφωνα της εταιρίας για να ζητήσετε μια δωρεάν κατ’οίκον επίσκεψη για να δοκιμάσετε τα ακουστικά επί τόπου.
Ακουστικά Στάμου Info
- Κεντρικό Κατάστημα, Κάνιγγος 28 | 210 38 00 949
- Κατάστημα Νέας Σμύρνης, Λεωφ. Ελευθερίου Βενιζέλου 203 | 210 93 30 555
- Κατάστημα Μεσογείων, Λεωφ. Μεσογείων 403 | 210 60 14 648
- Κατάστημα Γλυφάδας, Ανδρέα Παπανδρέου 3 | 210 89 46 333
- Κατάστημα Ναυπλίου, Αργους 26/ 27520 23439